این روند عجیب چیست که مردان در 20 سالگی طاس می شوند؟

از وین رونی گرفته تا پرنس ویلیامز و نیو و تام فلتون و بسیاری از مردان ناشناس… به نظر می رسد که مردان در اوایل دهه 20 خود طاسی را تجربه می کنند. این کاملاً با آنچه قبلاً بود متفاوت است. دهه‌ها پیش، دیدن مردان 40 ساله‌ای که هنوز موهای سرشان پر بود، امری رایج بود، اما اکنون وضعیت متفاوت است.

ریزش مو مشکل جدیدی برای مردان نیست، مسئله در اینجا طاسی زودرس است که به نظر می رسد در حال افزایش است. دیدن مردانی که سر خود را تراشیده اند دیگر یک روند نیست، تقریباً هر مردی که با سر تراشیده در اطراف راه می رود دچار طاسی می شود. به نظر می رسد یا نحوه زندگی ما این مشکل را ایجاد می کند یا ممکن است ارثی باشد یا اینکه نقش تاس به نفع بسیاری از مردان جوان از نظر رشد مو نیست.

به نظر می رسد چند متخصص و دانشمند مو علت این مشکل را به چهار دشمن محدود کرده اند: آلودگی، استرس، تغذیه نامناسب و بد.

از دست دادن مقدار مشخصی از تارهای مو در هر روز برای هر انسانی کاملاً طبیعی است که معمولاً بین 50 تا 100 تار است. زمانی که میزان ریزش مو بسیار بیشتر از میزان رشد مجدد مو باشد، این نشان می دهد که مشکلی وجود دارد. در محافل پزشکی آلوپسی (ریزش مو) در بسیاری از موارد نشان دهنده این است که چیزی وجود دارد که با سیستم بدن ما درست نیست. به عنوان مثال، زمانی که بدن دوره‌های استرس شدید جسمی یا روحی را پشت سر گذاشته است، پس از گذشت سه ماه به طور معمول با ریزش مو واکنش نشان می‌دهد. بنابراین با فرض مسمومیت غذایی، جذب نادرست مواد مغذی در آن بازه زمانی می تواند منجر به مقداری ریزش مو در هفته ها و ماه های بعدی شود. اگر به تازگی ریزش موی ناگهانی را تجربه کرده اید، پیدا کردن علت آن برای شما آسان خواهد بود.

استرس عامل شناخته شده ای است که می تواند باعث ریزش مو شود. همه ما می دانیم که ژنتیک یکی از عوامل اصلی ایجاد طاسی با الگوی مردانه است، اما داشتن یک زندگی پر استرس می تواند باعث شود که این بیماری زودتر از حد طبیعی ظاهر شود. بنابراین به نفع شماست که تغییراتی در سبک زندگی سالم ایجاد کنید، مانند: حداقل 7 ساعت خواب، نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز (تارهای موی شما از مواد معدنی تشکیل شده است که آب تامین می کند) و افزایش میزان آب پروتئینی که روزانه می خورید به بهبود وضعیت موهای شما کمک می کند.

رژیم غذایی شما نقش زیادی در رشد موهای شما دارد. هیچ بخش دیگری از بدن انسان وجود ندارد که هر ماه با سرعت حداقل نیم اینچ به جز مغز استخوان شما رشد کند – بنابراین بدیهی است که باید به بدن خود تغذیه مناسبی را بدهید که برای رشد موهایتان نیاز دارد.

رژیم غذایی خود را بهبود بخشید و نتایج را مشاهده کنید

ارتباط بین رژیم غذایی و مو مستقیم است. تارهای مو از ماده ای به نام کراتین تشکیل شده است که یک پروتئین است. بنابراین ضروری است که پروتئین کافی را در رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. رژیم غذایی کم پروتئین بدن شما را وادار می کند تا از منابع محدود خود برای کارهای مهم دیگری مانند ترمیم و بازسازی سلول ها استفاده کند تا موها پروتئین کافی دریافت نکنند. از امروز با گنجاندن اسفناج، گردو، توفو، شیر و مرغ در رژیم غذایی خود شروع کنید. این غذاها به رشد موهای شما کمک می کنند. شما همچنین باید به طور منظم چای سبز مصرف کنید، این چای در کاهش میزان هورمون های DHT (دی هیدروتستوسترون) که مسئول طاسی الگوی مردانه است بسیار قدرتمند است.

