انعکاس – شایع ترین علت خستگی و بی حالی روزانه


شایع ترین علل خستگی و بی حالی روزانه

اگر احساس غرق شدن می کنید یا انرژی ندارید، تنها نیستید. خستگی می تواند ناشی از عوامل ساده ای مانند بی خوابی، سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد. با این حال، گاهی اوقات شرایط بهداشتی زمینه ای نیز می تواند به خستگی طولانی مدت کمک کند.

خستگی اغلب با تغییر سبک زندگی یا رژیم غذایی، جبران کمبود مواد مغذی یا درمان یک بیماری زمینه ای قابل درمان است. با این حال، برای رفع خستگی، باید علل اصلی را از بین ببرید.

در اینجا پنج دلیل علمی برای اینکه دائماً خسته هستید آورده شده است:

1. نداشتن خواب کافی و با کیفیت

خواب کافی برای سلامت کلی ضروری است. متأسفانه، اکثر ما به اندازه کافی نمی خوابیم، که می تواند منجر به خستگی شود. در طول خواب، بدن شما برخی از فرآیندهای حیاتی از جمله ترشح هورمون های رشد مهم و ترمیم و بازسازی سلول ها را انجام می دهد. به همین دلیل است که اکثر مردم پس از بیدار شدن از خواب با کیفیت احساس شادابی، هوشیاری و انرژی می کنند.

آکادمی پزشکی خواب آمریکا و انجمن تحقیقات خواب توصیه می کنند که بزرگسالان حداقل 7 ساعت در شب بخوابند تا سالم بمانند.

2. کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی می تواند باعث شود که به طور روزانه احساس خستگی کنید، حتی اگر بیش از 7 ساعت بخوابید.

کمبود مواد مغذی زیر با خستگی همراه است:

آهن، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، نیاسین (ویتامین B3)، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، پیریدوکسین (ویتامین B6)، فولات (ویتامین B9)، ویتامین B12، ویتامین D، ویتامین C، منیزیم.

به طور معمول، خستگی ناشی از کمبود یک یا چند ماده مغذی پس از نرمال شدن سطح مواد مغذی برطرف می شود.

3. استرس

در حالی که داشتن مقدار کمی استرس در موقعیت های مختلف طبیعی است، استرس مزمن با خستگی همراه است. در واقع، استرس مزمن می تواند منجر به اختلال «خستگی مرتبط با استرس (ED)» شود که با علائم روانی و فیزیکی خستگی مشخص می شود.

4. عدم تعادل غذایی

رژیم غذایی شما به طور قابل توجهی بر احساسات شما تأثیر می گذارد. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی برای حفظ انرژی و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن برای انجام فرآیندهای حیاتی بسیار مهم است.

کم خوردن یا خوردن غذاهای فرآوری شده کم مغذی می تواند منجر به دریافت کالری کم شود که علت خستگی است.

خوردن یک رژیم غذایی فاقد غذاهای فرآوری شده اما مغذی، مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و منابع پروتئینی مانند ماهی و تخم مرغ، می تواند به کاهش خستگی، خواب بهتر و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک کند.

5. مصرف بیش از حد کافئین

اگرچه نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند به شما انرژی موقت بدهند، اما مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند به تدریج احساس خستگی بیشتری در شما ایجاد کند، و این به این دلیل است که کافئین زیاد در روال خواب شما اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین خستگی رخ می‌دهد.

مصرف بیش از حد کافئین با افزایش کابوس‌های شبانه، بی‌خوابی، افزایش هوشیاری، کاهش کل زمان خواب و خواب‌آلودگی در طول روز مرتبط است.

اگر در حال حاضر مشکل خواب دارید، سعی کنید مصرف کافئین خود را کاهش دهید تا ببینید آیا به بهبود خواب و سطح انرژی شما کمک می کند یا خیر.

منبع: خبرآنلاین