اجزای غذایی که می خوریم: ویتامین ها

ویتامین ها

تا اوایل قرن بیستم تصور می شد که تنها اجزای رژیم غذایی ضروری برای سلامتی، رشد و تولید مثل، پروتئین های خالص، چربی ها، کربوهیدرات ها و برخی عناصر معدنی مانند کلسیم، فسفر و منیزیم است.

این دیدگاه زمانی تغییر کرد که مشخص شد مواد اضافی نیز در رژیم غذایی وجود دارد – ویتامین ها. اگرچه ویتامین ها فقط در مقادیر اندک مورد نیاز هستند، اما برای سلامتی ضروری هستند. آنها به دو گروه (الف) محلول در چربی و (ب) محلول در آب تقسیم می شوند. گروه اول شامل ویتامین های A، D، E و K است. گروه دوم شامل ویتامین های B و ویتامین C است.

عدم وجود ویتامین در رژیم غذایی یا وجود آن در مقادیر ناکافی می تواند منجر به علائم کمبود عمومی و اختصاصی شود. بیماری های کمبود کلاسیک مانند راشیتیسم، اسکوربوت و بری بری دیگر در جوامع مدرن وجود ندارند، اما کمبود تحت بالینی که تنها از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است، غیر معمول نیست و می تواند مسئول تعدادی از بیماری های دژنراتیو امروزی باشد. برعکس، مصرف بیش از حد ویتامین ها، چه از طریق دوزهای زیاد مکمل های ویتامین یا رژیم های غذایی بسیار غیرعادی را نمی توان رد کرد. مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در آب، اگرچه مطلوب نیست، اما تأثیر کمی دارد زیرا به سرعت از طریق ادرار دفع می شوند.

در مقابل، مصرف زیاد ویتامین‌های محلول در چربی می‌تواند خطرناک باشد، زیرا بدن نمی‌تواند مانند ویتامین‌های B از شر آنها خلاص شود. در عوض، آنها در بدن (عمدتاً در کبد و طحال) تجمع می یابند.

به دلیل خطر سمیت ویتامین ها، به ویژه ویتامین A، D، E و K، توصیه می شود برچسب را بخوانید و این مکمل ها را همانطور که نشان داده شده مصرف کنید. مشاوره گرفتن از منابع مناسب، به ویژه برای کسانی که تحت نظارت پزشکی هستند و/یا داروهای تجویز شده مصرف می کنند، مهم است. این ممکن است به جلوگیری از برخی از اثرات نامطلوب تکراری و استفاده طولانی مدت کمک کند.

آنتی اکسیدان ها

بتاکاروتن (شکل خام ویتامین A)، ویتامین C و ویتامین E از جمله ترکیبات موجود در مواد غذایی هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. این آنتی اکسیدان ها به مقابله با اثرات مخرب گونه های فعال اکسیژن، به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد عموماً توسط فرآیندهای متابولیک طبیعی بدن تولید می شوند، اما توسط سیستم دفاعی پیچیده بدن به روشی کنترل شده از بین می روند و دفع می شوند. اگر رها شوند تا انباشته شوند، می توانند به مولکول های سلولی کلیدی مانند DNA و غشای سلولی آسیب برسانند. سلول های دارای DNA آسیب دیده ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان باشند.

رادیکال‌های آزاد همچنین می‌توانند اسیدهای چرب چند غیراشباع را به آسانی اکسید کنند و منجر به ترشیدگی شوند. در غشای سلولی، اکسیداسیون اسیدهای چرب چند غیراشباع نیز می تواند به سلول های بدن آسیب برساند. اکسیداسیون کلسترول LDL ممکن است در تشکیل پلاک ها نقش داشته باشد که به تدریج در دیواره رگ های خونی ایجاد می شود. این امر منجر به ضخیم شدن و باریک شدن رگ ها و در نهایت افزایش فشار خون و بیماری قلبی می شود.

به نظر می رسد کسانی که مقادیر قابل توجهی از میوه های نارنجی و زرد و سبزیجات سبز تیره یا نارنجی مصرف می کنند کمتر مستعد ابتلا به برخی از انواع سرطان هستند. B-کاروتن ممکن است با کمک به از بین بردن رادیکال های آزاد و بازسازی ویتامین E در مکانیسم دفاعی طبیعی بدن در برابر سرطان نقش داشته باشد. به طور مشابه، ویتامین C ممکن است به طور مستقیم با از بین بردن رادیکال های آزاد یا به طور غیرمستقیم با کمک به فعال کردن قوی ترین آنتی اکسیدان طبیعی – ویتامین کار کند. E. آلفا توکوفرول، قوی ترین ویتامین آنتی اکسیدانی، می تواند به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL و تشکیل رادیکال های آزاد کمک کند و به نوبه خود به پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب کمک کند. گروه های دیگری از آنتی اکسیدان ها به طور مداوم در حال کشف هستند، از جمله فلاوینوئیدهایی مانند آنهایی که در شراب قرمز، عصاره چای سبز، بروکلی و گوجه فرنگی یافت می شوند. واضح است که همه این آنتی اکسیدان ها نقش مهمی دارند. آنها مانند زره به شیوه ای بسیار پیچیده و پیچیده عمل می کنند و یک آنتی اکسیدان مکمل نقش دیگری است. این دوباره اهمیت داشتن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل را نشان می دهد، زیرا هیچ ماده غذایی (به استثنای شیر انسان) تمام مواد مورد نیاز برای سلامتی مطلوب را فراهم نمی کند.

حق چاپ 2012: Therapia: کلیه حقوق محفوظ است: Therapia یک علامت تجاری ثبت شده است