شاخص قند خون چیست؟ چه غذاهایی در آن طبقه بندی شده است؟


شاخص قند خون

شاخص قند خون یا شاخص قند خون این یک نکته مهم برای افراد مبتلا به دیابت و حتی افرادی است که رژیم خاصی را دنبال می کنند. نوع غذای مصرفی می تواند در بالا بردن قند خون بسیار مثر باشد ، اما از آنجا که رژیم غذایی روزانه ما به گونه ای است که سریع هضم می شود و قند را در جریان خون قرار می دهد ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. متن تا نکات مهم در این مسئله.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این نشان دهنده محدوده عددی است میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و میزان افزایش قند خون را به دلیل مصرف غذا نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرفی در چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت ساده تر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا غذاهای دیگر ، بر اساس نمره 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذاهای مصرفی بلافاصله در بدن آزاد شود ، 100 می شود. با این حال ، مصرف بیش از حد غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را به همراه داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه ، مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 برای اطمینان از سلامت بدن ضروری است. به این ترتیب زمان بیشتری برای هضم و جذب آنها در بدن مورد نیاز هستند و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف خواهد شد.

علاوه بر این ، کربوهیدراتهای مصرفی روزانه به دو گروه تقسیم می شوند پیچیده و ساده آنها تقسیم شده اند. کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا توسط بدن هضم و جذب شود.

شاخص قند خون چه کاربردهایی دارد؟

شاخص قند خون به عنوان یک ابزار بسیار مناسب برای پیشگیری از دیابتاثرات چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص توجه می کنند تا رژیم ها را برای کاهش وزن یا کنترل بیماری تنظیم کنند و رژیم غذایی را با توجه به نیازهای افراد در آنها تنظیم کنند.

به همین دلیل ، دانستن منابع غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین ضروری است. در مرحله بعد ، آنها را به طور کامل ارائه می دهیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0 تا 100 نمره خوبی برای میزان جذب قند در بدن است. به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، مصرف غذاهایی که شاخص قند خون آنها کمتر از 50 است ، ضروری است.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی که دارای شاخص قند خون زیر 55 هستند ، غذاهای با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بین 56 تا 69 هستند ، شاخص گلیسمی متوسط ​​نامیده می شود.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بالای 70 هستند ، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

اما هر کدام از این گروه های غذایی شامل چه غذاهایی هستند؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین کمتر از 55 دارای نرخ جذب بالایی هستند و بنابراین ، مصرف آنها همچنین می تواند زمان مصرف انرژی را افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. با این حال ، می توان روند کاهش وزن را بهتر مدیریت کرد و حتی دیابت را کنترل کرد.

معمولاً استفاده از این گروه از غذاها در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به تأثیر مطلوب بر سلامت بدن برسیم. نمونه های این گروه شامل موارد زیر است:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، بادام زمینی و فندق و…
  • قارچ
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و…
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی سبوس دار ، نان سبوس دار
  • محصولات لبنی شامل ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 میزان جذب متوسطی در دستگاه گوارش خواهند داشت. این گروه از غذاها اغلب باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف زیاد آنها روزانه توصیه نمی شود. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • کوکی های جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهایی مانند فرنی که با آنها تهیه می شود
  • غذاهایی که با آرد سفید تهیه می شوند ، مانند پاستا با آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را به جریان خون وارد می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را بالا می برند. اینها همچنین باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و به مرور زمان باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شوند. علاوه بر این ، انرژی به دست آمده با این گروه غذایی بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت ، خوردن غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا را توصیه می کنند. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک شامل کشمش و خرمای خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، به ویژه کیک هایی که با برنج تهیه می شوند
  • غلات عمده یا غلات تهیه شده از جو

چرا از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنید؟

مصرف غذاهایی با شاخص قند پایین نتایج کاملاً مطلوبی دارد. جلوگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، جلوگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و جلوگیری از چاقی شامل غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد بالش و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، همیشه تاکید می شود که غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید