انعکاس – کاهش وزن با مصرف یک صبحانه غنی


صبحانه

اعتقاد بر این است که خوردن یک صبحانه سنگین به بدن کمک می کند کالری بیشتری در طول روز بسوزاند، اما یافته های جدید محققان این موضوع را زیر سوال می برد.

محققان اسکاتلندی می گویند که خوردن صبحانه سنگین به عنوان بزرگترین وعده غذایی در روز به کاهش وزن بیشتر کمک نمی کند. دانشمندان دریافته اند که این استراتژی غذایی بر نحوه پردازش کالری بدن ما تأثیری ندارد.

ضرب المثلی در این مورد وجود دارد که اگر می خواهید لاغر شوید باید مثل یک شاه صبحانه، مثل یک شاهزاده ناهار و مثل یک فقیر شام بخورید.

اما مهم نیست که صبحانه، ناهار یا شام را به بزرگترین وعده غذایی در روز تبدیل کنیم، زیرا بدن ما کالری هر وعده غذایی را به یک شکل هضم می کند و سایر وعده های غذایی را تجزیه می کند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه آبردین دریافتند کسانی که صبحانه را به وعده غذایی اصلی روز تبدیل می کردند و بیشتر کالری خود را در عصر در طول رژیم غذایی خود مصرف می کردند، در یک ماه بیش از 3 پوند وزن کم کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه گفتند در روزهایی که صبحانه سنگین می خورند کمتر گرسنه می شوند.

پروفسور الکساندرا جانستون، نویسنده اصلی، محقق کنترل اشتها در مؤسسه Rowett در دانشگاه آبردین، گفت: “افسانه های زیادی در مورد زمان غذا خوردن و تأثیر آن بر وزن یا سلامت بدن وجود دارد. این تا حد زیادی توسط ریتم شبانه روزی بدن هدایت می شود. ما به این فکر کردیم که چگونه ممکن است و انرژی به کجا می رود، بنابراین تصمیم گرفتیم نگاه دقیق تری به نحوه تعامل زمان با متابولیسم بیندازیم.

برای انجام این مطالعه، محققان 30 نفر را انتخاب کردند که شامل 16 مرد و 14 زن بودند که دارای اضافه وزن یا چاق بودند و هیچ مشکل سلامتی نداشتند. هر کدام باید صبحانه یا شام را به بزرگترین وعده غذایی روز برای چهار هفته تبدیل کنند. رژیم غذایی آنها شامل 30 درصد پروتئین، 35 درصد کربوهیدرات و 35 درصد چربی بود.

محققان کل مصرف انرژی روزانه شرکت کنندگان را با بررسی تفاوت بین نرخ گردش هیدروژن و اکسیژن در آب بدن به عنوان تابعی از تولید دی اکسید کربن اندازه گیری کردند. تیم همچنین کنترل اشتها، کنترل قند خون و ترکیب بدن شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار داد.

جانستون در مورد این موضوع می گوید: شرکت کنندگان گزارش دادند که در روزهایی که صبحانه سنگین تری می خوردند، اشتهایشان بهتر کنترل می شد و در بقیه روز احساس سیری بیشتری می کردند. این می تواند در دنیای واقعی بسیار مفید باشد.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

سلامت نیوز/