آیا دیابتی ها باید شکلات بخورند؟

در سطح جهان، سالانه بیش از پنج و نیم میلیون تن شکلات به شکل تخته های شکلات یا سایر شیرینی ها مصرف می شود. بخش عمده ای از این مصرف در اروپا و آمریکای شمالی صورت می گیرد، جایی که جمعیت بزرگ طبقه متوسط ​​درآمد قابل تصرف بالاتری نسبت به جاهای دیگر دارد.

سوئیسی ها پرخاشگرترین خورندگان هستند. در سال 2012 آنها 11.9 کیلوگرم سرانه مصرف کردند. با توجه به اینکه یک تخته شکلات معمولی به طور متوسط ​​حاوی 42.5 گرم شکلات است، این بدان معناست که هر فرد سوئیسی معادل 280 تخته در یک سال مصرف کرده است، یعنی بیش از سه چهارم یک تخته در روز.

ایرلندی ها با مصرف متوسط ​​9.9 کیلوگرم (232 بار) برای هر نفر، بزرگترین خورندگان بعدی هستند و پس از آن بریتانیا با 9.5 کیلوگرم در هر سر قرار دارد. مردم سایر کشورهای اروپای غربی بین 6 تا 9 کیلوگرم به ازای هر نفر غذا می خورند. در کانادا، مصرف 6.4 کیلوگرم برای هر نفر در سال است. ایالات متحده برای یک بار هم که شده اول نیست، با مصرف سالانه فقط 5.5 کیلوگرم (129 بار) سرانه، کمتر از نصف سوئیس.

در خارج از غرب و روسیه (5.9 کیلوگرم سرانه در سال)، شکلات بسیار کمتری خورده می شود. در چین، مصرف سالانه فقط 1.2 کیلوگرم به ازای هر نفر است، در حالی که در هند تنها 0.7 کیلوگرم برای هر نفر است.

مصرف جهانی شکلات سالانه به طور متوسط ​​3 درصد در سال افزایش می یابد. به نظر می رسد این روند ادامه پیدا کند. اگر خوردن بیش از حد شکلات برای سلامتی مضر است، آشکارا یک بحران در راه است.

انواع شکلات

شکلات از دانه های آن درست می شود کاکائو تئوبرومادرختی استوایی که حداقل از سه هزار سال پیش در مکزیک و آمریکای مرکزی کشت می شود. با این حال، امروزه مناطق اصلی رشد در غرب آفریقا است که در آن بیش از 70 درصد محصول این سیاره کشت می شود.

دانه ها در غلاف هایی قرار می گیرند که از درخت کاکائو آویزان می شوند و غلاف ها با برش آزاد آنها با قمه برداشت می شوند. غلاف‌ها را باز می‌کنند و لوبیاهای داخل آن را به همراه خمیری که دور آن‌ها را احاطه کرده است خارج کرده و در انبوه‌ها یا سطل‌هایی قرار می‌دهند و اجازه می‌دهند تا تخمیر شوند. دانه های کاکائو طعم بسیار تلخی دارند و برای ایجاد طعم شکلاتی باید تخمیر شوند.

پس از تخمیر، لوبیاها خشک، تمیز و برشته می شوند و پوسته ها برای استخراج نوک کاکائو جدا می شوند. نوک ها آسیاب شده و به صورت مایع در می آیند مشروب شکلاتی، شکلات خالص به شکل مایع. مشروب ممکن است بیشتر به دو جزء تبدیل شود: جامدات کاکائو و کره کاکائو. مواد دیگری مانند شکر، شیر یا شیر خشک و وانیل برای تولید طیف وسیعی از شکلات ها با درجات مختلف شیرینی و طعم اضافه می شوند.

شکلات شیرین نشده، همچنین به عنوان شناخته شده است تلخ یا پخت شکلات، مشروب شکلاتی خالص است. این حاوی شکر یا سایر مواد افزودنی نیست و دانه های شکلات خالص، آسیاب شده و برشته شده، طعم شکلاتی قوی و عمیقی را به شما می دهند.

