انعکاس – چه زمانی قهوه ننوشیم؟


قهوه

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است که به دلیل محتوای بالای کافئین آن مشهور است. بسیاری از افراد پس از بیدار شدن از خواب تمایل به نوشیدن قهوه دارند و برخی نیز ترجیح می دهند قهوه را برای صبحانه یا میان وعده بنوشند.

قهوه بنوش

به گزارش همشهری آنلاین، به نظر می رسد بهترین زمان برای نوشیدن قهوه حدود 2 تا 4 ساعت پس از بیدار شدن از خواب باشد. مثلاً اگر فردی ساعت 6:30 صبح از خواب بیدار شود، بین ساعت 9:30 تا 11:30 است. در واقع، نوشیدن قهوه بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب اثرات انرژی زا این نوشیدنی را کاهش می دهد زیرا سطح هورمون استرس کورتیزول در حال حاضر در بالاترین حد خود است.

کورتیزول هورمونی است که هوشیاری و تمرکز را افزایش می دهد و همچنین سطح متابولیسم بدن، پاسخ سیستم ایمنی و فشار خون را تنظیم می کند. این هورمون از ریتم منحصر به فردی برای چرخه خواب و بیداری پیروی می کند که 30 تا 45 دقیقه پس از بیدار شدن به اوج خود می رسد و در سایر ساعات روز به تدریج کاهش می یابد.

زمان بین بیدار شدن از خواب تا نوشیدن قهوه مهم است زیرا نوشیدن قهوه در حالی که سطح هورمون کورتیزول در بدن بالا است می تواند به تدریج سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و سلامت بدن را با مشکل مواجه کند. علاوه بر این، افزایش هورمون کورتیزول ناشی از مصرف کافئین در افرادی که به طور منظم آن را مصرف می کنند کاهش می یابد.

ورزشکاران نباید تاثیر قهوه را فراموش کنند

قهوه به عنوان یک محرک موثر برای ورزشکاران و همچنین اثر آن در افزایش هوشیاری شناخته شده است. بنابراین، قهوه می تواند جایگزین خوب و ارزان تری برای مکمل های کافئین باشد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کافئین خستگی ناشی از ورزش را به تاخیر می اندازد و قدرت و قدرت عضلانی را بهبود می بخشد. برای بهره مندی از این اثرات قهوه، توصیه می شود ورزشکاران 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین یا مسابقات قهوه بنوشند تا سطح کافئین به بالاترین حد در بدن برسد. این نوشیدنی همچنین حاوی اسید آمینه ای به نام L-theanine است که خاصیت آرامش بخشی دارد.

چه زمانی نباید قهوه بنوشید؟

کافئین موجود در قهوه علاوه بر تقویت توانایی های ورزشکاران و افزایش هوشیاری می تواند باعث اختلال خواب و اضطراب در برخی افراد شود. اثرات محرک قهوه بسته به خصوصیات افراد مختلف بین 3 تا 5 ساعت در بدن باقی می ماند و حدود نیمی از کافئین تا 5 ساعت در بدن باقی می ماند.

بنابراین نوشیدن قهوه مدت‌ها قبل از خواب می‌تواند خواب را مختل کند و در نتیجه باید حداقل 6 ساعت فاصله مصرف شود. قهوه علاوه بر اختلالات خواب، احساس اضطراب را در برخی افراد افزایش می دهد و برای کسانی که از اضطراب رنج می برند بهتر است مصرف این نوشیدنی را قطع یا به حداقل برسانند.