آنتی اکسیدان ها – فواید

آنتی اکسیدان ها چیست؟ فواید آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد مضر کمک می کنند. بسیاری از عوامل مختلف می‌توانند منجر به افزایش رادیکال‌های آزاد شوند، مانند: قرار گرفتن در معرض تابش، خواه از خورشید یا اشعه ایکس پزشکی، آلاینده‌های محیطی مانند تنباکو و اگزوز خودرو، مواد شیمیایی خانگی، رژیم غذایی پرچرب. آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد به سم زدایی و محافظت از بدن کمک می کنند.

هزاران آنتی اکسیدان به طور طبیعی در غذاهای گیاهی وجود دارد. شناخته شده ترین آنها ویتامین E، ویتامین C، بتا کاروتن و سلنیوم هستند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی گوجه فرنگی، کلم بروکلی، گل کلم و فلفل هستند. سبزیجات و میوه هایی که رنگ غنی دارند، دارای مواد مغذی گیاهی بالایی هستند. زغال اخته، اسفناج، هویج، زردآلو، طالبی و انبه نیز حاوی آنتی اکسیدان هستند. مرکبات منابع غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستند. روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن سویا، روغن گلرنگ و غلات کامل مانند گندم، برنج قهوه ای و سویا آنتی اکسیدان های طبیعی را فراهم می کنند.

فیتوکمیکال ها ترکیبات گیاهی قدرتمندی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است – یک کاروتنوئید قرمز که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. مصرف بیشتر چنین غذاهایی برای حفظ و تقویت عملکرد سیستم ایمنی شناخته شده است. چای سبز سرشار از پلی فنول ها و فلاونوئیدها است که خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارند.

برخی از شناخته شده ترین مکمل های آنتی اکسیدانی شامل ویتامین C، ویتامین E، کوآنزیم Q10، سلنیوم و روی هستند. سایر مواد غنی کننده آنتی اکسیدان عصاره چای سبز، جینکو بیلوبا و فلاونوئیدهایی مانند عصاره هسته انگور و شراب قرمز هستند.

اگرچه میوه ها و سبزیجات رنگارنگ منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند و باید بخشی از رژیم غذایی ما باشند، مصرف مقدار مناسب هر روز برای اطمینان از دریافت تمام آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن دشوار است. اینجاست که مکمل های آنتی اکسیدانی می توانند مفید باشند و باید به عنوان بخشی ضروری از برنامه مکمل شما در نظر گرفته شوند.

مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، دژنراسیون ماکولا، دیابت، سرطان و غیره همگی در اثر آسیب اکسیداتیو نقش دارند. در واقع، مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان لندن انجام شد نشان داد که 5 وعده میوه و سبزیجات خطر سکته مغزی را تا 25 درصد کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان ها همچنین ممکن است دفاع ایمنی را تقویت کنند و بنابراین خطر ابتلا به سرطان و عفونت را کاهش دهند.