شکلات تلخ با افزودن چربی و شکر به مشروب شکلاتی درست می شود. شیر کاکائو حاوی مشروب شکلاتی، شکر، شیر خشک یا تغلیظ شده و وانیل است. شکلات سفید از کره کاکائو، شکر، شیر خشک یا تغلیظ شده و وانیل تهیه می شود اما حاوی مواد جامد کاکائو نیست.

علاوه بر شکلات شیرین نشده، دو شکلات پخت دیگر نیز وجود دارد. شکلات نیمه شیرین یک شکلات تلخ با مقداری شکر است. شکلات تلخ و شیرین مشروب شکلاتی با شکر اضافه شده، کره کاکائو اضافی و وانیل است. نسبت به شکلات نیمه شیرین شکر کمتر و مشروب بیشتری دارد.

توسعه محصولات شکلاتی

تقریباً در تمام تاریخ 3000 ساله خود، شکلات به عنوان نوشیدنی مصرف می شده است. تا اواخر قرن 18 بود که اولین میله های شکلات جامد ساخته شد.

در xocolatl نوشیدنی مایاها و آزتک ها نوشیدنی تلخ و کف آلودی بود که اغلب با وانیل، فلفل قرمز و آچیوت (یک رنگ) چاشنی می شد. برای اهداف تشریفاتی، ضیافت و به عنوان نوشیدنی روزانه استفاده می شد.

شکلات برای اولین بار در سال 1585 به اسپانیا فرستاده شد. اروپایی ها شکر نیشکر را برای مقابله با تلخی طبیعی آن اضافه کردند، فلفل را حذف کردند، وانیل را نگه داشتند و دارچین و سایر ادویه ها را اضافه کردند. شکلات به عنوان یک نوشیدنی در اروپا محبوب شد، اگرچه فقط خانواده سلطنتی و ثروتمندان می توانستند آن را بخرند.

در اواخر قرن هجدهم، اولین شکلات جامد در ایتالیا اختراع شد. در سال 1828 در هلند، کوئنراد یوهانس ون هوتن روشی را برای استخراج چربی دانه های کاکائو و تهیه پودر کاکائو و کره کاکائو به ثبت رساند. ون هوتن نیز توسعه داد فرآیند هلندی درمان شکلات با قلیایی برای از بین بردن طعم تلخ. این پیشرفت ها شکلات تخته ای مدرن را ممکن کرد.

در سال 1839، جردن و تیمائوس آلمان اولین نوار شکلات شناخته شده را فروختند. از کاکائو، شکر و شیر بز تهیه می شد. در انگلستان، JS Fry & Sons راهی برای مخلوط کردن مقداری کره کاکائو در شکلات هلندی کشف کردند تا خمیری (با شکر اضافه شده) ایجاد شود که می‌توان آن را قالب‌گیری کرد. اولین شکلات تخته ای بریتانیایی در سال 1847 ساخته شد. در سال 1849 برادران کادبری سوار بر آن شدند.

در سوئیس، پس از آزمایش با شیر، دانیل پیتر اولین شکلات شیری را در سال 1875 به بازار آورد. برای جلوگیری از کپک زدن، او مجبور شد راهی برای حذف آب از شیر بیابد که با کمک همسایه اش هنری نستله، این کار را انجام داد. تولید کننده غذاهای کودک

رودلف لینت اختراع کرد حلزونی، فرآیندی که شامل حرارت دادن و آسیاب کردن جامدات شکلات بسیار ریز است تا اطمینان حاصل شود که مایع به طور یکنواخت مخلوط می شود. این امر به میلتون هرشی امکان داد تا با تولید انبوه شکلات‌های مقرون به صرفه، شکلات را محبوب‌تر کند.

امروزه van Houten، JS Fry & Sons، Cadburys، Nestlé و Lindt همه برندهای معروف شکلات هستند.

شکلات حاوی چه چیزی است

شکلات یک غذای پر انرژی است. شکلات خام سرشار از کره کاکائو است، چربی که در طی تصفیه حذف می شود و سپس در طول تولید به نسبت های متفاوتی به آن اضافه می شود.

سازندگان شکلات که از دانه‌های کاکائو برداشت شده برای تهیه شکلات استفاده می‌کنند، ممکن است چربی‌ها، قندها و شیرخشک دیگری را برای تولید شکلات اضافه کنند. کوورتور شکلات.

