شکر: آن را کنار بگذارید و سلامت جسمی و روانی خود را بهبود بخشید

شکر نامی است که به دسته ای از کربوهیدرات های کریستالی خوراکی، عمدتاً ساکارز، لاکتوز و فروکتوز داده می شود که با طعم شیرین مشخص می شود. در مواد غذایی، شکر تقریباً به طور انحصاری به ساکارز اطلاق می شود که در شکل کاملاً تصفیه شده آن عمدتاً از نیشکر و چغندرقند به دست می آید، اگرچه به شکل طبیعی در بسیاری از کربوهیدرات ها وجود دارد.

سایر قندهای تصفیه شده مورد استفاده در تهیه مواد غذایی صنعتی عبارتند از گلوکز، فروکتوز یا شکر میوه، شربت ذرت با فروکتوز بالا، دکستروز، شربت افرا، شربت مالت، عسل و غیره.

انسان برای مدت طولانی از شکر لذت می برد. در اصل، حتی قبل از سال 350 بعد از میلاد، مردم نیشکر را به صورت خام می جویدند تا شیرینی آن را استخراج کنند. شکر که بعدها به عنوان “نی که بدون زنبور عسل می دهد” شناخته شد، در طول تاریخ با سرعتی سریع تکامل یافته و به صنعت ساخت میلیاردی تبدیل شده است.

اما آیا ما به هیولایی که آرام آرام ما را می کشد معتاد شده ایم؟

انجمن رژیم غذایی آمریکا و انجمن دیابت آمریکا موافق هستند که مصرف شکر یکی از سه علت اصلی بیماری های دژنراتیو است.

بیماری های قلبی عروقی و سرطان در اوایل دهه 1900 تقریبا ناشناخته بودند. در 20 سال گذشته، ما مصرف شکر را از 5 پوند افزایش داده ایم. هر نفر در سال به حدود 135 پوند برای هر نفر در سال!

اما چرا ترک کردن شکر اینقدر سخت است؟

در یک مطالعه علمی اخیر، موش‌ها به پرخوری قند وادار شدند و دریافتند که علائم قطعی ترک اعتیاد، از جمله “تکان‌ها” و تغییرات در شیمی مغز در هنگام مسدود شدن اثرات شیرینی‌ها را نشان می‌دهند. این علائم مشابه علائم ناشی از ترک دارو هستند.

شکر باعث تولید مواد افیونی طبیعی مغز می شود. این یک کلید برای فرآیند اعتیاد است. مغز مانند مورفین یا هروئین به مواد افیونی خود معتاد می شود.

این یک واقعیت ثابت شده است که قند سطح انسولین ما را افزایش می دهد که می تواند منجر به فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی، دیابت، افزایش وزن و پیری زودرس شود.

شکر همچنین برای تشدید آسم، ترویج بیماری های روانی، اضطراب، بیش فعالی، نوسانات خلقی، تحریک تغییرات شخصیتی، تغذیه کننده اختلالات عصبی، رشد سنگ کیسه صفرا، ایجاد آرتریت و همه انواع سرطان سلولی شناخته شده است.

– شکر اعتیادآورتر از کوکائین است؟

آیا می دانستید که شکر تصفیه شده بسیار بیشتر از کوکائین اعتیاد آور است؟ تحقیقات نشان می‌دهد که ۹۴ درصد از موش‌هایی که مجاز به انتخاب بین شکر، آب و کوکائین بودند، شکر را انتخاب کردند.

محققان حدس می‌زنند گیرنده‌های شیرین (دو گیرنده پروتئینی که روی زبان ما قرار دارند) که در زمان‌های اجدادی، زمانی که رژیم غذایی ما دارای قند بسیار کم بود، تکامل یافته‌اند، با مصرف بالای قند دوران مدرن سازگار نشده‌اند.

تحریک غیرطبیعی بالای این گیرنده‌ها توسط رژیم‌های غذایی غنی از قند، سیگنال‌های پاداش بیش از حد را در مغز ما تولید می‌کند، که این پتانسیل را دارد که مکانیسم‌های عادی خودکنترلی را نادیده بگیرد و منجر به اعتیاد شود.

