درمان مو برای ریزش مو

همانطور که مارتین لوتر به درستی می گوید: “مو غنی ترین زینت زنان است.” درخشان شدن موهای بلند و براق نشانه یک فرد سالم است. سلامتی و سرزندگی ما را به دنیا نشان می دهد. موهای ناسالم یکی از اولین نشانه های ناخوشی ذهنی و/یا بدنی است. همانطور که بدن ما برای رشد و نگهداری خود به تغذیه مناسب نیاز دارد، موهای ما نیز نیاز دارند. بنابراین، خوردن غذای مناسب بهترین درمان مو برای ریزش مو است. بنابراین اجازه دهید یک مرور کلی در مورد مواد مغذی مختلف مورد نیاز و نقش آنها در حفظ سلامت مو و جلوگیری از ریزش مو داشته باشیم.

پروتئین ها:

پروتئین ها که به درستی بلوک های سازنده بدن ما نامیده می شوند، 98 درصد از موهای ما را تشکیل می دهند. این باعث می شود پروتئین ها به یکی از مهم ترین مواد مغذی برای موهای سالم تبدیل شوند. چرخه های رشد موی سالم را ترویج می کند. منابع پروتئینی زیادی وجود دارد. اما از بین منابع پروتئینی، منابع کم چرب مانند ماهی، مرغ و حبوبات مانند سویا، راگی و غیره ترجیح داده می شوند. این به این دلیل است که رژیم غذایی پرچرب با ریزش مو مرتبط است. همچنین مصرف بیش از حد پروتئین برای مو ناسالم است زیرا تعادل پایه اسیدی بدن را خنثی می کند و در نهایت منجر به ریزش مو می شود. کمبود مواد معدنی مانند کلسیم باعث تشدید ریزش مو می شود. افرادی که رژیم غذایی دارند یا رژیم گیاهخواری دارند باید پروتئین مصرفی خود را کنترل کنند و به طور مناسب خود را جبران کنند.

ویتامین ها:

ویتامین ها گروهی از مهم ترین ریز مغذی ها هستند. آنها باید فقط از طریق رژیم غذایی در بدن ما دوباره پر شوند. فرد باید مطمئن شود که کمبود ویتامین ندارد، زیرا در سبک زندگی کنونی استرس و فشارهای مداوم بسیار رایج است که به موجب آن نمی توان روی عادات غذایی خوب و سالم تمرکز کرد. کمبود در صورت وجود باعث کاهش کلی سلامت و ریزش مو می شود. بیایید به برخی از مهم ترین ویتامین هایی که باعث رشد مو می شوند نگاه کنیم.

ویتامین A:

این یک ماده مغذی ضروری برای موهای سالم است. ریزش مو یکی از علائمی است که می تواند کمبود ویتامین A را اندازه گیری کند. منابع خوب ویتامین A میوه های زرد و نارنجی رنگ و سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی و کلم پیچ هستند. منابع دیگر عبارتند از جگر، زرده تخم مرغ، شیر و کره. مکمل های خوراکی ویتامین A نیز منبعی برای تامین مجدد ویتامین A هستند، اما در مصرف آنها باید احتیاط کرد زیرا ممکن است باعث افزایش ویتامین A و در نتیجه هیپرویتامینوز ویتامین A شود.

ویتامین B:

ویتامین B گروهی از ویتامین ها هستند که برای سلامت مو بسیار مهم هستند. کمبود ویتامین B یکی از دلایل طاسی است. از بین ویتامین های مختلف، بیوتین یکی از ویتامین های بسیار مهم است. کمبود آن منجر به تغییرات اگزمایی و ریزش مو می شود. مخمر یکی از غنی ترین منابع بیوتین است. ویتامین های B3 و B5 برای رشد مو مهم هستند. B6 همچنین بسیار مهم است زیرا به پردازش مواد مغذی مختلف مورد نیاز برای رشد خوب و سالم مو کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها:

اینها مواد مغذی متشکل از ویتامین C، E و بتا کاروتن هستند. آنها را می توان از طریق یک قرص یا رژیم غذایی تکمیل کرد.

ویتامین E:

ویتامین E یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای موهای سالم است. منابع گیاهی کمی مانند سبزیجات برگ سبز از جمله اسفناج، خردل سبز، جعفری و غیره دارد. غلات کامل، آجیل مانند تخمه آفتابگردان و بادام. روغن زیتون فوق بکر، آووکادو و غیره

ویتامین سی:

منابع اصلی ویتامین C شامل انواع مرکبات و چند سبزی مانند گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی همچنین دارای لیکوپن است که باعث تقویت پوست و محافظت از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش می شود.

اسیدهای چرب ضروری:

یکی از مهمترین اسیدهای چرب ضروری برای رشد موی سالم، اسیدهای چرب امگا 3 است. آنها عمدتاً در غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن و هالیبوت وجود دارند. منابع گیاهی برای اسیدهای چرب امگا 3 مغزها مانند دانه کتان و گردو هستند.

مواد معدنی:

مواد معدنی خاصی وجود دارند که به صورت میکرو و همچنین مواد مغذی کلان برای ما مهم هستند. به عنوان مثال روی، سیلیس، سلنیوم، گوگرد، منگنز. اینها برای بهبود استحکام مو بسیار مهم هستند. این مواد معدنی در منابع غذایی مانند تخم مرغ، مرغ، تخم مرغ، گوشت، پنیر، شیر، تخم کدو و غیره یافت می شوند.

اهن:

آهن یک ماده معدنی بسیار مهم برای تقویت سلامت مو است. کمبود آن منجر به ریزش مو می شود. کمبود آهن منجر به کاهش سطح هموگلوبین می شود و در نتیجه باعث کاهش گردش خون و کاهش اکسیژن رسانی به پوست سر می شود. این به نوبه خود منجر به کاهش مواد مغذی که به فولیکول های مو می رسد، منجر به ریزش مو می شود.

ید:

ید یک ماده معدنی ریز مغذی است و مسئول استحکام بخشی به مو است. مشاهده می شود که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که به دلیل کاهش سطح ید در بدن ما ایجاد می شود، میزان ریزش مو بسیار زیاد است. منابع ید غذاهای دریایی مانند سالمون، سیب زمینی، ملاس، لوبیا لیما، تخم مرغ، شاهی، سیر و جلبک دریایی هستند. همچنین امروزه برای مقابله با کمبود ید در رژیم غذایی روزانه، نمک معمولی با ید غنی می شود.

در سناریوی فعلی که سبک زندگی با مشغله ها و فشارهای کاری ما استرس زا شده است، میزان بروز ریزش مو در اوج است. اکثر این موارد را می توان به سادگی با ترکیب یک رژیم غذایی سالم درمان کرد که به موجب آن ما تمام مواد مغذی را در وعده های غذایی معمول خود به طور متعادل بگنجانیم. اهمیت رژیم غذایی به عنوان یک ابزار پیشگیرانه و درمانی برای آراستن سر به موهای زیبا و سالم و به عنوان بهترین درمان مو برای ریزش مو قابل دست کم نیست.