دانه کتان حاوی اسیدهای آمینه است

دانه کتان حاوی بسیاری از مواد مفید برای بدن است، از جمله اسیدهای چرب امگا، لیگنان، موسیلاژ و بسیاری از اسیدهای آمینه مختلف که آن را به یک ماده غذایی عالی تبدیل می کند. اسیدهای آمینه موجود در دانه کتان عبارتند از تریپتوفان، ترئونین، ایزولوسین، لوسین و لیزین. هر یک از این آمینو اسیدها فواید مختلفی دارند.

تریپتوفان به تولید سروتونین کمک می کند، یک عنصر حیاتی برای کمک به عملکرد ذهنی شما. کمبود سروتونین می تواند منجر به اختلالات مختلفی از جمله افسردگی و اختلالات مربوط به خلق و خو شود. تریپتوفان به عنوان یک آرام بخش برای کسانی که از بی خوابی رنج می برند استفاده می شود.

ترئونین معمولاً به عنوان ترپتوفان شناخته می شود اما آنها دو اسید آمینه مجزا هستند. این یکی به بدن کمک می کند تا پروتئین ها را متعادل کند و آنها را در سیستم قلبی عروقی، کبد، سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی توزیع کند. ایزولوسین یک اسید آمینه شناخته شده نیست، بلکه ضروری است. این به ساخت هموگلوبین کمک می کند تا بدن قادر به کنترل سطح قند خون باشد. اگر ایزولوسین کافی دریافت نکنید، می تواند منجر به سردرد، سرگیجه، خستگی، افسردگی، گیجی و تحریک پذیری شود.

آمینو اسید دیگری که به کنترل سطح قند خون کمک می کند، لوسین است. همچنین به رشد و ترمیم بافت‌های عضلانی از جمله استخوان و پوست، ساخت هورمون‌های رشد، کمک به بهبود زخم‌ها و افزایش سطح انرژی به بدن کمک می‌کند. لوسین از تجزیه پروتئین های ماهیچه ای در هنگام تجربه ضربه یا استرس جلوگیری می کند. این اسید آمینه می تواند به افرادی که از فنیل کتونوری رنج می برند کمک کند، وضعیتی که بدن قادر به متابولیسم اسید آمینه دیگری به نام فنیل آلانین نیست. لیزین به بدن اجازه می دهد تا آنتی بادی، هورمون و آنزیم بسازد. همچنین برای جذب کلسیم برای ترمیم بافت و کمک به رشد و تکامل کودکان استفاده می شود.

علاوه بر این اسیدهای آمینه ضروری، دانه کتان بسیاری دیگر از جمله اسید آسپارتیک، گلوتامیک اسید و گلیسین را نیز دارد که برای بدن مفید هستند. ایده خوبی است که مکمل های دانه کتان یا روغن دانه کتان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا مطمئن شوید که تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز خود را دریافت می کنید.