آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها

انسان ها همیشه می دانستند که گیاهان منابع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. و اگرچه دلایل خوب بودن آنها هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است، قرن هاست که انسان ها از میوه ها و سبزیجات برای حفظ سلامت آنها استفاده کرده اند. هنگامی که علم به انسان اجازه داد تا خواص این گیاهان را تجزیه کند، به این نتیجه رسیدند که بسیاری از اجزای آنها واقعاً برای سلامتی ضروری هستند. علم همچنین به انسان ها پاسخ داد که چرا پیری رخ می دهد: گونه های فعال اکسیژن. این گونه‌های اکسیژن فعال به سلول‌ها و بافت‌ها حمله می‌کنند تا جایگزین اجزای طبیعی خود شوند و آنها را از بین ببرند. آسیب باعث کوچک شدن و خشک شدن سلول ها می شود. آنزیم های طبیعی در بدن نمی توانند تمام آسیب ها را ترمیم کنند. این منجر به تجمع سلول های مرده در داخل بدن می شود. آنزیم ها نیاز به پشتیبان دارند. این به شکل آنتی اکسیدان در میوه ها است.

دانشمندان دریافتند که میوه‌ها سرشار از فنل‌هایی مانند اسید سینامیک و فلاونوئیدها و همچنین ویتامین‌ها هستند که پاک‌کننده‌های خوبی برای گونه‌های فعال اکسیژن هستند. ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان های خوب موجود در میوه است. از آنجا که این فنل ها و ویتامین ها با گونه های فعال اکسیژن واکنش می دهند، دومی نمی تواند به سلول ها حمله کند تا آنها را بکشد.

بر اساس مطالعات، میوه های غنی از رنگ سرشار از آنتی اکسیدان هستند. میوه‌های بنفش، آبی و قرمز فراوان‌ترین آنتی‌اکسیدان را دارند. این بدان معناست که انگور، زغال اخته، شاه توت، سیب، گیلاس و توت فرنگی در صدر لیست در مورد آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها قرار دارند. یک فنجان زغال اخته وحشی حاوی 13247 آنتی اکسیدان است در حالی که زغال اخته کشت شده فقط 9019 آنتی اکسیدان دارد. از سوی دیگر، سیب حاوی حدود 5000 عدد است. آنتی اکسیدانی به نام رزرواترول که در انواع توت ها و انگور یافت می شود نیز مشخص شد که بر ژن هایی که پیری را کنترل می کنند، تأثیر می گذارد.

میوه های نارنجی و زرد دارای آنتی اکسیدان فراوان هستند اما محتوای کمتری نسبت به گروه های تیره دارند. انبه، هلو و پرتقال تقریباً 2000 آنتی اکسیدان دارند در حالی که آناناس و نارنگی فقط حدود 1000 آنتی اکسیدان دارند.

از آنجایی که همه مردم به میوه‌های تازه دسترسی ندارند، میوه‌های کنسرو شده، یخ زده یا خشک فروخته می‌شوند. با این وجود، تفاوت سطح آنتی اکسیدان ها در میوه های حفظ شده و میوه های تازه واقعاً زیاد نیست. همچنین، محتویات آن برای میوه های کنسرو شده نسبت به سایر منابع بسیار بیشتر است. بنابراین، اینها نباید حذف شوند. به عنوان مثال، نصف فنجان کشمش حاوی تقریبا 2500 آنتی اکسیدان است در حالی که خرما حدود 3500 آنتی اکسیدان دارد. آلو خشک با بیش از 7000 آنتی اکسیدان در هر وعده نصف فنجان، بیشترین مقدار را دارد. با این حال، میوه های تازه ترجیح داده می شوند. آب میوه‌ها نیز مانند آب میوه‌های خشک شده‌شان سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

دانشمند همچنین دریافت که محتوای آنتی اکسیدانی در برخی از این میوه ها هنگام بخارپز یا پختن افزایش می یابد. یکی از نمونه های عالی زغال اخته بخار پز است.

برای اینکه بتوانید بیشترین سود را از این آنتی اکسیدان ها در میوه ها ببرید، بهتر است با انتخاب میوه هایی از گروه های کم رنگ تا تیره ترین، به سراغ تنوع بروید. اما از آنجایی که گروه دوم حاوی بیشتر اجزایی است که گونه های فعال اکسیژن را از بین می برد، بنابراین میوه هایی که متعلق به آن هستند باید بیشتر در رژیم غذایی روزانه مصرف شوند.