چه اتفاقی برای همه راپونزل های زندگی واقعی افتاده است؟

شگفت آور است که این فقط مردان مرد نیستند که از ریزش مو رنج می برند. زنان نیز نسبت به دهه‌های قبل شروع به ریزش موی بیشتری کرده‌اند. به نظر می رسد استرس زندگی مدرن بر زنان نیز تأثیر می گذارد. در زنان، استرس باعث می‌شود که بدن آندروژن‌های بیشتری که هورمون‌های مردانه هستند ترشح کند و این به طور مستقیم مقدار DHT (ماده شیمیایی مسئول ریزش مو) را در جریان خون افزایش می‌دهد. زنان نیز با رنگ کردن و حالت دادن بیش از حد مو به این مشکل کمک می کنند. مواد شیمیایی و گرما روی موها تأثیر می گذارد زیرا باعث می شود تارهای مو به راحتی ریزش کنند. همچنین قرص های ضد بارداری خوراکی مقصر دیگری است که می توانیم به آن اشاره کنیم – این نوع دارو می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود.

اگر می خواهید پوست سر خود را مرطوب کنید، فقط باید از روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، بادام یا روغن آرگان استفاده کنید. این کار را سه بار در هفته در شب انجام دهید و سپس صبح روز بعد بشویید. همچنین باید این عادت را داشته باشید که همیشه حداقل هر 8 هفته یک بار نوک موهای خود را کوتاه کنید.

آیا هنوز هم سیگار می کشید و مشروب می نوشید؟

من مطمئن هستم که شما دلایل زیادی را می دانید که چرا باید سیگار را ترک کنید، اما در اینجا یکی دیگر وجود دارد. اکسید کربن (II) که استنشاق می‌کنید، گازی است که خون را از اکسیژن و مواد مغذی ضروری که فولیکول‌های مو برای سالم ماندن به آن نیاز دارند، از بین می‌برد. همچنین نیکوتین اعتیادآور رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و رشد موی جدید را برای فولیکول‌ها دشوارتر می‌کند.

اگر فقط مقدار کمی الکل مصرف می کنید، دیگر جای نگرانی نیست. این افراد زیاد الکل هستند که در معرض خطر هستند. من مطمئن هستم که شما قبلاً این را می دانید، اما ارزش تکرار را دارد، الکل ماده ای است که ذخایر آهن بدن را تخلیه می کند و جذب روی را برای بدن دشوار می کند. الکل همچنین باعث کم آبی بدن می شود و این باعث می شود بدن مواد مغذی مهم مورد نیاز خود را دریافت نکند. موهای شما 25 درصد از آب تشکیل شده است، بنابراین نوشیدن بیش از حد الکل باعث خشکی و شکننده شدن موهای شما می شود.

چگونه استرس باعث ریزش مو می شود

فولیکول های مو روی پوست سر شما برای رشد نیاز به انرژی دارند. بنابراین باید غلات کامل، ماهی و گوشت بیشتری مصرف کنید زیرا حاوی کوآنزیم Q10 هستند که توانایی پوست سر شما برای آزاد کردن انرژی بیشتر را افزایش می دهد، به ویژه در کارخانه انرژی سلولی (که به عنوان میتوکندری نیز شناخته می شود). استرس اکسیداسیون را در بدن تشویق می کند و این امر کوآنزیم Q10 و سایر آنتی اکسیدان ها را در بدن کاهش می دهد، این سناریو روند ریزش مو را سرعت می بخشد.

اگر می خواهید پوست سر و موهای خود را سالم نگه دارید، باید به خاطر داشته باشید که موارد زیر را بیشتر مصرف کنید…

اهن (این ماده مغذی را می توان در لوبیا قهوه ای، غلات غنی شده، ماهی و سبزیجات برگ دار یافت)

فلز روی (می توانید آنها را از جو، زرده تخم مرغ و گندم تهیه کنید)

ویتامین ها B3، B5، B9، و E (می توانید آنها را در ماهی، کلم بروکلی، مرغ، پرتقال، اسفناج و دانه های سویا تهیه کنید)

منیزیم (موز، ماهی تن، بادام هندی و شیر)