خطرات احتمالی نوشیدنی های انرژی زا و چگونگی افزایش طبیعی سطح انرژی

بازار نوشیدنی های انرژی زا به سرعت در حال رشد است. بسیاری از مردم این نوشیدنی ها را به منظور افزایش سطح انرژی خود در طول روز مصرف می کنند. فقط در بازار ایالات متحده بیش از 9 میلیارد دلار فروش نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد و همچنان به رشد خود ادامه می دهد. آمار نشان می دهد که بیش از 30 درصد از نوجوانان به طور منظم نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند.

نگرانی: نگرانی و بحث های زیادی در مورد ایمنی نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد. سطح کافئین بسیار بالا است و می تواند تا 300 میلی گرم در هر بطری باشد. در مقایسه با یک فنجان قهوه که تقریباً 80 میلی گرم کافئین دارد، می توان دید که چگونه یک نوشیدنی انرژی زا می تواند واقعاً مصرف کافئین را به سطوح بالقوه ناامن برساند. مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث تحریک پذیری، عصبی شدن، تپش قلب و افزایش فشار خون شود. اغلب اوقات، سطح کافئین روی برچسب این نوشیدنی ها نشان داده نمی شود و مردم از میزان مصرف آنها آگاه نیستند. افرادی که از بیماری قلبی یا فشار خون بالا رنج می برند به هیچ وجه نباید نوشیدنی های انرژی زا مصرف کنند. همچنین سطوح بالای قند و مگا دوز ویتامین ها نیز می تواند ناسالم باشد.

پیش مخلوط با الکل: یک واقعیت نگران کننده این است که نوشیدنی های انرژی زا در حال حاضر با الکل مخلوط شده و برای خرید در دسترس هستند. این می تواند خطرناک باشد زیرا مخلوط کردن یک محرک با یک ماده افسردگی مانند الکل می تواند منجر به خطرات جدی سلامتی مانند نارسایی قلبی شود. باز هم، به نظر می رسد اطلاعات کمی در مورد این واقعیت در دسترس عموم باشد. بسیاری از مردم این نوشیدنی ها را در کلوپ های شبانه و بارها مصرف می کنند، بدون اینکه متوجه تعامل بالقوه خطرناک این مخلوط شوند. عامل محرک به شخص اجازه می دهد تا الکل بیشتری بنوشد زیرا اثر مسمومیت طبیعی برای مدت طولانی تری به تعویق می افتد. این می تواند منجر به مشکلات بالقوه دیگری مانند عدم آگاهی از مسمومیت، رانندگی در حالت مستی، صدمات بدنی و اختلال در قضاوت شود.

خطر اعتیاد: خطر اعتیاد به نوشیدنی های انرژی زا در صورت مصرف مکرر آنها وجود دارد. علاوه بر اعتیاد به کافئین، سطوح بسیار بالای قند نیز می تواند اعتیادآور شود. این ترکیب به شما یک انرژی فوری «بالا» می دهد، اما پس از آن احساس تخلیه انرژی به دنبال دارد. افزایش انرژی غیر طبیعی و کوتاه مدت است. این البته می‌تواند منجر به اعتیاد شود، زیرا فرد می‌خواهد عجله انرژی را احساس کند و از افت انرژی که بلافاصله پس از آن رخ می‌دهد اجتناب کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که استفاده زیاد از نوشیدنی های انرژی زا با افزایش استفاده از مواد ناسالم مانند سیگار، الکل و سوء مصرف داروهای تجویزی مرتبط است. اگر فردی نوشیدنی های انرژی زا زیاد مصرف کند، خطر مسمومیت با کافئین وجود دارد. حتی ممکن است عوارض جانبی مانند ضربان قلب سریع و بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها را از مقادیر زیاد مکمل‌های ویتامینی که برخی از این نوشیدنی‌ها دارند، تجربه کنید.

جایگزین های نوشابه های انرژی زا: راه های بسیار سالم تری برای افزایش سطح انرژی به طور طبیعی به جای روی آوردن به محرک های مصنوعی وجود دارد. هدف ترکیب عادات سالمی است که به شما احساس زنده بودن و پر انرژی بودن می دهد.

