طب پیشگیرانه و زندگی سالم برای سالمندان

سالمندان جامعه به‌عنوان مهم‌ترین گروه‌هایی از اعضای جامعه محسوب می‌شوند که هم داروهای پیشگیرانه و هم زندگی سالم برای آنها مؤثر است. از روزهای گذشته تا روزهای اخیر ثابت شده است که “پیشگیری بهتر از درمان است”. داروهای پیشگیرانه مسئول پیشگیری از هر گونه بیماری هستند در حالی که قرار است بیماری را درمان کنند. از سوی دیگر، زندگی سالم نشان دهنده اقدامات و رویه های طبیعی است که باید توسط این افراد دنبال و حفظ شود.

داروهای پیشگیرانه را می توان مجموعه ای از اقدامات یا اقداماتی دانست که برای پیشگیری از بروز بیماری در سالمندان انجام می شود و در عین حال باعث ارتقای سلامت نیز می شود. در این رابطه برخی از اقدامات را می توان غربالگری فشار خون، کلسترول، افسردگی، دیابت، اوتیسم، شنوایی، غربالگری بینایی و … عنوان کرد. زندگی سالم به یکی از عوامل مهم برای همه سالمندان تبدیل شده است. این به دلیل گستره بالای افراد مبتلا در جامعه است (غنی و همکاران 2018). بیماری های شدیدی وجود دارد که به دلیل افزایش مصرف غذاهای ناسالم و به دلیل عادات غذایی نادرست رخ می دهد. سبک زندگی سالم در میان سالمندان با اقدامات پیشگیرانه و داروها می تواند آنها را تحریک کند تا چندین بیماری را قبل از حمله به راحتی از بین ببرند.

داروی پیشگیرانه نیاز به مراقبت پیشگیرانه دارد که شامل سه نوع اصلی پیشگیری اولیه، پیشگیری ثانویه و پیشگیری سوم است. پیشگیری اولیه شامل کاهش عوامل خطر قبل از وقوع هر گونه آسیب یا بیماری به عنوان سیاست های تحمیل شده بر خرید تنباکو برای جوانان و سالمندان است. مصرف دخانیات جوانان همچنین بر سالمندان که این افراد در اطراف آنها هستند تأثیر می گذارد. پیشگیری ثانویه شامل تشخیص بیماری قبل از اینکه مشکل یا مشکل جدی تر شود مانند اندازه گیری فشار خون است. برعکس، پیشگیری سوم شامل پیشگیری از عوارض عمده آن بیماری‌ها از جمله فیزیوتراپی یا توانبخشی پس از سکته مغزی است. این اقدامات پیشگیرانه برای سالمندان مفید است در حالی که غربالگری سرطان سینه، غربالگری سرطان کولورکتال و غربالگری دیابت عمدتاً انجام می شود، زیرا این بیماری ها در آنها شایع است.

از نظر سالم سازی زندگی، این افراد ملزم به رعایت برخی از شیوه های زندگی سالم در کنار داروهای پیشگیرانه هستند. برخی از اقدامات را می توان در موارد زیر بیان کرد:

رژیم متعادل– در هر وعده غذایی، رژیم غذایی مناسب متشکل از مواد معدنی، ویتامین ها و سایر مواد مغذی مهم برای بدن و ذهن ضروری است.

چکاپ های بهداشتی مکرر– پیگیری پرونده های بهداشتی نشان دهنده ایرادات و پیشرفت های انجام شده در بدن سالمندان است. این شامل مزایای تشخیص مسائل تهدید کننده زندگی، افزایش طول عمر و همچنین آشنایی از طریق فناوری های نوآورانه پزشکی است (Sutipan & Intarakamhang، 2017).

اطمینان از استراحت و خواب مناسب– خواب و استراحت نامناسب ممکن است شرایط سلامتی را به شدت مختل کند. با این حال، توصیه می شود برای حفظ سلامت جسمی و روانی، بین 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید.

فعالیت های بدنی– پرداختن به بازی‌ها، یوگا، ورزش‌ها و سایر فعالیت‌های بدنی به این افراد مسن کمک می‌کند تا از نظر جسمی مناسب باشند و سلامت روان را نیز بهبود بخشند.

اجتماعی شدن بیشتر– تعاملات اجتماعی برای سالمندان برای حفظ تناسب ذهن و بدن و دوری از هر نوع استرس مهم است. اشتراک گذاری دیدگاه ها و صحبت کردن با دیگران به کاهش تنش و استرس کمک می کند.

شهروندان سالخورده با مشکل عدم درمان مناسب با داروها روبرو هستند که هر دوی این گزینه ها به شدت برای آنها قابل استفاده است. هر دو داروی پیشگیرانه و شیوه زندگی سالم برای شاداب نگه داشتن ذهن و بدن مورد نیاز هستند. این به نوبه خود سطح استرس را در این افراد مسن کاهش می دهد و انرژی بیشتری را در درون خود افزایش می دهد.