آیا نیترات می تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند؟

همانطور که به نظر می رسد CoQ10 در کاهش سطح فشار خون مفید است، نیترات ها، یکی دیگر از درمان های طبیعی جایگزین، نیز به نظر می رسد که تأثیر مثبتی بر کاهش فشار خون دارند.

نیترات ها چیست؟ نیترات نمک اسید نیتریک است و یک ماده مغذی ضروری گیاهی است که در خاک یافت می شود و توسط گیاهان جذب می شود و به عنوان منبع اصلی نیتروژن آنها استفاده می شود. بنابراین، نیترات بخشی طبیعی از تمام سبزیجات، میوه ها و غلات است. نیترات را نباید با نیتریت اشتباه گرفت – یک ماده شیمیایی در بدن که از هضم غذاهای حاوی نیتریت (ماهی، مواد نگهدارنده متوسط ​​و طیور) یا نیترات ایجاد می شود.

نیترات چگونه می تواند به فشار خون بالا کمک کند؟ مطالعات جدید نشان داده است که نیترات ها، مواد مغذی موجود در سبزیجات سبز برگ مانند کاهو و اسفناج، ممکن است با حفظ سلامت رگ های خونی به کنترل فشار خون کمک کنند. این ممکن است برای برخی افراد تعجب آور نباشد، به خصوص با توجه به این واقعیت که مطالعات گذشته کشف کرده اند که رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا)، رژیم غذایی غنی از سبزیجات و میوه ها، می تواند فشار خون را کاهش دهد.

با این حال، اگرچه رژیم DASH تأثیر مثبتی بر افراد مبتلا به فشار خون بالا داشته است، اما محققان مطمئن نیستند که دقیقاً چه مواد مغذی موجود در سبزیجات و میوه‌ها مسئول کاهش فشار خون هستند. به همین دلیل، مطالعات جدیدی با تمرکز بر نیترات انجام شده است تا مشخص شود که نیترات یکی از دلایل اصلی کاهش فشار خون بالا است یا خیر.

یک مطالعه کوتاه مدت که شامل 17 بزرگسال جوان سالم و غیر سیگاری بود، اثرات یک مکمل نیترات را روی شرکت کنندگان مشاهده کرد. به هر فرد دوز روزانه مکمل نیترات داده شد که برابر با مقدار موجود در 150-250 گرم سبزیجات غنی از نیترات (IE. کاهو، اسفناج، چغندر و غیره) بود. آنها قرار بود این مکمل را به مدت سه روز مصرف کنند و سپس یک دارونما روزانه در طول سه روز مختلف مصرف کنند.

نتایج این مطالعه به این نتیجه رسید که اگرچه مکمل نیترات فشار خون سیستولیک را کاهش نمی دهد (تعداد بیشتری از فشار خون خوانده شده)، اما فشار خون دیاستولیک را با کاهش متوسط ​​3.7 میلی متر جیوه کاهش می دهد. محققانی که این مطالعه را انجام دادند دریافتند که مزایای مکمل نیترات مشابه مزایایی است که در مطالعات DASH که بر روی افراد سالم نیز آزمایش شده بود، یافت شد.

با این وجود، علیرغم یافته‌ها، واضح است که تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود مکمل‌های نیترات چقدر در کاهش فشار خون موثر هستند.

با توجه به آنچه گفته شد، لازم نیست برای اثبات تأثیر نیترات بر کاهش فشار خون منتظر تحقیقات بمانید، در حالی که دانش عمومی این است که میوه ها و سبزیجات بخش ضروری یک رژیم غذایی سالم هستند و برای حفظ یک رژیم غذایی قوی و سالم لازم هستند. سیستم ایمنی. بنابراین، اضافه کردن بیشتر غذاهای غنی از نیترات به رژیم غذایی و کاهش مصرف غذاهای سرخ شده چرب ضرری ندارد.

در زیر لیستی از غذاهای سرشار از نیترات آورده شده است. ممکن است متوجه شوید که بسیاری از این غذاها را به بخشی فعال از سبک زندگی خود تبدیل کرده اید:

– کاهو

– اسفناج

– کلم

– چغندر

– تربچه

– هویج

نیترات همچنین در هوا، آب یافت می شود و همچنین یک ماده نگهدارنده است که در مواد غذایی از جمله پنیر، گوشت های فرآوری شده و ماهی و همچنین در الکل ها و لیکورها یافت می شود.