نفخ شکم – چگونه سریع نفخ را از بین ببریم

چه چیزی باعث نفخ می شود؟

اغلب پرخوری، خوردن غذاهایی که با شما موافق نیستند و در نتیجه گاز اضافی تولید می کنند و یبوست. علل دیگر عبارتند از قاعدگی، آلرژی غذایی/عدم تحمل غذایی و سندرم روده تحریک پذیر.

ابتلا به نفخ شکم یک اختلال شایع اما آزاردهنده است. به دلیل برآمدگی شکم و صدایی که ایجاد می کند، احساس ناراحتی، بی حالی، بی انگیزگی، خجالت می کنید و گاهی اوقات درد دارید.

اجازه دهید نگاهی به نحوه توقف نفخ و تغییرات اساسی در شیوه زندگی که می‌توانید اعمال کنید، بپردازیم که مخصوصاً در صورت احساس نفخ بعد از غذا خوردن مؤثر است.

پرخوری را متوقف کنید

برای سلامتی بهتر و دور کمر بدون نفخ، وعده های غذایی کوچکتر و مکرر بخورید.

عادات غذایی خود را تغییر دهید

سریع غذا خوردن فشار روی معده شما را افزایش می دهد و گاز بیشتری تولید می کند. بنشینید، غذای خود را خوب بجوید و وعده های غذایی خود را به آرامی بخورید و به غذا زمان زیادی برای هضم بدهید.

نوشیدن چای یا قهوه در حال دویدن به همان اندازه بد است و هوای اضافی همراه با هر جرعه و جرعه است. نوشیدنی های خود را با نوشیدن آهسته آنها میل کنید.

جایگزین های شکر را محدود کنید

نوشابه‌ها، شیرینی‌ها و آدامس‌ها حاوی مقادیر زیادی شیرین‌کننده‌های مصنوعی به‌خصوص سوربیتول و زایلیتول هستند که هضم آن‌ها برای بسیاری از افراد مشکل است و در نتیجه نفخ، گاز و اسهال ایجاد می‌شود. شکر واقعی داشته باشید تا جایگزین.

نوشابه ها را قطع کنید

حباب های نوشابه های گازدار باعث نفخ می شوند. همچنین از نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های گرم یا سرد خودداری کنید.

از خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده خودداری کنید

غذاهای سرخ شده، روغنی و نمک زیاد باعث نفخ می شوند.

در شب از کربوهیدرات ها خودداری کنید

نان و ماکارونی باعث احتباس آب در شما می شود. از خوردن آنها در شب خودداری کنید تا صبح روز بعد پف نکنند.

صبح زود آب و آب لیمو

روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب گرم با آب نصف لیمو شروع کنید. دفع مواد زائد را تسریع می کند و سموم را دفع می کند.

غذاهای غنی از پتاسیم بخورید

موز، طالبی، انبه، اسفناج، گوجه فرنگی، آجیل، مارچوبه و جعفری تازه خرد شده تعادل مایعات را در بدن شما تنظیم می کند و نفخ را متوقف می کند.

اگر از یبوست رنج می برید، خوردن مقدار کافی میوه، سبزیجات و فیبر بالا مانند بلغور جو دوسر، گوارش شما را بهبود می بخشد و مشکل نفخ را برطرف می کند.

آب بنوشید

آب سیستم شما را تخلیه می کند و به هضم غذا کمک می کند. به جای الکل، کافئین و کولا، آب ساده و چای طبیعی بنوشید.

هوای اضافی را محدود کنید

همزمان غذا نخورید و صحبت نکنید، از نی بنوشید، آدامس نجوید و سیگار نکشید زیرا هوای اضافی همراه با این فعالیت ها باعث نفخ می شود.

غذاهایی بخورید که به راحتی توسط بدن شما هضم می شوند

غذاهای ملایم مانند ماهی، مرغ، غذاهای مبتنی بر سویا، ماست و برنج به سیستم گوارش شما مالیات نمی دهند.

غذاهای تولید کننده گاز را محدود کنید

توجه داشته باشید که کدام سبزیجات خام باعث نفخ می شوند، سپس آنها را بجوشانید یا اصلا نخورید. هضم سلولز موجود در کلم، نخود و لوبیا سخت است و ممکن است باعث پف کردن شما شود.

سایر غذاهای رایج تولید کننده گاز عبارتند از سبزیجات چلیپایی، سبزیجات ریشه ای، عدس، آلو و سیر.

قاعدگی زنان

نفخ همراه با افزایش وزن آب و نوسانات خلقی، با تنش قبل از قاعدگی همراه است. مطمئن شوید که روزانه 1200 میلی گرم کلسیم و 200 تا 400 میلی گرم منیزیم دریافت می کنید. هر دو ماده مغذی به تسکین علائم PMS از جمله نفخ کمک می کنند. در صورت تمایل، میدول را مصرف کنید که حاوی یک مدر خفیف است.

