تجزیه و تحلیل بدن برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان


اول از همه ، باید بدانید که از مدل های مختلف برای توصیف ترکیب بدن استفاده می شود.

دو مدل رایج برای توصیف ترکیب بدن عبارتند از:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که به نظر می رسد همیشه به مقدار زیاد در بدن همه ما وجود دارد و همه ما تمام تلاش خود را برای از بین بردن این چربی های مقاوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی اجازه ذخیره انرژی در بدن را می دهد ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. سطح چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و حفظ درصد چربی بدن کمتر از 4 درصد برای سلامتی شما در بلند مدت مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، شامل هر چیزی در بدن است که چربی ندارد. این توده از قسمتهای مختلف مانند تمام اندام های داخلی ، توده اسکلتی عضلانی ، آب و … تشکیل شده است هر چیزی که چرب نباشد می تواند در این گروه قرار گیرد.

با در نظر گرفتن این دو مقدار ، برای بدست آوردن درصد چربی بدن ، کافی است مقدار توده چربی را بر کل وزن بدن تقسیم کنید. اگر فقط افزایش چربی بدن است و اندازه گیری توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره مهم نیست ، سنجش 2C مناسب خواهد بود.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزای آن جدا می کند ، یکی از آنها مدل چهار جزء یا 4C است. بدنه در این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به تقسیم بندی دقیق تری به آب درون سلولی (آب درون سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن انعکاس پروتئین موجود در ماهیچه های بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو قسمت بدن ذخیره می شوند: در جریان خون و در بافت استخوانی.
  • چاق

حتما بخوانید: لاغری و کاهش وزن با روش های جراحی

عوامل م .ثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که انسان نمی تواند آنها را کنترل کند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه تقویت ماهیچه مناسب ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است ، این تفاوت یک روش طبیعی برای آماده سازی بدن زن برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژنها نقش مهمی در کم چربی طبیعی یا در توانایی بدن برای ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاصی دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد طبیعی چربی در بدن مردان و زنان

شرح زن

مرد

چربی ضروری 10 تا 13 درصد 2 تا 5 درصد
ورزشکاران 14 تا 20 درصد

6 تا 13 درصد

بدن مناسب 21 تا 24 درصد

14 تا 17 درصد

پذیرفته شده 25 تا 31 درصد 18 تا 24 درصد
چاق بالای 32 درصد

بیش از 25٪

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است تا این افراد فعال بتوانند بهتر در فعالیت های ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری شرکت کنند. البته مقدار کم چربی نیز نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. سندرم سه گانه در ورزشکاران زن ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان ، همراه با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن ، لازم است حجم توده بدون چربی را با تقویت عضلات و استخوان ها افزایش داده و چربی های اضافی بدن را از بین ببرید.

حتما بخوانید: لاغری و رفع سلولیت بدون ورزش با دستگاه و روش تهاجمی و غیر تهاجمی

روش تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


دانستن ترکیب بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است ترکیب بدن خود را در اسرع وقت تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن ، نحوه بهبود سلامت بدن و کمک به رسیدن به اندام مناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اگرچه فقط اطلاعات کلی و اساسی را ارائه می دهند. برخی از روش ها پرهزینه و وقت گیر هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش رایج تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

کولیس تاشو چرم

این روشی است که در باشگاه های ورزشی بسیار رایج است. عموماً از کولیس استفاده می شود زیرا قابل حمل و استفاده آسان است ، تقریباً همه می توانند بعد از آموزش و با کمی تمرین از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با کولیس ، کافی است چربی خارجی بدن را در چند نقطه بین دو انگشت نگه دارید ، چین پوست را بین بازوهای کالیپر قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد بدست آمده در محاسبات ساده ریاضی قرار می گیرند تا جرم چربی در سراسر بدن به دست آید. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. تجزیه و تحلیل مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با یک کولیس انجام داد. کولیس فقط درصد چربی بدن را به شما می گوید. هنگام تجزیه و تحلیل با کولیس ، موارد زیر را نیز باید در نظر بگیرید: دقت نتایج ممکن است در همه اندازه گیری ها یکسان نباشد و قابلیت تکرارپذیری (بدست آوردن نتایج یکسان در اندازه گیری های مختلف) به اندازه تحلیل های انجام شده با دستگاه های پزشکی خوب نیست. دستگاههای پزشکی به منظور کاهش تنوع و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالریمتری زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را با استفاده از وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن زیر آب ، باید تمام هوای ریه های خود را خالی کرده و سپس هنگام نشستن روی ترازوی مخصوص زیر آب شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این اعداد به اضافه چگالی آب استخر در معادلات خاصی قرار می گیرند. درصد چربی با استفاده از این محاسبات بدست می آید. وزن دهی هیدرواستاتیک ، اگر به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، فشارسنج های هیدرواستاتیک ، مانند اندازه گیری های کولیس ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، آب بدن یا توده چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEX

DEXA ، گاهی اوقات DXA نامیده می شود ، یک آزمایش پزشکی است که شما را مجبور می کند روی تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. تفاوت بین انرژی اولیه تابش شده در بدن و انرژی اندازه گیری شده توسط بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان توسعه یافته بود ، اما اکنون برای اندازه گیری توده چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA همراه با وزن هیدرواستاتیک به عنوان استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن در نظر گرفته می شود. برخلاف کالیپرها و کالیبراسیون زیر آب ، DEXA می تواند انواع ترکیبات بدنه را اندازه گیری کند. هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه برای اندازه گیری دقیق توده چربی ، توده بدون چربی نرم و تراکم استخوان در هر بخش اسکن می شود. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیک مجهز به دستگاه DEXA وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل مقاومت الکتریکی (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن فرد ایجاد می کند و مقاومت در برابر جریان جاری در بدن (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری قدرت ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روشها ، این روش نیازی به حضور تکنسین ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با استفاده از دستگاه BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. دستگاه های BIA در طیف گسترده ای از کیفیت و دقت در دسترس هستند و باید توجه داشته باشید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. در برخی از دستگاهها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت ظاهری پا استفاده می شود و سپس اثر به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاه های قابل حمل فقط مقاومت بازو را اندازه گیری می کنند و نتیجه برای پایین تنه تخمین زده می شود. از طرف دیگر ، دستگاه های پزشکی مدرن می توانند کل بدن را به طور مستقیم اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، به طوری که اندازه گیری های آنها با نتایج روش “قانون طلایی” مطابقت دارد ، بدون اینکه تأثیرات این روش ها را بر فرد تحمیل کند. پیشرفته ترین دستگاه BIA هنوز قابلیت تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف را دارد. از آنجا که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی از تفسیر تجزیه و تحلیل به دست می آید. اگرچه تقریباً همه دستگاه های BIA درصد چربی بدن را گزارش می کنند ، برخی از دستگاه ها پیشرفته تر هستند و وزن بدن آب ، توده اسکلتی عضلانی ، توده بدون چربی و غیره را تأمین می کنند.

چه زمانی باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما خیلی زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشید و در کل بهتر شوید. خطر بیماریهای مختلف نیز با کاهش وزن کاهش می یابد. اگر چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری شماست ، باید تغییراتی ایجاد کنید تا میزان مصرف چربی را افزایش دهید و سلامت خود را به خطر نیندازید. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را برای سالم تر و سالم تر شدن تغییر دهید ، باید سعی کنید توده عضلانی را افزایش داده و چربی اضافی را کاهش دهید. برای این منظور می توانید رژیم غذایی شما تغییر دادن، برنامه ورزش منظم با تغذیه مناسب و ورزش منظم به هدف خود برسید یا به آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید