بازتاب – علل حواس پرتی را بشناسید


در این قسمت به معرفی مهم ترین علل کمبود توجه می پردازیم. باید ببینید کدام یک از اینها باعث از دست دادن تمرکز شما می شود. سپس سعی کنید با آن مبارزه کنید.

فشار

استرس و تمرکز رابطه مستقیم دارند. وقتی چندین کار را همزمان انجام می‌دهیم، ما را دچار استرس می‌کند. این استرس تمرکز ما را تا حد زیادی کاهش می دهد و باعث می شود نتوانیم به درستی آن را مدیریت کنیم. در این مواقع برای افزایش تمرکز و غلبه بر استرس خود باید تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن را یاد بگیرید.

بی حوصلگی یکی از دلایل عدم تمرکز است

چیزهایی که خیلی دوست ندارید گاهی اوقات می توانند انرژی شما را تخلیه کنند و حواس تان را پرت کنند. بسیاری از کارها برای شما کسل کننده هستند و به شما اجازه نمی دهند روی آنها تمرکز کنید. برای مقابله با این مشکل برای خود جایزه تعیین کنید. مثلاً هر نیم ساعت یا هر ده دقیقه یکبار استراحت کنم یا میوه یا کیک خاصی بخورم یا مثلاً آهنگ مورد علاقه ام را گوش کنم. . در ضمن فقط سعی کنید در این مدت کوتاه با کیفیت عالی کار کنید تا بعداً استراحت کنید و لذت ببرید.

سبک زندگی

سبک زندگی و سبک زندگی افراد بر تمرکز آنها تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، شما باید همیشه غذاهای سالم بخورید. همیشه سعی کنید کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین و چربی های سالم به اندازه کافی دریافت کنید. از فست فود اجتناب کنید. همچنین تمرینات روزانه را در زندگی خود بگنجانید.

افسردگی یکی از دلایل عدم تمرکز است

موسسه ملی سلامت روان می گوید مشکل در تمرکز یکی از رایج ترین علائم افسردگی است. اگر احساس پوچی، ناامیدی یا بی تفاوتی می کنید و همچنین در تمرکز مشکل دارید، ممکن است افسرده باشید. در این موارد باید افسردگی خود را درمان کنید.

محیطی آشفته و شلوغ

محیط آرام و ساکت نیز بر تمرکز شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر محل کار، خانواده یا همکارانتان مدام حواس شما را از میز کار پرت می کنند، قطعاً تمرکز کافی ندارید و نمی توانید کارتان را سریع و با کیفیت انجام دهید.

گرسنگی

شکم گرسنه و گرسنگی تمرکز افراد را کاهش می دهد. ما نمی گوییم پرخوری نکنید. با این حال، معده شما نباید خالی باشد و نباید احساس ضعف کنید. مغز نمی تواند بدون سوخت تمرکز کند، بنابراین حذف وعده های غذایی، به خصوص صبحانه، دلیل عدم تمرکز است. رساندن مواد مغذی به مغز و داشتن منبع سوخت ثابت این مشکل را حل می کند. حتی می توانید مقداری آجیل و کشمش کنار خود بگذارید تا در هنگام گرسنگی از آن استفاده کنید.

یکی از دلایل عدم تمرکز، کم خوابی است.

یکی از مهم ترین دلایل عدم تمرکز، بی خوابی یا اختلالات خواب است. هر فرد باید بین ۷ تا ۹ ساعت در روز به اندازه کافی بخوابد. به همین دلیل برای افزایش تمرکز باید برنامه خواب خود را دوباره اولویت بندی کنید و سعی کنید در طول شب خواب خوب و کافی داشته باشید.

تلفن همراه شما یکی از دلایل عدم تمرکز است

زنگ تلفن همراه و پیامک می تواند تمرکز شما را مختل کند. مثلاً ممکن است عمه شما در حین کار به شما زنگ بزند و نیم ساعت صحبت کنید. برای مقابله با این موضوع، اعدادی را که غیرضروری می‌دانید، نگیرید و به پست صوتی انتقال دهید. یا مثلا از اس ام اس خودکار استفاده کنید و بنویسید الان نمی توانم پاسخ دهم.

عدم اولویت بندی

دلیل دیگر عدم تمرکز افراد این است که نمی دانند شما باید روی چه وظایفی تمرکز کنید. بسیاری از افراد باید وظایف مهم و متفاوتی را در یک بازه زمانی مشخص انجام دهند. اما اگر ندانند تکلیف بعدی شان چیست، اگر از این شاخه به آن شاخه ادامه دهند یا آن را نیمه راه رها کنند، مطمئناً به هدفشان نخواهند رسید. این افراد باید تمام کارهای روزانه، هفتگی یا حتی سالانه خود را روی یک کاغذ یادداشت کرده و اولویت بندی کنند.

داروها

بسیاری از داروها تمرکز افراد را کاهش می دهند. به عنوان مثال، قرص های خواب آور، داروهای ضد افسردگی و غیره. در چنین مواردی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید و از آنها بخواهید دارو یا مکملی را برای شما تجویز کنند که تمرکز شما را افزایش دهد. با این کار می توانید با مشکل عدم تمرکز کنار بیایید.

سندرم بیش فعالی یا ADHD

یکی دیگر از عدم تمرکز در شما ممکن است اختلال کمبود توجه بیش فعالی باشد. امروزه حدود 5-10 درصد از کودکان و چهار درصد از بزرگسالان از ADHD رنج می برند. با این حال، کمتر از 20 درصد از افراد مبتلا به ADHD از مشکل خود آگاه هستند و به فکر درمان هستند. اگر بیش از حد حواس‌تان پرت است و تمرکز ندارید، می‌توانید با یک متخصص مشورت کنید.

افکار منفی یکی از دلایل عدم تمرکز است

افکار و افکار منفی یکی دیگر از دلایل عدم تمرکز است. کارهایی که مدام انجام می دهید یا می خواهید انجام دهید یا صحبت هایی که دیروز با دوستتان داشتید و غیره. اگر به آن فکر کنید، قطعا موفق نخواهید شد. برای مقابله با این موضوع، هر فکری که به ذهنتان می رسد را به عنوان عنوان روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید تا بعد از اتمام کار به سراغ آن بروید.

رسانه های اجتماعی

رسانه ها و شبکه های اجتماعی مانند تلگرام یکی دیگر از دلایل عدم تمرکز شماست. گاهی اوقات شما چندین بار در روز کار خود را متوقف می کنید تا با دوستان خود ارتباط برقرار کنید. به خود قول دهید در ساعات کاری از شبکه های اجتماعی استفاده نکنید. این تنظیم زمان استراحت شماست.

چند کار را همزمان انجام دهید

هرگز چند کار را انجام ندهید. با این کار کیفیت و کمیت تمام کارهایی که انجام می دهید آسیب می بیند. همیشه سعی کنید ماموریت اول را خیلی سریع و کارآمد به پایان برسانید و سپس به ماموریت بعدی بروید. در این صورت کار خود را بهتر انجام خواهید داد.

ایمیل های زیاد

بسیاری از شما در طول روز ایمیل های زیادی دریافت می کنید و همیشه آنها را چک می کنید. ابتدا زمان مشخصی را برای بررسی ایمیل تعیین کنید و فقط در آن زمان ایمیل را بررسی کنید. دوم، ایمیل ها و ایمیل های تبلیغاتی غیر ضروری را مسدود کنید.