فواید شیرین غذاهای ترش برای سلامتی

در جوانی یادم می آید که مادربزرگم یک بار به من کلم ترش برای شام بدهد و بدترین چهره ممکن را نشان داد که مادربزرگم خندید و گفت: کلم ترش نه تنها خوب است، بلکه برای شما هم خوب است! وقتی به بیمارانم درباره کلم ترش به عنوان یک غذای سالم می گویم، آنها تقریباً همان چهره خنده دار را نشان می دهند! با این حال، اخیراً معلوم شده است که سخنان مادربزرگ درست بوده است – کلم ترش مانند سایر غذاهای تخمیر شده فواید سلامتی شگفت انگیزی دارد. در واقع، اخیراً گروهی از زنان لهستانی برای میزان ابتلا به سرطان سینه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروهی که مقدار زیادی کلم ترش می خوردند، میزان سرطان سینه بسیار پایین بود.

فواید غذاهای تخمیری برای سلامتی

غذاهای تخمیری مانند کلم ترش، زیتون، ترشیجات، نان خمیر ترش از دیرباز وجود داشته اند. آنها برای کمک به نگه داشتن غذا با استفاده از یک فرآیند تخمیر طبیعی به نام تخمیر لاکتو ساخته شدند. در این فرآیند، باکتری‌های مفید لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس (نوعی که در روده شما زندگی می‌کنند و به هضم غذا کمک می‌کنند) نشاسته و قند موجود در غذاها را به اسید لاکتیک تبدیل می‌کنند. اسید لاکتیک به عنوان یک ماده نگهدارنده عمل می کرد، بنابراین نگهداری در یخچال ضروری نبود و غذا ماندگاری طولانی داشت.

سپس یک فواید سلامتی شگفت‌انگیز و کمتر شناخته شده در مورد این غذاهای تخمیر شده کشف شد. به نظر می‌رسد همان فرآیند تخمیر که هم طعم تند و ترش متمایز این غذاها را حفظ می‌کند، هم ویتامین‌های بیشتری دارد و در واقع به هضم شما کمک می‌کند، چربی‌های اشباع و کلسترول اضافی را از بین می‌برد و دستگاه گوارش شما را سالم و شاد نگه می‌دارد.

در واقع، این باکتری‌های خوب موجود در غذاهای تخمیر شده به‌طور طبیعی اخیراً در تبلیغات تلویزیونی و مقالات مواد غذایی بهداشتی به‌عنوان «پروبیوتیک‌ها» ظاهر شده‌اند که فلور روده‌تان را بازیابی و حفظ می‌کنند، یعنی سطح باکتری‌های خوب را در روده‌تان حفظ می‌کنند. اگر این را نمی دانستید، روده بزرگ شما، مکانی که همه این باکتری های مفید را در خود جای داده است، جایگاه سیستم ایمنی شماست. هنگامی که سطح باکتری های مفید شما بهینه باشد، سیستم ایمنی سالمی دارید که به اندازه کافی قوی باشد تا از عفونت ها و سایر بیماری ها جلوگیری کند.

بسیاری از غذاهای تخمیر شده، مانند زیتون، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 خوب هستند که در کاهش التهاب در سراسر بدن شما مفید هستند.

همه غذاهای ترش به طور طبیعی تخمیر نمی شوند

وقتی به بیمارانم در مورد غذاهای فوق العاده تخمیر شده به طور طبیعی می گویم، آنها می گویند، عالی است، من مقداری را از خواربارفروشی می گیرم! با این حال، بیشتر کلم ترش، ترشی، زیتون یونانی در قفسه ها، و دوغ ها، ماست ها و کفیر در بخش لبنیات فروشگاه مواد غذایی شما ممکن است از طریق یک فرآیند تخمیر طبیعی ایجاد نشده باشند و ممکن است حاوی باکتری های زنده نباشند.