شکلات از کوورتور تمام شده برای تهیه محصولات شکلاتی مانند تخته های شکلاتی، ترافل، تخم مرغ های عید پاک و غیره استفاده کنید، که اغلب به آن مواد پر انرژی مانند آجیل، میوه های شیرین شده، و انواع کرم ها و غیره اضافه می کنند که چربی بالایی نیز دارند. و/یا شکر

همه شکلات‌های ساده (بدون مواد پرکننده) حاوی مقدار زیادی چربی هستند: 52 درصد در شکلات شیرین نشده، 43 درصد در شکلات تلخ، 32 درصد در شکلات سفید و 31 درصد در شکلات شیری. و در همه موارد بیش از 50 درصد این چربی را چربی اشباع تشکیل می دهد. چربی چیزی است که افراد دیابتی نوع 2 باید از آن اجتناب کنند.

دیابتی ها نیز با میزان قند شکلات مشکل خواهند داشت. فقط شکلات های شیرین نشده عملاً هیچ قندی ندارند. شکلات سفید تقریباً 60 درصد شکر، شکلات شیری 54 درصد و شکلات تلخ 24 درصد است. به عبارت دیگر، یک تکه بزرگ شکلات بیشتر از آنچه باید در یک روز بخورید به شما قند می دهد.

این ارقام چربی و شکر متوسط ​​هستند و بسته به مقدار کره کاکائو و سایر موادی که به مشروب شکلات اضافه می کنند، از یک شکلات ساز به شکلات ساز دیگر متفاوت است.

همه چیز بدی که ممکن است فکر کنید. و در واقع حق با شما خواهد بود. با این حال، شکلات به داشتن مقدار زیادی مواد خوب مشهور است.

مقدار پروتئین موجود در شکلات جامد از 13 درصد در شکلات شیرین نشده تا 9 گرم برای شکلات شیری، 8 گرم برای شکلات تلخ و تا 6 گرم برای شکلات سفید متغیر است.

شکلات ها منبع خوبی از ویتامین ها نیستند اما برخی از شکلات ها سرشار از مواد معدنی هستند. به عنوان مثال، شکلات تلخ منبع خوبی از آهن، مس و منگنز است، در حالی که شکلات سفید حاوی مقدار زیادی کلسیم و فسفر است.

شکلات حاوی آلکالوئیدهایی مانند تئوبرومین (افزایش دهنده خلق و خو)، فن اتیلامین و کافئین (محرک) است.

اثرات مثبت بر سلامتی

گفته می شود که شکلات، به ویژه شکلات تلخ، اثرات مثبت زیادی بر سلامتی دارد. با این حال، بسیاری از این ادعاها بر اساس آزمایش‌های آزمایشگاهی و تجزیه و تحلیل شیمیایی شکلات هستند و توسط آزمایش‌های بالینی با استفاده از افراد انسانی پشتیبانی نمی‌شوند.

با این حال، چندین مطالعه نشان می دهد که خوردن شکلات ممکن است به کاهش فشار خون (البته به میزان متوسط) و خطر ابتلا به چندین مشکل قلبی عروقی کمک کند. در واقع مقادیر کم و منظم شکلات تلخ با کاهش خطر حمله قلبی مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که بازماندگان حمله قلبی که سه بار یا بیشتر در هفته شکلات می‌خورند تا سه برابر بیشتر از بازماندگانی که شکلات نمی‌خورند، خطر مرگ را کاهش می‌دهند.

شکلات همچنین ممکن است گردش خون را بهبود بخشد. در یک مطالعه سوئیسی، به 20 سیگاری به هر کدام 40 گرم شکلات داده شد تا بخورند. دو ساعت بعد، یک اکو گراف نشان داد که شکلات تلخ، با درصد کاکائو حداقل 74 درصد، جریان خون را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

در لوله های آزمایش، کاکائو فعالیت های آنتی اکسیدانی نشان می دهد که تشکیل رادیکال های آزاد را کاهش می دهد که ممکن است از توسعه سرطان ها جلوگیری کند. اما این تأثیر خوردن شکلات در آزمایشات انسانی ثابت نشده است.

