قدرت پیشگیرانه و درمانی در مصرف بادام زمینی، گواوا و کاهو

بادام زمینی

1. بادام زمینی از نظر روی، منگنز، مس و سلنیوم بسیار غنی است. حاوی پروتئین بالایی است که باعث سلامت پوست می شود. بادام زمینی منبع خوبی از نیاسین است که حرکت ارادی مفصل را تقویت می کند.

2. از بیماری های قلبی جلوگیری می کند: – حاوی ایزوفلون است که در برابر بیماری هایی مانند سرطان و غیره محافظت می کند و در کاهش سطح کلسترول خون موثر است. حاوی چربی مایع است که بسیار غنی از اسیدهای چرب تک و چند غیر اشباع است.

3. منبع انرژی خوبی است: – سطح پروتئین بالاتر از ماهی، تخم مرغ و گوشت است. بالاترین ارزش کالری را ارائه می دهد. بهتر است به صورت خام مصرف شود

4. به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند: – حاوی موادی مانند اسید الاژیک، آوایی است که آنتی اکسیدان های قوی هستند. بادام زمینی ترجیحا به صورت خام مصرف می شود تا ارزش دارویی آن به دست آید.

GUAVA

گواوا دارای پروتئین کم، چربی کمتر از 1 درصد و کربوهیدرات 65 است، اما گواوا یکی از غنی ترین میوه ها از نظر ویتامین C است. گواوا همچنین حاوی مقادیر کمی اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک و مالیک است که جذب ویتامین را تسهیل می کند. C و طعم اسیدی معمولی را به میوه می دهد. گواوا همچنین حاوی کاروتنوئیدها است، اینها موادی هستند که به ویتامین A تبدیل می شوند و دارای اثر آنتی اکسیدانی قوی در داخل سلول هستند. 100 گرم خمیر گواوا 8 درصد نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می کند. انواعی که دارای پالپ مایل به قرمز هستند، غنی ترین کاروتنوئیدها و لیکوپن هستند. گواوا همچنین حاوی ویتامین های گروه B به جز B12 است. همچنین ویتامین E و همچنین کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن وجود دارد. فراوان ترین ماده معدنی آن پتاسیم است. کاربردهای دارویی به شرح زیر است:

1. درمان فشار خون:- چون این میوه سدیم بسیار کمی دارد و پتاسیم و فیبر گیاهی بالایی دارد، مصرف آن به کسانی که از فشار خون بالا رنج می برند بسیار توصیه می شود.

2. کاهش کلسترول اضافی: – گواوا سرشار از فیبر محلول به نام PECTIN است که به جارو کردن روده کمک می کند و کلسترول را از طریق صورت ها دفع می کند.

3. نیکوتین را خنثی می کند: – گواوا نیز به دلیل محتوای غنی ویتامین C، اثر نیکوتین را خنثی می کند. یک گواوا، که ممکن است حدود 100 گرم وزن داشته باشد، سه برابر RDA ویتامین C را برای بزرگسالان فراهم می کند.

4. برای پاک‌سازی خون مفید است: برگ‌های گواوا در هنگام جوشاندن برگ‌ها برای تهیه چای، بر روی ماده سمی موجود در خون مؤثر است. برای بیماران آرتریت و نقرس توصیه می شود.

توجه: – دو یا سه گواوا در روز یک صحرای عالی برای کسانی است که مایل به ترک سیگار هستند.

کاهو

کاهو یکی از غذاهای غنی از آب حدود 94.9٪ است. با این حال، 1.62٪ پروتئین بالایی دارد. کاهو سفید منبع بسیار ضعیفی از کربوهیدرات 0.62% و چربی 0.25 است. کاهو همچنین حاوی ویتامین A است که سرشار از ویتامین های B1، B2، C است و به ویژه سرشار از فولات است که آن را برای مادران باردار بسیار مفید می کند. کاهو همچنین به دلیل داشتن پتاسیم و آهن مورد توجه است. مقدار قابل توجهی کلسیم، فسفر و منگنز دارد. همچنین دارای 1.7 درصد فیبر گیاهی است. مصرف کاهو در موارد زیر توصیه می شود:

1. اختلالات سیستم عصبی: مصرف منظم کاهو اثر خفیف و گاهی آرام بخش دارد و در عین حال ویتامین B لازم برای ثبات سیستم عصبی را تامین می کند.

2. مراقب بی خوابی باشید: کاهو حاوی ماده خواب آور به نام لاکتوکاریوم است که خواب سالم را تقویت می کند. برای رفع بی خوابی، یک شام بزرگ که فقط از کاهو تشکیل شده باشد، توصیه می شود.

3. اختلال گوارشی: کاهو وقتی قبل از غذا خورده شود، معده را تقویت می کند و هضم را تسهیل می کند.

4. درمان یبوست: – کاهو به دلیل قابلیت هضم عالی و محتوای فیبر، عملکرد روده را بهبود می بخشد.

5. کنترل وزن: کاهو احساس سیری زیادی ایجاد می‌کند، اما کالری کمی دارد. در عین حال، به تسکین عصبی و اضطراب در مورد غذا کمک می کند که اغلب با چاقی همراه است.

6. رژیم غذایی مناسب برای دیابتی ها: – کاهو بسیار کم کربوهیدرات است، برای افراد دیابتی مفید است.

نکته: بهترین راه برای لذت بردن از تازگی و طعم مطبوع کاهو، خوردن آن به صورت خام است و می توان آن را مانند هر سبزی دیگر پخت.

بادام زمینی

1. بادام زمینی از نظر روی، منگنز، مس و سلنیوم بسیار غنی است. حاوی پروتئین بالایی است که باعث سلامت پوست می شود. بادام زمینی منبع خوبی از نیاسین است که حرکت ارادی مفصل را تقویت می کند.

2. از بیماری های قلبی جلوگیری می کند: – حاوی ایزوفلون است که در برابر بیماری هایی مانند سرطان و غیره محافظت می کند و در کاهش سطح کلسترول خون موثر است. حاوی چربی مایع است که بسیار غنی از اسیدهای چرب تک و چند غیر اشباع است.

GUAVA

گواوا دارای پروتئین کم، چربی کمتر از 1 درصد و کربوهیدرات 65 درصد است، اما گواوا یکی از غنی‌ترین میوه‌ها از نظر ویتامین C است. گواوا همچنین حاوی مقدار کمی اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک و مالیک است که باعث سهولت در روند سلامتی می‌شود.

ویتامین C را جذب می کند و طعم اسیدی معمولی میوه را می دهد. گواوا همچنین حاوی کاروتنوئیدها است، اینها موادی هستند که به ویتامین A تبدیل می شوند.

کاهو یکی از غذاهای غنی از آب حدود 94.9٪ است. با این حال، 1.62٪ پروتئین بالایی دارد. کاهو سفید منبع بسیار ضعیفی از کربوهیدرات 0.62% و چربی 0.25 است. کاهو همچنین حاوی ویتامین A است که سرشار از ویتامین های B1، B2، C است و به ویژه سرشار از فولات است که آن را برای مادران باردار بسیار مفید می کند. کاهو همچنین به دلیل داشتن پتاسیم و آهن مورد توجه است.