افزایش وزن برای زنان باردار


تغذیه مناسب یکی از ارکان یک زندگی سالم است و در مقاطع خاصی از زندگی اهمیت بیشتری دارد. یکی از حساس ترین و مهم ترین دوره های زندگی یک زن بارداری است. زیرا غذای مصرفی باید به طور همزمان نیاز مادر و جنین را برآورده کند. دستیابی به وزن مناسب در دوران بارداری و حفظ آن در محدوده مناسب ، مسئله مهمی است که زنان باید به آن توجه زیادی داشته باشند. نظارت و نظارت بر افزایش وزن در دوران بارداری و تلاش برای حفظ فرم بدن می تواند نقش مهمی در سلامت جنین داشته باشد. عوامل متعددی در سلامت مادر و جنین دخیل هستند که یکی از آنها تغذیه مناسب در این دوران است. اگر رژیم غذایی مادر باردار در دوران بارداری مناسب باشد ، افزایش وزن تمایل مطلوبی خواهد داشت. افزایش وزن ناکافی با کاهش رشد جنین و زایمان زودرس ارتباط مستقیم دارد. نقایص لوله عصبی در نوزادان چاق شایع تر است. مادران باردار باید در هر وضعیت تغذیه ای (کم وزن ، طبیعی ، اضافه وزن یا چاق) وزن خود را افزایش دهند. در همین حال ، افزایش وزن مادر در دوران بارداری یکی از شاخص های معتبر کنترل وضعیت تغذیه است. طبق مطالعات انجام شده ، میزان افزایش وزن توصیه شده در دهه های اخیر به طور قابل توجهی تغییر کرده است. اما پس از مطالعات گسترده امروز ، مشخص شد که افزایش وزن در دوران بارداری ممکن است برای همه گروه های زنان یکسان نباشد ، بنابراین موسسه پزشکی آمریکا (IOM یا موسسه پزشکی) افزایش وزن را برای زنان باردار بر اساس شاخص توده بدن توصیه می کند ( BMI). افزایش وزن به ترتیب 18-12.5 ، 11-16.5 ، 11.5-7 و کمتر از 7 کیلوگرم باید به ترتیب برای زنان لاغر ، طبیعی ، دارای اضافه وزن و چاق انجام شود.

نمودار افزایش وزن برای زنان باردار بالای 19 سال در بارداری مجرد بر اساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری

BMI قبل از بارداری کیلوگرم / متر2 (وضعیت تغذیه)

محدوده افزایش وزن (کیلوگرم)

افزایش وزن از ابتدای 13 بارداری به بعد (کیلوگرم در هفته)

<18.5 (وزن سبک) 12.5-18 0.5
18.5-24.9 (عادی) 11.5-16 0.4
25-29.9 (اضافه وزن) 7-11.5 0.3

30≤ (چاق)

7-9 0.2

طرح وزن دهی مهم است. افزایش وزن باید تدریجی باشد. متوسط ​​افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم در مادران کم وزن 0.5 کیلوگرم ، در مادران با وزن طبیعی 0.4 کیلوگرم ، در مادران دارای اضافه وزن حدود 0.3 کیلوگرم و در مادران چاق 0.2 کیلوگرم در هفته است.

دیدگاهتان را بنویسید