مثال رژیم کتوژنیک تفاوت رژیم کتوژنیک با رژیم کم کالری چیست؟ فواید این رژیم برای بدن


رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم کاهش وزن سریع است و بسیاری از افراد از این رژیم برای کاهش وزن استفاده می کنند. در رژیم کتو ، بدن شما به جای کربوهیدرات از چربی برای متابولیسم استفاده می کند. این بدان معناست که در این رژیم شما باید چربی مصرف کنید تا چربی بسوزد!

سوالات متداول در مورد رژیم کتوژنیک 1 - نمونه رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست؟

کتوژنیک ، رژیم کتون ، رژیم غذایی پرچرب. این یک پروتئین کم کربوهیدرات و متوسط ​​است که برای کاهش سریع وزن به آن توجه زیادی شده است. در رژیم کتو ، سوزاندن چربی اضافی و تجمع یافته بدن بدون گرسنگی انجام می شود.

کتو ممکن است ساده ترین رژیم غذایی نباشد ، اما اگر از دستورالعمل های رژیم خود پیروی کنید ، دیری نمی گذرد که به هدف خود می رسید و از نتایج آن بسیار راضی خواهید بود.

رژیم کتوژنیک چگونه عمل می کند؟

روش رژیم کتوژنیک به این ترتیب کالری بیشتری از پروتئین و چربی و کربوهیدرات کمتر دریافت می کنید. در رژیم کتو ، باید کربوهیدراتهای قابل هضم مانند شکر ، نوشابه ، شیرینی و نان سفید را حذف کنید.

به طور معمول ، سوخت انرژی بدن از کربوهیدرات ها (محصولات قندی) به دست می آید. اما در این رژیم غذایی ، بدن دارای ذخایر چربی و در صورت لزوم پروتئین است. در واقع ، استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت به کاهش وزن شما کمک می کند. در رژیم کتو ، رژیم غذایی مبتنی بر کاهش مصرف کربوهیدرات ها (محصولات قندی ، نشاسته ، برنج ، نان و …) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.

در رژیم کتوژنیک ، شما باید کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز مصرف کنید و در نهایت انرژی را کاهش دهید (قند خون که بدن می تواند به سرعت مصرف کند). این معمولا 3 تا 4 روز طول می کشد. سپس بدن شروع به تجزیه پروتئین و چربی برای تامین انرژی می کند که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

siet 1 - نمونه رژیم کتوژنیک

تفاوت کتوژنیک با رژیم های کم کالری

طبق یک مطالعه ، افرادی که رژیم کتوژنیک داشتند ، 2.2 برابر وزن کمتری نسبت به افرادی که رژیم کم کالری داشتند ، کاهش دادند. سطح کلسترول تری گلیسیرید و HDL نیز در افرادی که رژیم کتو دارند بهبود یافت.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد این رژیم دارای اثرات بیشتر و بهتری نسبت به رژیم های کم چرب است. یکی از دلایل این است که در کتوژنیک ، می توانید به دلیل رژیم کم چربی ، وزن بیشتری را کاهش دهید ، حتی اگر احساس گرسنگی نمی کنید.

برخی از فواید این رژیم عبارتند از:
  • به کاهش سریع وزن کمک کند.
  • افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان.
  • آکنه را درمان کنید.
  • مبارزه با دیابت.
  • درمان صرع.
  • رفع اختلالات سیستم عصبی.
  • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

1 z31KKC7rnDxlxiiZQwUgMQ - نمونه رژیم کتوژنیک

چگونه از رژیم کتوژنیک پیروی کنیم؟

چگونه کتوژن را شروع کنیم؟ اگرچه روشهای مختلفی برای شروع کتو وجود دارد که می توانید امتحان کنید ، اما بهترین نتایج معمولاً با 5 مرحله زیر به دست می آید:

  • مرحله اول: توقف سریع گلوکز از غذاهای کربوهیدرات دار ، از جمله غلات ، سبزیجات نشاسته ای ، میوه ها و غیره.
  • مرحله دوم: این بدن شما را مجبور می کند تا منبع جایگزین سوخت را پیدا کند: چربی (آووکادو ، روغن نارگیل ، ماهی آزاد).
  • مرحله SUM: در عین حال ، در غیاب گلوکز ، بدن نیز شروع به سوزاندن چربی و تولید کتون می کند.
  • مرحله 4: هنگامی که سطح کتون ها در خون به نقطه خاصی می رسد ، شما وارد حالت کتوز می شوید.
  • مرحله 5: این وضعیت سطح بالای کتون باعث کاهش سریع و مداوم وزن می شود تا زمانی که به وزن سالم و ثابت برسید.

توصیه هایی برای پیروی از رژیم کتوژنیک

شما سالهاست به رژیم غذایی عادت کرده اید. رژیمی که در آن گندم و برنج بخش مهمی از رژیم غذایی شما بودند. حالا داستان فرق می کند. شما باید بیشتر از حد معمول چربی و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید. این تغییر برای بسیاری از مردم گیج کننده است. توصیه می کنیم در صورت امکان قبل از شروع رژیم با متخصص مشورت کنید.

آب و نمک را به خاطر بسپارید!

هنگام شروع رژیم کتو یا رژیم کم کربوهیدرات دیگر ، مطمئن شوید مایعات زیادی مصرف می کنید. به یاد داشته باشید که آب همیشه بهترین انتخاب شما است. همچنین ، نمک کافی مصرف کنید. مصرف نمک اولین علائم رژیم غذایی مانند سردرد و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

عمل کتوژنیک برای چه کسانی ممنوع است؟

رژیم کتوژنیک برای کسانی که اضافه وزن دارند ، دیابت دارند یا در تلاش برای بهبود متابولیسم هستند بسیار مناسب است. اما برای ورزشکاران حرفه ای ، کسانی که می خواهند در بدن خود عضله بسازند یا بدنبال افزایش وزن هستند ، رژیم غذایی مناسب نیست. این رژیم غذایی ، مانند سایر رژیم های غذایی ، تنها در صورتی موثر خواهد بود که آن را به مدت طولانی رعایت کنید.

نمونه رژیم کتوژنیک

شنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده با روغن نارگیل

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون با یک مشت بادام

شام: استیک مرغ یا گوشت با سبزیجات

یکشنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک مرغ یا گوشت با سبزیجات

شام: چیزبرگر بدون نان با سبزیجات سرخ شده در کره

دوشنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: سالاد میگو با کمی روغن زیتون

شام: گوشت چرخ کرده سرخ شده در پیاز با سبزیجات سرخ شده در کره

سهشنبه:

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده با روغن نارگیل

ناهار: مانند شام شب قبل ، گوشت چرخ کرده سرخ شده با پیاز و سبزیجات سرخ شده در کره

شام: ماهی قزل آلا سرخ شده در کره با سبزیجات

چهار شنبه :

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون با یک مشت بادام

شام: کوفته قلی قلی با سبزیجات

پنج شنبه :

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: مثل شام روز قبل

شام: گوشت گوسفندی چرب با سبزیجات

جمعه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک گوشتی با سبزیجات

شام: بال مرغ بو داده یا کبابی با سبزیجات

توصیه می شود برای کاهش وزن از انواع سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده کنید و همچنین با پخت انواع غذاها با تزئینات جالب ، رژیم را برای خود راحت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید