انعکاس – غذاهایی که شما را افسرده می کند


اختلالات افسردگی یکی از شایع ترین بیماری ها در سراسر جهان است و تخمین زده می شود که از هر 100 نفر حدود 20 نفر یا از هر پنج نفر یک نفر حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار افسردگی می شوند.

روانپزشک و متخصص تغذیه در بیمارستان عمومی ماساچوست، Dr. اوما نایدو معتقد است که درست غذا خوردن می تواند سلامت شما را بهبود بخشد و حتی علائم بیماری های روانی را تا حدودی کاهش دهد. او در کتاب تغذیه برای روان خود توضیح می دهد که کدام غذاها و مواد مغذی مفید و کدام مضر هستند.

نایدو می‌گوید: «چگونگی واکنش یک فرد به یک رژیم غذایی خاص متفاوت است. برخی از رژیم های غذایی که برای یک فرد خوب جواب می دهند ممکن است برای دیگری خوب جواب ندهند.

با این حال، او توضیح می دهد که حتی تغییرات کوچک در رژیم غذایی، مانند خوردن بیشتر سبزیجات و انواع توت ها و چربی های سالم مانند امگا 3، روغن زیتون و آجیل، می تواند خلق و خو و تمرکز را بهبود بخشد.

نایدو تاکید می کند که یک رژیم غذایی سالم به هیچ وجه نمی تواند جایگزین درمان روانپزشکی شود، بلکه آن را به شکلی معنادار و موثر تکمیل می کند.

1. قانون 80-20

نایدو به بیماران توصیه می کند که از قانون 80-20 پیروی کنند. 80 درصد رژیم غذایی باید تا حد امکان با غذاهای فرآوری نشده، طبیعی و غنی از فیبر باشد. 20 درصد باقی مانده را گاهی اوقات می توان ناسالم نامید و هوس خوردن آنها را برطرف می کند. در نهایت، تغذیه باید بدن و ذهن را راضی کند.

2. رنگارنگ تر، بهتر است

این متخصص تاکید می کند که تا حد امکان در هر وعده غذایی باید غذاهایی با رنگ های مختلف مصرف شود. سه چهارم بشقاب باید با سبزیجات پر شود. یک چهارم باقیمانده از چربی های سالم مانند روغن زیتون و آجیل و کربوهیدرات های با زنجیره بلند مانند غلات کامل یا کینوا تشکیل شده است.

مطمئن شوید که پروتئین کافی نیز دریافت می کنید. قانون کلی این است: یک گرم پروتئین باید به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف شود. بنابراین یک زن 65 کیلوگرمی اکنون باید حدود 65 گرم پروتئین از طریق گوشت یا ماهی، حبوبات یا لبنیات مصرف کند.

3. سبزیجات برگ سبز بخورید

سبزیجات با برگ تیره به ویژه مغذی هستند. هرچه سبزی تیره تر باشد، مواد مغذی آن غلیظ تر است. به همین دلیل است که باید روزانه چهار تا شش مشت سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو، چغندر و کلم پیچ بخورید.

4. به بدن گوش دهید

به طور کلی، همیشه باید به احساس بدن خود گوش دهید. از احساسی که بعد از غذا خوردن دارید آگاه باشید. اگر بعد از غذا خسته و بی حال هستید یا نمی توانید تمرکز کنید، سوء هاضمه یا علائم مشابه دارید، باید بپرسید که آیا غذایی که قبلا خورده اید مقصر است یا خیر؟فقط غذاهایی بخورید که هم از نظر جسمی و هم از نظر جسمی خوب هستند.

5. از خوردن غذاهای التهاب زا اجتناب کنید

به گزارش نایدو، فست فودها می توانند باعث التهاب در بدن و در نتیجه افزایش اضطراب، استرس روانی و افسردگی شوند. این غذاها فقط باید در حد اعتدال مصرف شوند.