درمان های طبیعی

هنگام پخت زردچوبه، گشنیز، زیره و زیره را اضافه کنید.

طبیعت‌شناسان ادعا می‌کنند چای‌های تهیه شده از زنجبیل، مرزه از خانواده نعناع، ​​لیموترش درخت نمدار، نعناع فلفلی، رزماری و زیره برای تسکین نفخ مؤثر هستند.

ممکن است درست باشد زیرا چای زنجبیل به ناراحتی های معده کمک می کند و روغن نعناع در چای یا آب گرم بعد از یک وعده غذایی بزرگ به هضم غذا کمک می کند.

ورزش

15 تا 20 دقیقه پیاده روی در روز غذا را در دستگاه گوارش شما حرکت می دهد و در نتیجه نفخ را کاهش می دهد و با یبوست مقابله می کند. مزایای دیگر شامل دردهای قاعدگی با شدت کمتر، از بین بردن سموم با تعریق و از بین بردن چربی بدن است.

فشار وارد کنید

ماساژ شکم به تخلیه گاز و کاهش نفخ کمک می کند. با فشار دادن انگشتان خود در نزدیکی باسن راست شروع کنید، به سمت دنده ها به سمت بالا بلغزانید، در یک حرکت دایره ای از عرض و پایین حرکت کنید.

مکمل ها و درمان های خانگی

گرفتن a آنزیم گوارشی با هر وعده غذایی تسکین می یابد، به خصوص زمانی که نفخ ناشی از مشکلی در دستگاه گوارش شما باشد، مانند دیورتیکولوز. آنزیم های گوارشی با مواد فعال لیپاز، پروتئاز و آمیلاز را از هر فروشگاه بهداشتی تهیه کنید. صاحبان رستوران‌ها باید آنزیم‌های گوارشی را به جای نعناع بعد از شام به همه مشتریانی که هر چیزی غیر از غذاهای خام را از منوی خود انتخاب می‌کنند، توزیع کنند.

پروبیوتیک ها “باکتری های خوبی” هستند که به شما کمک می کنند منظم و بدون نفخ باشید. مجرای روده شما دارای تعداد زیادی باکتری است، برخی مفید و برخی مضر، که نقش مهمی در عملکرد سیستم گوارشی و ایمنی شما دارند.

پروبیوتیک ها رشد و بازسازی میکرو فلورای سالم را تشویق می کنند. آنها باکتری‌های بدی را که باعث بیماری، مخمرها و انگل‌ها در روده‌ها می‌شوند، از بین می‌برند، به هضم و جذب غذا کمک می‌کنند، مواد زائد و سموم را با بازگرداندن عملکرد طبیعی و منظم روده از بین می‌برند و عملکرد روده‌ای سالم را حفظ می‌کنند.

در حالت ایده آل 85 درصد از باکتری های شما باید دوستانه و 15 درصد غیر دوستانه باشند. مکمل های پروبیوتیک را می توان به صورت کپسول، پودر یا مایع یا در غذاهایی مانند کفیر و ماست یافت.

اگر میوه و سبزیجات کافی مصرف نمی کنید، از مکمل های غذایی حاوی آن استفاده کنید فیبرهای غذایی به خصوص در طول تعطیلات یا هنگام جشن گرفتن بهتر است با غذاهایی که باعث تورم شما می شوند، برخورد کنید.

سرکه سیب به کاهش علائم گوارشی کمک می کند و از نفخ و درد گاز خلاص می شود.

لاکتوباسیلوس مکمل ها همچنین به حفظ سلامت روده کمک می کنند.

بیسموتماده فعال پپتو بیسمول، عنصری در جدول تناوبی است. 100% طبیعی، قبل یا مستقیماً بعد از غذا مصرف شود ورم ناشی از آلرژی غذایی را کاهش می دهد و بوی نفخ را خنثی می کند.

دارو

اگر بگیرید آنتی بیوتیک هاکه باکتری های دوست شما را از بین می برد، ویتامین های B کمپلکس را نیز مصرف کنید.

مقداری قرص های ضد بارداری خوراکی باعث انبساط معده شود، در این صورت از پزشک خود بخواهید که معده دیگری را تجویز کند.

هنگامی که این تغییرات سبک زندگی را وارد کردید، باید شما را درمان کنند یا حداقل نفخ را تسکین دهند.

اگر وضعیت شما ادامه داشت، اجازه دهید ببینیم چه چیز دیگری ممکن است باشد و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید.

آلرژی غذایی

اگر بعد از خوردن غذاهای خاص نفخ می کنید، یک دفترچه غذایی داشته باشید که در آن همه چیزهایی را که می خورید همراه با علائم ظاهری یادداشت کنید. غذاها را بچرخانید تا زمانی که تشخیص دهید کدام غذاها باعث ایجاد نفخ می شوند و از آنها اجتناب کنید.