– رژیم غذایی سرشار از قند باعث افزایش رفتار ضد اجتماعی می شود

دکتر راسل بلیلاک (جراح مغز و اعصاب، نویسنده و مدرس) توضیح می دهد که محتوای قند بالا و کربوهیدرات های نشاسته ای منجر به ترشح بیش از حد انسولین می شود که منجر به کاهش سطح قند خون یا هیپوگلیسمی می شود. این باعث می شود مغز ما گلوتامات ترشح کند که می تواند باعث تحریک، افسردگی، عصبانیت، اضطراب، حملات پانیک و افزایش خطر خودکشی شود.

یک مطالعه در سال 1985 که در مجله روانشناسی غیر طبیعی منتشر شد نشان داد که کاهش مصرف قند تأثیر مثبتی بر احساسات دارد:

آزمودنی‌ها علائم بسیاری را گزارش کردند و/یا نمایه‌ای پریشان را در طول ارزیابی پایه ارائه کردند. با این حال، پس از یک تغییر رژیم غذایی 2 هفته علائم کاهش یافت و پروفایل‌های MMPI یا POMS نشان‌دهنده فردی پایدارتر و کمتر مضطرب بود. نتایج نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی تغییر می تواند پریشانی عاطفی نشان داده شده توسط برخی افراد را جبران کند…”

تغییر رژیم غذایی شامل یک رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم بدون قند و کافئین بود.

– ژن های ما وقتی شکر می خوریم به یاد می آورند

هنگامی که ما شکر می خوریم، نه تنها ژن های ما کنترل هایی را که برای محافظت از ما در برابر بیماری قلبی و دیابت طراحی شده اند خاموش می کنند، بلکه تاثیر آن تا دو هفته ادامه دارد!

اگر برای مدت طولانی بد غذا بخوریم ممکن است DNA ما برای همیشه تغییر کند و اثرات آن به فرزندان و نوه های ما منتقل شود.

ما با مجموعه‌ای از ژن‌ها به دنیا می‌آییم، اما بیان آن ژن‌ها در سنگ نیست. ژن های ما می توانند توسط عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی و حتی ذهن ما فعال یا خاموش شوند!

احساسات نیز نقش مهمی دارند.

بنابراین، هر زمان که میل به خوردن غذاهای شیرین یا ناسالم دارید، لازم است سیستمی برای مهار این هوس داشته باشید. اکنون می دانید که چرا قدرت و خودکنترلی به سادگی برای اکثر مردم کار نمی کند! شما باید با قرار دادن آگاهانه استراتژی های خاصی شروع کنید.

فن‌آوری‌های ذهنی مانند NLP (برنامه‌نویسی عصبی-زبانی)، هیپنوتیزم و EFT (تکنیک‌های آزادی عاطفی) در کمک به کاهش میل به شکر و ایجاد عادات غذایی سالم‌تر بسیار موفق بوده‌اند.

وقتی غذاهایی را می خورید که برای بیوشیمی شما مناسب هستند، بدن شما را به سمت وزن ایده آل خود سوق می دهد و متوجه خواهید شد که میل به غذا تا حد زیادی فروکش می کند. این به این دلیل است که شما سوخت مورد نیاز بدن خود را تامین می کنید، بنابراین در طول روز احساس سیری خواهید کرد و کمتر وسوسه غذاهای شیرین یا چرب خواهید شد.

به یاد داشته باشید که شکر نه تنها در شیرینی‌ها، بلکه در میوه‌ها، برخی نمک‌ها، کره بادام‌زمینی، سبزیجات کنسرو شده، مکعب‌های بویلون، داروها، خمیر دندان، ویتامین‌ها و تقریباً تمام محصولات فرآوری شده کم‌چرب یا بدون چربی یافت می‌شود!

آن را رها کنید و سلامت جسمی و روانی خود را بهبود بخشید.