فهرست شاخص گلیسمی برای میوه ها

ببینید کدام میوه ها شاخص گلیسمی پایینی دارند!

شاخص گلیسمی (GI) یک غذا نشان دهنده توانایی غذاها برای حمله به قند خون و کمک به پانکراس در تولید مقادیر بیشتری انسولین است. غذاهای با شاخص گلیسمی بالا باعث افزایش ناگهانی گلوکز خون می شوند که به نوبه خود باعث ایجاد اختلال در سطح انسولین، اشتها و ظرفیت ذخیره چربی می شود. بیماری های مربوط به ظاهر مرتبط هستند — چون بدن نمی تواند گلوکز را از خون دفع کند، برای مدت طولانی و در سطوح بسیار بالا در جریان خون باقی می ماند. غذاهای با شاخص گلیسمی بالا (70-110) که باید از آنها مراقبت کنیم عبارتند از: سیب زمینی، بسیاری از انواع غلات و آرد تصفیه شده.

چه بیماری هایی شایع هستند؟ متخصصان تغذیه شایع ترین بیماری های مرتبط با متابولیسم گلوکز را عبارتند از:

* دیابت نوع 1؛

* دیابت نوع 2؛

* هیپوگلیسمی؛

* عدم تحمل گلوکز؛

* کاهش انسولین؛

* سندرم متابولیک.

بنابراین، پیگیری شاخص ضروری است زیرا به شما کمک می کند:

* غذای سالم بخور؛

* کاهش وزن؛

* وزن طبیعی بدن خود را حفظ کنید.

* سطح قند خون را تحت کنترل نگه دارید – در افراد مبتلا به دیابت ضروری است.

* کاهش خطر بیماری های جدی: قلب، دیابت، فشار خون بالا، سرطان.

* انتخاب های سالمی برای فرزندان خود داشته باشید، بنابراین از خطر چاق شدن در بزرگسالی جلوگیری کنید.

برخی از بهترین میوه ها کدامند؟ سیب، گریپ فروت و هلو همگی GI پایینی دارند. آنها حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین هستند و می توانند با خیال راحت مصرف شوند.

یکی از بهترین چیزهایی که در مورد میوه ها وجود دارد این است که آنها به راحتی در اکثر فروشگاه های مواد غذایی در دسترس هستند و تنوع کافی وجود دارد که نباید از خوردن مکرر همان میوه خسته شوید. طعم فوق العاده ای دارند و از آنجایی که برای سلامتی شما مفید هستند، نمی توانید اشتباه کنید!

در اینجا شاخص گلیسمی (100 گرم) برای برخی از میوه های رایج آمده است:

* زردآلو تازه – 57 (متوسط)

* زردآلو خورشتی – 64 عدد (متوسط)

* زردآلو خشک – 31 (کم)

* آناناس – 66 (متوسط)

* موز سبز – 45 (کم)

* موز رسیده – 66 (متوسط)

* گیلاس – 22 (کم)

* تاریخ – 103 (بالا)

* انجیر تازه – 35 (کم)

* انجیر خشک – 40 عدد (کم)

* توت فرنگی – 25 (کم)

* تمشک – 25 (کم)

* دیک – 25 (کم)

* خربزه – 65 (متوسط)

* نارنجی – 44 (کم)

* گریپ فروت-25 (کم)

* پاپایا – 58 (متوسط)

* هندوانه – 72 (بالا)

* هلو – 42 (کم)

* آلو – 39 (کم)

* انگور تازه – 46 (کم)

* انگور خشک (کشمش) – 64 (متوسط)

* کیوی – 52 (کم)

* انبه – 50 (کم)

* ماندارین – 45 (کم)

* شاه توت – 25 (کم)

* تمشک – 40 (کم)

* کرن بری – 40 (کم)