غذای سالم برای نوجوانان

غذای سالم برای افراد متعلق به همه گروه های سنی، به ویژه کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. نوجوانان را نه بزرگسال و نه کودک می توان صدا زد. بنابراین بسیار مهم است که در دوران نوجوانی غذای سالم مصرف کنید تا بعداً مسئولیت زندگی را به عهده بگیرید. والدین این نوجوانان باید در انتخاب رژیم غذایی و غذای مناسب دقت زیادی داشته باشند زیرا انرژی مورد نیاز تغذیه این نوجوانان به طور کلی متفاوت و بیشتر از سایر افراد گروه سنی است.

رژیم غذایی متعادل

رژیم غذایی یک نوجوان باید متعادل باشد و باید ترکیب مناسبی از مواد معدنی، ویتامین E، B، C، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، چربی و مقدار زیادی مایعات حاوی مواد غذایی و سایر مایعات باشد.

پروتئین

پروتئین برای نوجوانان برای رشد عضلات و استخوان بسیار مهم است. پروتئین منبع اصلی انرژی است. چندین غذای غنی از پروتئین مانند شیر، ماست، دانه های سویا، پنیر و شیر کم چرب وجود دارد. همچنین میوه های خشک سرشار از پروتئین و کلسیم هستند و برای رشد نوجوانان بسیار مورد نیاز هستند. مهمتر از همه اگر فرد گیاهخوار است، غذاهای فوق بسیار مهم هستند زیرا آنها به غذاهای غیر گیاهی غنی از پروتئین دسترسی ندارند. غذای دیگری که حاوی پروتئین است چانا، کرمانی، رجما و دال است.

کربوهیدرات

کربوهیدرات یک ماده بسیار مهم برای رشد نوجوانان است. سیب زمینی و شیر منبع اصلی آن است و منبع دیگر شامل ماز، غلات بوداده، برنج و گندم است.

غذای غنی از فیبر

نوجوانان به مقدار زیادی ویتامین و غذاهای غنی از فیبر نیاز دارند. منبع اصلی مواد غذایی غنی از فیبر سبزیجات سبز، کلوچه، نان، گندم، ذرت، سیب، پرتقال، نخود سبز، توت فرنگی و تمشک است.

اهن

آهن برای نوجوانان برای تقویت عضلات و استخوان سازی بسیار مهم است. رژیم غذایی منظم آنها باید دارای مصرف خوب و متعادل آهن باشد. در واقع، دختران نوجوان نسبت به پسران به آهن بیشتری نیاز دارند زیرا در طول دوره قاعدگی آهن از دست می دهند. برای افراد غیر گیاهخوار، گوشت قرمز به ویژه ماهی منبع خوبی از آهن است. جدا از غلات غنی شده، حبوبات، سبزیجات سبز، لوبیا و عدس نیز منابع غنی آهن هستند. همراه با مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند پرتقال و لیمو برای رشد نوجوان بسیار مهم است. آب میوه، کشمش، خرما نیز منبع خوبی از آهن هستند.

عسل

عسل یکی از بهترین غذاها/مایعات برای نوجوانان است. در صورت مخلوط شدن با آب داغ بهترین درمان اسهال محسوب می شود. وقتی صبح با معده همدلی مصرف شود بسیار مفید است. عسل همچنین برای درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی، سرفه، گلودرد و مشکلات پوستی بسیار مهم است.

اطلاعات بیشتر در مورد غذاهای سالم را از دستور العمل های آشپز سالم بیابید.