فواید ویتامین D – دوز خود را برای زندگی سالم دریافت کنید

ویتامین D به روش‌های بسیار بیشتر از آنچه که معمولاً شناخته شده است، برای زندگی و سلامت افراد مفید است. ویتامین «آفتاب» که گاهی اوقات به آن می گویند، معمولاً به دلیل تأثیر آن در تقویت استخوان ها و مفاصل بدن انسان با کمک به جذب کلسیم شناخته می شود. همچنین به تقویت ایمنی بدن کمک می کند. بدن ما می تواند ویتامین D را به طور طبیعی تولید کند، اگر به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار بگیریم (حداقل یک ساعت در هفته). از طرف دیگر، می توانید آن را به غذاهای خاصی مانند شیر، زرده تخم مرغ، ماهی چرب، ساردین، ماهی خال مخالی، ماهی تن و سالمون اضافه کنید. آنها به عنوان منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 شناخته شده اند. کپسول های روغن کبد ماهی یکی از رایج ترین مکمل های مغذی و غنی از ویتامین D هستند. سطح کافی ویتامین D برای یک زندگی سالم کاملا ضروری است.

مزایا در زنان

  • به طور کلی، زنان به ویژه زنان مسن که در مرحله پس از یائسگی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان و آرتروز هستند. ویتامین D با اجازه دادن به بدن برای جذب کلسیم بیشتر، نرم شدن استخوان ها را کاهش می دهد.
  • سطح انرژی را در زنان افزایش می دهد. زنانی که از خستگی مداوم رنج می برند می توانند از مکمل های ویتامین D بهره مند شوند زیرا به تنظیم سیستم عصبی و هورمونی کمک می کند.
  • تولید مواد شیمیایی و هورمونی در بدن را بهبود می بخشد و شرایط یائسگی را بهبود می بخشد. زنان یائسه می توانند با افزایش مصرف ویتامین D برای تنظیم تولید هورمونی سود زیادی ببرند.
  • اعتقاد بر این است که ویتامین D خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را در زنان مسن کاهش می دهد، به ویژه سرطان سینه.
  • برخی از عفونت های مرتبط با بارداری مانند واژینوز باکتریایی که با زایمان زودرس و مرگ نوزادان مرتبط است، با افزایش سطح ویتامین D در بدن قابل پیشگیری هستند.
  • زنان بارداری که مصرف ویتامین D خود را افزایش می دهند می توانند به نوزادان خود کمک کنند تا کمتر در معرض بیماری هایی مانند راشیتیسم قرار گیرند.

مزایا در مردان

  • سطح کافی ویتامین D خون در مردان مسن تر، مانند زنان، تراکم استخوان را بهبود می بخشد. این به جلوگیری از اختلالات مرتبط با استخوان مانند آرتریت و پوکی استخوان کمک می کند.
  • دوز کافی از این ویتامین با کاهش بروز انواع خاصی از سرطان هایی که مردان مسن مستعد ابتلا به آن هستند مانند سرطان پروستات و روده بزرگ مرتبط است.
  • اعتقاد بر این است که مردانی که سطوح کافی ویتامین D در خون خود دارند، نسبت به افرادی که کمبود این ویتامین دارند، کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی و سکته هستند. مطالعاتی وجود دارد که تصلب شرایین را با سطوح پایین ویتامین D در بدن مرتبط می کند.
  • کمبود این ویتامین همچنین اغلب با نارسایی کلیوی یا سایر بیماری های کلیوی در مردان مسن مرتبط است.

فواید در کودکان

  • قبل از معرفی مکمل های ویتامین D، کودکان با خطر بالای بیماری استخوانی به نام راشیتیسم مواجه بودند که باعث خمیدگی دائمی پاها می شد.
  • سطح سالم ویتامین D برای کودکانی که از آلرژی های فصلی رنج می برند با تقویت ایمنی بدنشان مفید است. همچنین می تواند حملات آسم یا بروز آنفولانزا را کاهش دهد، که هر دو در فصل های زمستان و بهار رایج هستند.
  • برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف بیشتر ویتامین D در نوزادان و کودکان با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع I در آنها مفید است.

مزایا در سالمندان

  • با افزایش سن بدن انسان، ظرفیت جذب ویتامین D از طریق پوست از نور خورشید کاهش می یابد. این باعث مشکلات مربوط به جذب کم کلسیم در بدن می شود و منجر به بیماری هایی مانند پوکی استخوان و آرتروز می شود. افزایش دوز ویتامین D همچنین می تواند از افتادن های مکرر در سنین بالا که احتمال شکستگی به دلیل نرم شدن استخوان ها زیاد است، جلوگیری کند.

مزایای سلامت روان

  • اینکه آیا کمبود ویتامین D باعث افسردگی می شود یا اینکه افسردگی یکی از عوارض جانبی سطوح پایین ویتامین D در بدن به دلیل سایر بیماری ها است، هنوز مشخص نیست. با این حال، بروز افسردگی در مناطقی که تحت تاثیر شرایط کم نور فصلی قرار دارند (شرایطی که اغلب به عنوان اختلال موثر فصلی از آن یاد می‌شود) زیاد است. افزایش مکمل روزانه ویتامین D تاثیر مثبتی بر فردی که از افسردگی رنج می برد دارد.
  • سطوح پایین ویتامین D با احتمال بیشتر ابتلا به بیماری هایی مانند زوال عقل و آلزایمر مرتبط است.