شکلات تلخ ممکن است سطح کلسترول را در بزرگسالان کاهش دهد. یک مطالعه در مورد مصرف طولانی مدت افزایش کلسترول HDL (“خوب”) را تا 11٪ نشان داد. با این حال، مشخص نیست که آیا خوردن مقادیر زیاد شکلات تلخ و کاکائو می تواند سطح کلسترول LDL را تغییر دهد یا خیر.

برخی افراد بر این باورند که شکلات می تواند توانایی های شناختی را تقویت کند. این ممکن است به این دلیل باشد که به دلیل وجود کافئین و تئوبرومین به عنوان یک محرک ملایم عمل می کند. این آلکالوئیدها فقط در جامدات کاکائو یافت می شوند، بنابراین شکلات سفید به شما کمک نمی کند بهتر فکر کنید زیرا حاوی مواد جامد کاکائو نیست.

اگرچه شواهد بالینی (بر اساس آزمایش‌های انسانی) برای اثرات سلامتی شکلات ضعیف است، تحقیقات زیادی در حال انجام است.

اثرات منفی بر سلامتی

شکلات می تواند چندین اثر منفی بر سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال می تواند علت چاقی، سوزش سر دل، میگرن، سنگ کلیه، پوکی استخوان و مسمومیت با سرب باشد.

محتوای چربی 100 گرم شکلات از 52 گرم در شکلات شیرین نشده تا 31 گرم در یک تخته شکلات شیری متغیر است. و بیش از 50 درصد این چربی را چربی اشباع تشکیل می دهد. بدون شک این چربی بالا خطر ابتلا به چاقی، بیماری های عروقی و دیابت را افزایش می دهد.

شکلات همچنین ممکن است علت سوزش سر دل باشد زیرا تئوبرومین عضله اسفنکتر مری را شل می کند که به محتویات اسیدی معده اجازه ورود به مری را می دهد.

شکلات یکی از سه C (دو مورد دیگر پنیر و مرکبات هستند) است که به عنوان محرک برای میگرن شناخته شده است. علاوه بر این، شکلات و کاکائو حاوی مقادیر متوسط ​​تا زیاد اگزالات هستند که می توانند به راحتی با کلسیم ترکیب شوند و در نتیجه باعث ایجاد سنگ کلیه شوند. تحقیقات روی افراد مسن نشان داده است که شکلات ممکن است عامل پوکی استخوان باشد.

شکلات می تواند در زمان تولید سرب را از محیط جذب کند و ممکن است برخی از انواع شکلات باعث مسمومیت خفیف سرب شوند. با این حال، غلظت سرب در شکلات بسیار کمتر از 200000 نانوگرم است که طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (سازمان بهداشت جهانی) برای مصرف سرب روزانه قابل تحمل است. نانوگرم یک هزارمیلیونم گرم است.

علاوه بر همه اینها، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شکلات ممکن است اعتیادآور باشد.

آیا دیابتی ها باید شکلات بخورند؟

پاسخ کوتاه خیر است… وجود چربی و قند زیاد در نگاه اول به این معنی است که دیابت نوع 2 هرگز نباید شکلات بخورد.

با این حال، شکلات تلخ به دلیل دو مزیت به ظاهر واقعی برای سلامتی تبلیغ شده است. حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است که تشکیل رادیکال های آزاد را کاهش می دهد و بنابراین ممکن است در محافظت در برابر سرطان مفید باشد. ثابت شده است که همین نوع شکلات برای سلامت قلب و عروق مفید است. در یک مطالعه، خوردن منظم مقادیر کمی شکلات تلخ با کاهش خطر حملات قلبی مرتبط بود.

به نظر من اگر هر روز فقط یک مربع (یک هشت تخته) شکلات تلخ بخورید، مقدار مطلق چربی و قندی که می‌خورید (بر حسب گرم) تأثیر زیادی بر حساسیت شما به انسولین نخواهد داشت. بنابراین، خوردن یک مربع کوچک شکلات تلخ در هر روز برای استفاده از اثرات آنتی اکسیدانی فرضی و فواید قلبی عروقی آن اشکالی ندارد.

اما این را نمی توان در مورد شکلات شیری و شکلات سفید گفت. اگر واقعاً می خواهید دیابت خود را شکست دهید، اینها کاملاً خارج از محدوده هستند.