اجزای غذایی که می خوریم: مواد معدنی و عناصر کمیاب

مواد معدنی و عناصر کمیاب

بیشتر، اگر نگوییم همه عناصر غیر آلی (معروف به مواد معدنی) را می توان در بدن انسان یافت. حدود 15 مورد از آنها در رژیم غذایی ضروری هستند و ممکن است از غذا به دست آیند. مواد معدنی به مواد معدنی اصلی / کلان معدنی و میکرو معدنی / عناصر کمیاب طبقه بندی می شوند.

مواد معدنی ماکرو آنهایی هستند که در بیشترین مقدار در بافت بدن وجود دارند. آنها شامل کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، کلرید، آهن و روی هستند.

ریز معدنی ها (یا فلزات کمیاب) به همان اندازه مهم هستند اما در مقادیر کم مورد نیاز هستند. آنها عبارتند از مس، سلنیوم، ید، منگنز، کروم، کبالت، مولیبدن و فلوراید. اگرچه القای کمبود این فلزات کمیاب در رژیم غذایی دشوار است، اما در صورت مصرف بیش از حد بیشتر آنها می توانند سمی باشند. بنابراین، برای افرادی که مکمل‌ها را مصرف می‌کنند، بسیار مهم است که از میزان مصرف این عناصر آگاه باشند، به خصوص اگر قرار باشد مکمل‌ها برای مدت طولانی مصرف شوند. با این وجود، بروز کمبود تحت بالینی تا آنجا که به روی و سلنیوم مربوط می شود غیر معمول نیست.

اهمیت مواد معدنی

  • مواد تشکیل دهنده استخوان و دندان مانند کلسیم، فسفر و منیزیم.
  • تنظیم ترکیب بدن و تعادل مایعات مانند سدیم، پتاسیم، کلرید، منیزیم و فسفر.
  • مکمل های ضروری بسیاری از آنزیم ها (کوفاکتورها) و سایر مولکول های پروتئینی مانند هموگلوبین، که برای آزادسازی و استفاده از انرژی ضروری هستند. این عمدتا شامل آهن، روی، سلنیوم، مس و فسفر است.

همانطور که قبلاً گفته شد، مواد مغذی متعددی وجود دارند که برای سلامت تغذیه ضروری هستند و تنها راه برای اطمینان از تامین آنها به نسبت مناسب و مقدار مناسب، مصرف یک رژیم غذایی متنوع و متعادل است. غذاهای مختلف حاوی ترکیبی از مواد مغذی مختلف هستند و مواد مغذی مختلف در مقادیر مختلف در غذاهای مختلف وجود دارد. برای پیشگیری یا مدیریت بیماری مانند پوکی استخوان، باید از مصرف کافی نه تنها کلسیم بلکه تمام عناصری که به جذب و متابولیسم کلسیم کمک می کنند مانند منیزیم، فسفر، سیلیس، آهن، ویتامین K، ویتامین D و غیره اطمینان حاصل کرد. یا تامین نیاز بدن به هر ماده مغذی دیگری، تنها با خوردن انواع غذاها از تمام گروه های اصلی غذایی حاصل می شود.

مقادیر مرجع رژیم غذایی برای چربی و کربوهیدرات برای بزرگسالان به عنوان درصدی از کل انرژی دریافتی روزانه (درصد انرژی غذا)

ارزش: / حداقل فردی / میانگین جمعیت / حداکثر فردی /

اسیدهای چرب اشباع شده: / – /10(11)/ – /

اسیدهای چرب غیراشباع سیس: / – /6(6.5)/10 / – /

اسیدهای چرب تک غیراشباع سیس: / – /12(13)/ – /

اسیدهای چرب ترانس: / – /2(2)/ -/

کل اسیدهای چرب: / – /30(32.5)/ – /

چربی کل: / – /33(35)/ – /

قندهای خارجی غیر شیری: /0/10 (11)/ – /

قندهای ذاتی و شیر و نشاسته: / – /37 (39)/ – /

کربوهیدرات کل: / – /47(50)/ – /

پلی ساکارید غیر نشاسته ای: /12 /18 /24/

میانگین درصد سهم در کل انرژی در مجموع 100٪ نیست زیرا ارقام پروتئین و الکل مستثنی هستند. مصرف پروتئین به طور متوسط ​​به 15٪ از کل انرژی است که بالاتر از میزان مصرف مواد مغذی مرجع (RNI) است.

حق چاپ 2012: Therapia: کلیه حقوق محفوظ است: Therapia یک علامت تجاری ثبت شده است