در واقع، بسیاری از انواع غذاهای لبنی ترش مزه در فروشگاه‌های مواد غذایی پاستوریزه می‌شوند و انواع کنسرو شده می‌توانند طعم ترش خود را از طریق افزودن سرکه (یک غذای تخمیر شده به خودی خود) و/یا مواد معدنی خاصی مانند مواد نگهدارنده دریافت کنند. سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم برای افزایش عمر مفید اضافه شده است. بیشتر آنها به جای اینکه به طور طبیعی در فرآیند تخمیر شرح داده شده در بالا رشد کند، اسید لاکتیک به آنها اضافه شده است. با این حال، حتی این انواع غذاهای تخمیر شده «سریع» در فروشگاه‌های مواد غذایی علاوه بر ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها، فیبر و غیره، فواید سلامتی نیز دارند، نه به اندازه تخمیر طبیعی که حاوی فرهنگ زنده است.

مگر اینکه خواربارفروشی محلی شما بخش خاصی برای غذاهای سالم در یخچال داشته باشد، احتمالاً مجبور خواهید بود برای تهیه کلم ترش، خیار شور، زیتون، کفیر، دوغ و ماست واقعی، تخمیر شده طبیعی، غیرپاستوریزه شده به یک فروشگاه مواد غذایی سالم یا غذاهای طبیعی بروید. شما همچنین می توانید غذاهای تخمیر شده خود را خیلی راحت درست کنید. کیت‌های شروع تخمیر به همراه دستورالعمل‌هایی برای تخمیر بسیاری از غذاها در فروشگاه‌های مواد غذایی سالم و/یا آنلاین موجود است.

چه غذاهای تخمیری موجود است؟

کلم ترش شاید شناخته شده ترین غذای تخمیر شده باشد. این یک غذای اصلی در غذاهای آلمانی و لهستانی است. اگر تا به حال غذای کره ای خورده اید، ممکن است کیمچی، کلم تند تخمیر شده و سبزیجات دیگر که یک غذای اصلی در کره است، خورده باشید. در واقع، محققان دریافتند که جوجه های مبتلا به آنفولانزای مرغی که با عصاره کیمچی تغذیه شده بودند، بهبود یافتند! ساکه، یک شراب برنج ژاپنی، نیز مانند همه شراب ها، انواع قرمز یا سفید و بیشتر آبجوها، یک غذای تخمیر شده است. همچنین اگر غذاهای چینی می خورید، احتمالاً سس سویا را روی برنج خود می خورید و حداقل نام دانه های سویا تخمیر شده تمپه را شنیده اید. در اینجا برخی دیگر از غذاهای تخمیر شده وجود دارد:

• ترشی، زیتون، پیاز، سبزی خردل – امگا 3، باکتری های خوب روده را تقویت می کند.

• ماست، کفیر، دوغ، پنیر – به هضم غذا کمک می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

•Natto – ژاپنی، که از آن ناتوکیناز ساخته شده است، برای سلامت قلب مفید است، زیرا لخته های خون را حل می کند. حاوی ویتامین K2 است که تحقیقات ثابت کرده است از پوکی استخوان و سرطان سینه جلوگیری می کند.

•Miso – ژاپنی. میسو با نجات جان صدها قربانی هیروشیما که با سوپ سنتی ژاپنی میسو در بیمارستان ها تغذیه می شدند، اعتبار دارد.

•قهوه – تحقیقات نشان می دهد که قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و توانایی کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی است.

•شکلات – حاوی آنتی اکسیدان های مهم است، به اندازه میوه بدون قند!

شما احتمالاً برای مدت طولانی از غذاهای تخمیر شده استفاده کرده اید و از آنها لذت می برید و نمی دانید چه فواید زیادی برای سلامتی از آنها دریافت کرده اید. چه کسی می دانست که ترشی و شکلات می توانند مواد غذایی سالم باشند؟ برچسب ها را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که روی آنها نوشته شده است “به طور طبیعی تخمیر شده” یا حاوی “فرهنگ های زنده” یا “لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس” هستند تا مطمئن شوید که بیشترین فواید سلامتی را از غذاهای تخمیر شده خود دریافت می کنید. نوش جان!