تاریخچه و اثرات رژیم گریپ فروت بر سلامتی برای کمک به افراد مشهور در کاهش وزن

با روند اخیر در چاقی و افزایش اندازه بدن، تغذیه و کاهش وزن به موضوعات رایج در گفتگوهای روزمره تبدیل شده است. صنعت رژیم غذایی در حال گسترش، محصولات متعدد و نکات تغذیه ای غیرمجاز را برای وسواس فزاینده ما ایجاد کرده است. بسیاری از این “رژیم های غذایی مد روز” ادعاهای شبه علمی دارند که برای افرادی که مشتاق کاهش چند پوند هستند جذابیت دارند. تمرکز بر روی یک گروه غذایی خاص یا یک غذای سالم مخفی به بسیاری از این رژیم‌ها این رمز و راز را می‌دهد که محبوب شوند. در تاریخ اخیر، یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی مد روز بر مصرف گریپ فروت متمرکز شده است.

رژیم گریپ فروت که به عنوان رژیم هالیوود نیز شناخته می شود، در دهه 1930 در ایالات متحده آغاز شد. این رژیم بر این ادعا متمرکز است که گریپ فروت دارای خواص فوق العاده ای در کاهش وزن است، مانند آنزیم چربی سوز. رژیم گریپ فروت به دلیل عدم وجود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و تعداد کم کالری (کمتر از 1200 کالری در روز) توسط اکثر متخصصان تغذیه ناسالم تلقی می شود. از سوی دیگر، ترکیب گریپ فروت با هر وعده غذایی می تواند برای رژیم غذایی یک فرد سالم مفید باشد، مشروط بر اینکه فرد رژیم گیرنده به گریپ فروت حساسیت نداشته باشد یا از داروهایی استفاده کند که با میوه سیتریک تداخل دارند.

رژیم گریپ فروت یک رژیم کم کربوهیدرات است که به طور کلی در یک چرخه دو هفته ای (12 روز در رژیم با 2 روز تعطیلی) انجام می شود که تا رسیدن به وزن مورد نظر تکرار می شود. طرفداران این رژیم پیشنهاد می کنند که گریپ فروت به سوزاندن چربی بدن کمک می کند وقتی که همراه با غذاهای حاوی چربی رژیم غذایی مصرف شود. بر این اساس، رژیم غذایی شامل مصرف گوشت، تخم مرغ و ماهی است و مصرف قندها، میوه های شیرین، غلات و سایر منابع کربوهیدرات را محدود می کند. برای بهترین نتیجه، رژیم غذایی به سه وعده غذایی غنی از چربی و پروتئین، همراه با یک گریپ فروت و با کالری دریافتی روزانه کمتر از 1200 کالری نیاز دارد.

این رژیم در دهه 1970 پس از نامگذاری اشتباه “رژیم غذایی کلینیک مایو” محبوبیت پیدا کرد. اگرچه کلینیک هیچ ارتباطی با رژیم غذایی نداشت، اما نام تجاری به محبوبیت این رژیم کمک کرد. در دهه 1980، رژیم غذایی تنها به 10 روز با 2 روز استراحت کوتاه شد و لقب “رژیم غذایی 10 روزه، 10 پوندی” را به خود اختصاص داد. مطالعه ای در سال 2004 توسط بخش مرکبات فلوریدا بررسی کرد که آیا گریپ فروت می تواند به کاهش وزن کمک کند یا خیر. شرکت کنندگان تشویق شدند که با هر وعده غذایی نصف گریپ فروت بخورند و به طور منظم ورزش کنند. نتایج دلگرم کننده بود: تعدادی از شرکت کنندگان بیش از 10 پوند در طی 12 هفته از دست دادند. توجه داشته باشید که این مطالعه بر افزودن گریپ فروت به یک رژیم غذایی سالم متمرکز بود، نه اتخاذ یک رژیم غذایی معمولی گریپ فروت. با این وجود، تعدادی از افراد مدعی موفقیت کوتاه مدت با رژیم هستند، اما حفظ طولانی مدت کاهش وزن همچنان مستلزم اتخاذ یک سبک زندگی سالم است.