جلوگیری از کم آبی بدن: کم آبی سطح انرژی شما را کاهش می دهد. برای آبرسانی به بدن و افزایش طبیعی انرژی، مقدار زیادی آب تمیز تازه بنوشید.

رژیم غذایی سالم: داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل مطمئنا به تامین انرژی بدن شما کمک می کند. پروتئین برای تولید انرژی مهم است. پروتئین های سالم باید در طول روز مصرف شوند تا از انرژی کافی اطمینان حاصل شود. اگر بیش از حد نان، برنج و پاستا بخورید، کربوهیدرات‌ها می‌توانند باعث تنبلی شما شوند. سعی کنید کربوهیدرات ها را به شکل سبزیجات همراه با پروتئین دریافتی خود بچسبانید. به عنوان مثال، یک ناهار یا شام انرژی‌زا می‌تواند ماهی سالمون کبابی با مارچوبه یا مرغ یا بوقلمون کبابی با سبزیجات سرخ شده باشد. کربوهیدرات ها برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون بسیار مهم هستند، بنابراین مطمئن شوید که کربوهیدرات های خوبی در رژیم غذایی خود داشته باشید.

صبحانه را حذف نکنید زیرا این وعده غذایی سوخت مورد نیاز برای حفظ سطح انرژی خود را در طول روز فراهم می کند. همچنین سعی کنید به جای سه وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر بخورید. وعده‌های غذایی کوچک‌تر و غلیظ‌تر، انرژی بیشتری نسبت به وعده‌های غذایی بزرگ دارند که می‌تواند سیستم گوارش شما را بیش از حد تحت فشار قرار دهد و شما را خسته کند. از میوه های فیبردار مانند موز و سیب و همچنین تنقلاتی مانند کشمش استفاده کنید. این غذاهای فیبری به بدن شما کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته باشد و میان وعده های آسانی برای افراد در حال حرکت هستند. همچنین غذاهای حاوی امگا 3 مانند سالمون، ماهی تن و روغن زیتون را فراموش نکنید. مواد مغذی امگا به شما کمک می کند تا هوشیار بمانید.

ورزش: ورزش برای تولید انرژی مهم است. حتی اگر ورزش کردن احساس می کند که انرژی مصرف می کنید، در واقع یک تبادل انرژی برای افزایش انرژی پایدار طولانی مدت است. افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، اغلب متوجه می شوند که با توقف ورزش برای هر دوره زمانی، انرژی آنها کاهش می یابد. یک برنامه ورزشی ثابت که شامل پیاده روی، ایروبیک سبک، تردمیل یا شنا باشد می تواند سطح سلامتی و انرژی را افزایش دهد. تنها چیزی که لازم است 20 تا 30 دقیقه در روز ورزش است تا انرژی خود را به طور طبیعی افزایش دهید. ورزش مزایای اضافی کنترل وزن و حمایت از سیستم ایمنی بدن شما را دارد.

کاهش استرس: استرس یک تخلیه کننده انرژی است. مطمئناً همه ما استرس را تجربه خواهیم کرد، اما یافتن راه‌های سازنده برای کاهش آن، راه خوبی برای افزایش سطح انرژی است. نگه داشتن احساسات منفی مطمئناً ذخایر انرژی شما را تخلیه می کند. این فقط احساسات منفی نیستند که می توانند انرژی را از شما سلب کنند، بلکه رویدادهای مثبت و تغییر زندگی نیز می توانند انرژی را کاهش دهند. ازدواج یا بازنشستگی هیجان انگیز است، اما حتی این احساسات مثبت افزایش یافته نیز می تواند تأثیر یکسانی بر انرژی داشته باشد. این حقایق را هنگام تجربه حتی بزرگترین لذت های زندگی در نظر داشته باشید و مطمئن شوید که عادات سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی متعادل و ورزش را برای مقابله با اثرات تخلیه انرژی در نظر بگیرید.

انرژی کیفیت زندگی را بهبود می بخشد: داشتن سطح انرژی کافی واقعا زندگی را لذت بخش تر می کند. اینکه بتوانید فعالیت های روزانه خود را بدون خستگی کامل انجام دهید، کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر در حال حاضر داروهای تجویزی مصرف می کنید یا هر بیماری برای شما تشخیص داده شده است. سطوح پایین انرژی می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.