تغذیه دانه چیا

حتی نگاهی گذرا به برچسب تغذیه محصول دانه چیا آماده برای مصرف برای هر فردی که از سلامتی آگاه است کافی است تا به این نتیجه برسد که این دانه های ریز در واقع یکی از مفیدترین ابرغذاهای شناخته شده برای انسان مدرن هستند. هر دانه ریز مملو از درشت مغذی ها و ریز مغذی ها و همچنین آنتی اکسیدان ها، فیبر غذایی و اسیدهای چرب ضروری است که همگی برای حفظ سلامتی حیاتی هستند.

در بخش بعدی، نگاهی دقیق‌تر به اطلاعات تغذیه‌ای غذاهای چیا خواهیم داشت. لازم به ذکر است که برای اهداف یکنواختی، مقادیر کلی ارائه شده برای یک وعده 1 اونس دانه چیا است، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد. همچنین، این ارزش‌های تغذیه‌ای از برندی به برند دیگر متفاوت خواهد بود، اگرچه تفاوت‌ها ناچیز است.

کربوهیدرات ها

اولین در لیست تغذیه چیا کربوهیدرات ها هستند. هر وعده از دانه چیا در مجموع حاوی 12 گرم کربوهیدرات – 11 گرم فیبر محلول و 1 گرم کربوهیدرات خالص است. در یک رژیم غذایی توصیه شده 2000 کالری در روز برای افراد سالم، هر وعده معادل 4 درصد ارزش روزانه است.

چربی ها

برای هر وعده، غذاهای چیا تقریباً 9 گرم چربی دارند که حدود 8 گرم آن چربی غیراشباع و 1 گرم چربی اشباع است. 13 درصد از مقادیر روزانه کل چربی دریافتی را تامین می کند. می توان گفت اهمیت محصولات غذایی چیا در تغذیه در محتوای چربی آن نهفته است. دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب ضروری به ویژه امگا 3 ALA، امگا 6 LA و امگا 9 به ترتیب از 17.5 تا 19.8 گرم، 7.1 تا 5.8 گرم و 3.3 گرم است. با این حال، این مقادیر فقط برای هر 100 گرم مربوط است.

کالری

افرادی که در برنامه های کاهش وزن هستند از دیدن اطلاعات تغذیه ای چیا در مورد تعداد کالری خوشحال می شوند. با تنها 137 کالری برای هر وعده 1 اونس، غذاهای چیا افزودنی های عالی به غذا و نوشیدنی هستند، زیرا این غذاها بدون افزودن کالری، حجیم می شوند.

پروتئین

هر وعده 1 اونس دانه چیا تقریباً 4 گرم پروتئین دارد. این یک درشت مغذی مهم در حمل و نقل مواد مغذی، سنتز آنزیم ها، و توسعه عضلات، در میان بسیاری از عملکردهای حیاتی دیگر در سلامتی است.

ویتامین ها و مواد معدنی

بیایید فراوانی مواد معدنی موجود در این لیست تغذیه چیا را نیز فراموش نکنیم. مواد معدنی عملکردهای متنوعی را در بدن انجام می‌دهند که شامل رشد سالم استخوان‌ها، بافت‌ها و ماهیچه‌ها می‌شود. انتقال مواد مغذی؛ و تولید انرژی

مقادیر زیر مربوط به 100 گرم دانه چیا است که هر 100 گرم آن معادل 3.5 اونس است:

• ویتامین B12 90 میلی گرم

• ویتامین B3 5.97 میلی گرم

• ویتامین B2 0.12 میلی گرم

• ویتامین B1 0.21 میلی گرم

• کلسیم 500 میلی گرم

• مس 2.44 میلی گرم

• فولات 90 میکروگرم

• آهن 6.5 میلی گرم

• منیزیم 290 میلی گرم

• منگنز 5.84 میلی گرم

• مولیبدن 0.2 میلی گرم

• فسفر 600 میلی گرم

• پتاسیم 500 میلی گرم

• روی 44.6 میلی گرم

آخرین اما نه کم اهمیت ترین در لیست تغذیه دانه چیا آنتی اکسیدان ها هستند که با ضد پیری در سلول ها مبارزه می کنند. این آنتی اکسیدان ها عبارتند از کلروژنیک اسید، کافئیک اسید، کورستین، میریستین و کامفرول.