اگرچه ممکن است تست آلرژی غذایی شما مثبت نباشد، اما ممکن است دچار عدم تحمل غذایی باشید. مقصرهای رایج عبارتند از مخمر، گندم، جایی که گلوتن باعث تولید گاز اضافی می شود و شیر.

عدم تحمل لاکتوز

این بدان معناست که بدن شما آنزیم لاکتاز را تولید نمی کند و سیستم گوارشی شما نمی تواند لاکتوز موجود در غذاهای لبنی را هضم کند. سپس تخمیر می شود و گازهایی را تشکیل می دهد که روده شما را بیش از حد کشیده می کند.

چگونه متوجه می شوید که عدم تحمل لاکتوز دارید؟ یک لیوان شیر بنوشید. اگر گاز، نفخ یا اسهال دارید، از مصرف لبنیات خودداری کنید یا شیر بدون لاکتوز بنوشید.

کشت باکتری های فعال ماست لاکتاز تولید می کند، بنابراین اگر می خواهید پنیر را بدون نفخ بعد از آن بخورید، یک کاسه ماست را به مراسم صبحگاهی خود اضافه کنید.

سندرم روده تحریک‌پذیر

IBS که با درد شکم، نفخ، یبوست و/یا اسهال مشخص می شود، ممکن است علت نفخ شما باشد.

فیبر بیشتری بخورید و قهوه، سیگار و غذاهای تند که روده بزرگ شما را تحریک می کنند را کنار بگذارید.

برخی افراد قسم می‌خورند که دو یا سه بار در سال رژیم سم‌زدایی را دنبال کنند تا به بدن شما این فرصت را بدهند تا از سموم انباشته شده پاک شود.

دیابت

دیابتی ها اغلب مشکلات نفخ و اسهال دارند، به خصوص اگر دوزهای زیادی از متفورمین یا گلوکوفاژ مصرف کنند.

بیماران دیابتی که دچار آسیب عصبی در معده خود هستند ممکن است متوجه شوند که غذا جمع می شود اما به درستی تخلیه نمی شود و در نتیجه آروغ بیش از حد ایجاد می شود. دارو این مشکل را کاهش می دهد.

دارو

اگرچه محصولات بدون نسخه با سرکوب علائم تسکین سریعی را ارائه می دهند، اما فواید آن کوتاه مدت خواهد بود زیرا علت را از بین نمی برند.

داروهای موثر رایج مانند Gas-X، Beano، Phazyme و Flatulex، هنگامی که با هر وعده غذایی مصرف می شوند، به شکستن کیسه های گاز در معده و در نتیجه تسکین نفخ و درد گاز کمک می کنند.

درد در واقع به دلیل متورم شدن معده شما نیست، بلکه ناشی از انقباضات شکمی است که به درستی همزمان نیستند. هنگامی که دیواره روده شما به جهات مختلف کشیده می شود، احساس گرفتگی معده می شود.

بیشتر داروهای نفخ شکم حاوی آنزیم‌هایی مانند آلفا-گالاکتوزیداز هستند که به هضم قندهای کربوهیدرات‌ها، مقصر اصلی مشکلات سوء هاضمه کمک می‌کنند.

محصولات Pink Pepto-Bismol دارای یک ماده سالیسیلات هستند که مانند آسپرین است. این مقداری از درد شکم شما را کاهش می دهد، اما اگر با شما مخالف است، Gas-X یا Phazyme را که حاوی سایمتیکون هستند، امتحان کنید.

زغال چوب فعال

استفاده از این مکمل بدون نسخه را در نظر بگیرید. هنگامی که با غذا مصرف شود، از تولید گاز جلوگیری می کند یا حداقل آن را کاهش می دهد.

گاهی اوقات باعث نامنظم شدن مدفوع و یبوست می شود، بنابراین نگران نباشید و در صورتی که بر جذب داروی تجویزی تأثیر بگذارد، آن را یک یا دو ساعت بعد از هر دارویی مصرف کنید.

نکات و هشدار

نفخ و درد گاز باید خیلی سریع برطرف شود. در غیر این صورت، اگر بیش از یک آزاردهنده خفیف است، یا با مدفوع خونی یا قیری، تب، تعریق شبانه یا کاهش وزن همراه است، با پزشک خود مشورت کنید.

او ممکن است کولونوسکوپی را برای کمک به تشخیص مشکل شما پیشنهاد کند. آن را تحمل کنید زیرا روده بزرگ نقش مهمی در زندگی شما بازی می کند و تا زمانی که آن را مرتب کنید، احساس ناخوشی خواهید کرد. هنگامی که او علت پزشکی را مشخص کرد، شما را معالجه کرده و رنج شما را درمان می کند.

نفخ همچنین یکی از علائم اولیه سرطان تخمدان است، یک بیماری “خاموش” که تشخیص زودهنگام آن دشوار است.

اگرچه احتمال جدی بودن آن از راه دور وجود دارد، اما نفخ به احتمال زیاد یک ناراحتی جزئی است که می توانید با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی به سرعت از شر آن خلاص شوید.