بازتاب – بلاهایی که کمبود این ویتامین برای شما به ارمغان می آورد


ویتامین B6 بر خلق و خو، اشتها، خواب و افکار تأثیر می گذارد. بدن برای مبارزه با عفونت، تبدیل غذا به انرژی و انتقال اکسیژن موجود در خون به تمام قسمت های بدن به این ویتامین نیاز دارد.

کاهش سطح انرژی

اگر سطح ویتامین B6 در بدن خیلی پایین بیاید، ممکن است کم خونی یا کم خونی رخ دهد که به معنای کاهش گلبول های قرمز خون است که باعث خستگی و ضعف می شود. علاوه بر این، کمبود آهن در بدن می تواند باعث کم خونی شود. کمبود سایر ویتامین ها مانند ویتامین B12 و فولات نیز عواملی هستند که می توانند سطح انرژی را کاهش دهند.

آکنه پوست

علائم کمبود ویتامین B6 نیز روی پوست ظاهر می شود. کمبود ویتامین B6 معمولا باعث پوسته پوسته شدن و خارش پوست صورت می شود.این جوش ها به مرور زمان برجسته تر و شدیدتر می شوند.

لب های خشک یا ترک خورده

دهان مکان خوبی برای نشان دادن هرگونه کمبود ویتامین B6 است. کمبود این ویتامین باعث پوسته پوسته شدن و ترک خوردن گوشه لب و ملتهب زبان می شود.

سیستم ایمنی ضعیف

کمبود ویتامین B6 توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها و بیماری ها را کاهش می دهد. سرطان و سایر بیماری ها سطح ویتامین B6 را در بدن کاهش می دهند. اگر فردی از چنین بیماری هایی رنج می برد، برای جبران به مقادیر بیشتری ویتامین B6 نیاز است که با مصرف مکمل های ویتامین B6 جبران می شود.

بی حسی در دست ها و پاها

سوزن سوزن شدن در انگشتان دست و پا ناشی از اختلالات عصبی به نام نوروپاتی محیطی است. کمبود ویتامین B6 باعث نوروپاتی محیطی می شود. ویتامین های B6 و B12 برای حفظ سلامت اعصاب ضروری هستند.

بی قراری کودک

نوزاد بدخلق سعی می کند کمبود ویتامین B6 خود را به شما بگوید. اگر بیش از 6 ماه به کودک خود به غیر از شیر خودش غذا ندهید، کمبود ویتامین B6 ایجاد می شود. کمبود بیش از حد این ویتامین حتی می تواند منجر به تشنج شود. علاوه بر این کمبود ویتامین B6 شنوایی کودک را بسیار حساس کرده و در نتیجه هر صدایی به راحتی کودک را آزار می دهد.

بیماری صبحگاهی

مادران بیش از دیگران به ویتامین B6 نیاز دارند. تهوع و استفراغ از دیگر علائم کمبود ویتامین B6 است.

منابع ویتامین B6: پروتئین ها

به راحتی می توان تمام ویتامین B6 مورد نیاز خود را از غذا دریافت کرد.گوشت بره، گاو و ماهی منابع این ویتامین هستند.

منابع ویتامین B6: سبزیجات و میوه ها
سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی یا ذرت منابع ویتامین B6 هستند. میوه ها منبع مهم دیگری از ویتامین B6 هستند (به استثنای مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت).

مکمل های ویتامین B6

مکمل ها نیز کمبود این ویتامین را جبران می کنند. اکثر مولتی ویتامین ها حاوی ویتامین B6 هستند.مصرف بیش از حد ویتامین B6 می تواند به اعصاب آسیب برساند یا باعث زخم، سوزش سر دل یا حالت تهوع شود.حداکثر مقدار ویتامین B6 برای بزرگسالان 100 میلی گرم در روز است.

برنا/