راه هایی برای حفظ سلامتی در ماه رمضان

در ماه رمضان، حفظ سلامتی خود در حین روزه داری ضروری است. برای این کار، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک برنامه غذایی سالم داشته باشید. تغذیه سالم به معنای خوردن غذاهای متنوع است که مواد مغذی (شامل پروتئین، چربی، ویتامین ها، کربوهیدرات ها و مواد معدنی) که برای حفظ سلامتی خود به آنها نیاز دارید، خوب و سرشار از انرژی را فراهم می کند. در ادامه راه‌ها یا پیشنهادهایی وجود دارد که ممکن است به شما در حفظ سلامتی در ماه مبارک رمضان کمک کند.

• سحری نیز مانند صبحانه اولین وعده غذایی روز در ماه رمضان است. سهری از شما حمایت می کند تا بدنتان را تا زمان افطار هیدراته نگه دارید. به خاطر داشته باشید که وعده غذایی سهری باید حاوی کربوهیدرات، فیبر و پروتئین باشد.

• دور نگه داشتن خود از غذاهای فرآوری شده (مانند شکر و آرد سفید) گزینه خوبی است زیرا این نوع غذاها ممکن است به دلیل مقدار زیاد قند و چربی اضافه شده کالری بیشتری داشته باشند. همچنین، نسبتاً حاوی مقدار کمی مواد مغذی است.

• رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات تازه ممکن است به شما در محافظت در برابر بسیاری از بیماری ها کمک کند و ممکن است جایگزین غذاهای ناسالم باشد که به طور منظم مصرف می کنیم. آنها منبع عالی ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی هستند و فیبر بالایی دارند. پیشنهاد می شود میوه ها و سبزیجاتی را انتخاب کنید که پر از آب هستند مانند خربزه، خیار، کدو تنبل و کدو و غیره.

• خوردن زیاد در زمان افطار برای سلامتی شما مفید نیست. با این حال، ممکن است تمایل به خوردن زیاد در زمان افطار داشته باشید. پس بهتر است در هنگام غذا خوردن عجله نکنید. می توانید با خوردن خرما کم شروع کنید و سپس آب بخورید. همه می دانند که خرما منبع خوبی برای انرژی است و همچنین برای دستگاه گوارش نیز مفید است.

• در ماه مبارک رمضان به دلیل طولانی بودن روزه داری، نوشیدن مایعات فراوان و عمدتاً آب ضروری است. منابع مایعات برای بدن شامل آب، آب میوه و سوپ است. پس به خاطر داشته باشید که در ماه رمضان باید حداقل ۷ تا ۸ فنجان آب به طور منظم بنوشید.

1. تا آنجا که به هیدراته ماندن مربوط می شود، باید از کافئین اجتناب کنید زیرا این بدترین چیز است. کسانی که به طور کلی در طول روز نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه و کولا مصرف می کنند، کمبود کافئین در هنگام روزه داری ممکن است در ابتدا منجر به سردرد و خستگی شود.

2. ثانیاً لازم است از غذاهای سرخ شده نیز پرهیز شود. زیرا این نوع غذاها سرشار از چربی، کالری و نمک هستند. طبق یک مطالعه، غذاهای سرخ شده اغلب با مشکلات سلامتی جدی مانند دیابت و بیماری قلبی مرتبط هستند.

به نظر من اگر سن شما بالاست یا مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت هستید باید قبل از ماه رمضان با متخصص مشورت کنید و همین توصیه ها را برای خانم های باردار رعایت کنید. بنابراین، برای حفظ تناسب اندام و سلامت خود در ماه رمضان باید توصیه ها یا راه های ذکر شده را دنبال کنید.