رژیم های غذایی سلامت – رژیم غذایی ممکن است در تسکین علائم ADHD نقش داشته باشد

ADHD چیست؟ [attention deficit hyperactivity disorder]?

این اختلال به طور کلی برای فرد مبتلا فراهم می کند [child, teen or adult] چه کسی آن را با کمبود:

* توانایی توجه

* مشکل در تمرکز بر هر کار خاص

* مشکل در ثابت ماندن

سایر علائم مرتبط با ADHD عبارتند از: تکانشگری، منفی نگری، بدخلقی، اضطراب، افسردگی و بی خوابی. [having trouble sleeping].

متاسفانه هیچ درمان واقعی برای این بیماری وجود ندارد، اما با دارو و رفتار درمانی قابل کنترل است. اگرچه تحقیقات انجام شده در مورد رژیم های غذایی ADHD محدود بوده است، اما بسیاری از متخصصان سلامت ما معتقدند که با بازی با رژیم غذایی بیماران و با معرفی و حذف برخی از مواد غذایی می توان علائم ADHD را تا حدودی تسکین داد.

تغذیه مهم برای ADHD

*پروتئین بالا – بیمار باید پروتئین دریافتی خود را افزایش دهد [in the morning and as after school/work snacks] زیرا این امر به بهبود غلظت آنها کمک می کند و احتمالاً زمان اثر طولانی تری به دارو می دهد. این شامل تخم مرغ، پنیر، لوبیا، آجیل و گوشت است.

* تا حد امکان از کربوهیدرات های ساده – آب نبات، شکر، چیپس سیب زمینی و غیره اجتناب کنید. با کودکان مشکل است زیرا آنها تمایل دارند برای این نوع غذاها زندگی کنند.

* مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش دهید – چه با افزایش مصرف ماهی، مانند ماهی تن یا سالمون، یا مصرف آن به صورت مکمل، این یک چربی بسیار مهم در هر رژیم غذایی است.

* کربوهیدرات های پیچیده – موجود در سبزیجات و برخی میوه ها [oranges, pears, apples, kiwi etc]، اینها نیاز به افزایش دارند زیرا اعتقاد بر این است که این کربنهای پیچیده ممکن است به خواب کمک کنند.

رژیم غذایی حذف برای ADHD

این دقیقاً معنی آن را می گوید. شما با تلاش برای حذف غذایی که فکر می کنید می تواند باعث ایجاد مشکلات شود، شروع می کنید. به زودی خواهید دید که آیا علائم از بین می روند یا نه، که به این معنی است که باید از آن غذای خاص خودداری کنید. این می تواند بسیار وقت گیر باشد، زیرا مواد و مواد غذایی زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد مشکل شود، اما در دراز مدت می تواند به بیمار در رفع علائم کمک کند.

رژیم غذایی مکمل برای ADHD

با این فرض که بدن دچار کمبود برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی یا مواد مغذی حیاتی است، بسیاری از بیماران مکمل‌هایی مصرف می‌کنند که تمام نیازهای بدن را پوشش می‌دهد، با انجام این کار می‌توانند ببینند که آیا علائم ADHD کاهش می‌یابد. [Ideally any diet for ADHD should feed the brain, as the brain can basically lessen the symptoms of ADHD]

افزودنی های مواد غذایی

چند مورد از این افزودنی ها وجود دارد که می تواند باعث ایجاد واکنش نامطلوب در بیماران ADHD شود و باید تا حد امکان از مصرف آنها اجتناب شود:

* رنگ خوراکی – عجیب اما واقعی است، به نظر می رسد رنگ های قرمز و زرد علائم ADHD را افزایش می دهند

* مواد افزودنی – اضافه شدن MSG [mono-sodium glutamate]به نظر می رسد آسپارتام و نیترات برای تقویت و/یا شیرین کردن طعم غذا نیز علائم بیماری را افزایش می دهند.

نگهدارنده ها نیز ممکن است باعث واکنش نامطلوب شوند، اما به یاد داشته باشید که اثرات متفاوت است و به سن بیمار و افزودنی واقعی بستگی دارد. سایر غذاهایی که می توانند باعث واکنش شوند عبارتند از شکر و کافئین، اکثر متخصصان توصیه می کنند که این غذاها باید از رژیم غذایی حذف شوند.

نکاتی هنگام تلاش برای تغییر رژیم ADHD

1) تغییرات را به آرامی انجام دهید و هر بار فقط یک غذا را تغییر دهید زیرا به شما امکان می دهد ببینید آیا تغییر کمک کرده است یا خیر

2) آنچه را که تغییر می دهید را در یک لبنیات غذایی نگه دارید، هر تغییری را که رخ می دهد – مثبت یا منفی – یادداشت کنید و یک خط زمانی درج کنید.

3) پزشک خود را در جریان نگه دارید – در صورت بروز هرگونه تغییر به او اطلاع دهید

نکات غیر رژیمی برای کمک به ADHD

* همیشه به خاطر داشته باشید که داروهای تجویز شده توسط پزشک برای این بیماری را مصرف کنید

* تنفس عمیق به کاهش استرس، اضطراب و عصبانیت کمک می کند – چندین تکنیک وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

* ورزش منظم – سعی کنید روزانه حداقل 30 دقیقه یا بیشتر از نوعی ورزش یا ورزش انجام دهید

* تمرین مدیتیشن و آرامش می تواند به افزایش تمرکز و تمرکز کمک کند، این به کاهش توانایی حواس پرتی کمک می کند.

* خواب – سعی کنید حداقل 8 ساعت در شبانه روز بخوابید

به یاد داشته باشید – هرچه بیشتر در مورد ADHD و غذاهای مختلفی که ممکن است باعث ایجاد مشکل می شوند بدانید، بهتر می توانید ارزیابی کنید که کدام درمان ها یا تغییرات برای بیمار بهتر است. همیشه هنگام ایجاد هرگونه تغییر، پزشک خود را درگیر کنید.