هر چند وقت یکبار باید غذاهای غنی از پتاسیم بخورم؟

ویتامین ها و مواد معدنی زیادی وجود دارد که بدن انسان برای سالم ماندن به آنها نیاز دارد، اما بسیاری از مردم تمام تلاش خود را برای اطمینان از رسیدن به دوز توصیه شده روزانه ویتامین ها و مواد معدنی انجام نمی دهند. پتاسیم یکی از سه ماده معدنی فراوان در بدن انسان است و برای عملکرد صحیح بسیاری از اندام های بدن ضروری است. این ماده مغذی ضروری به حمل اکسیژن به مغز کمک می کند و همچنین نقش مهمی در انتقال عصبی و عملکرد عصبی دارد. پتاسیم همچنین در تنظیم فشار خون و سطح مایعات مفید است، بنابراین مهم است که مقدار مناسبی از پتاسیم را در رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنید. اکثر مطالعات توصیه می کنند که 2000 تا 3000 میلی گرم پتاسیم را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنید و می توانید با خوردن غذاهای غنی از پتاسیم و با مصرف مکمل های پتاسیم به این دوز برسید. با این حال، اگر می خواهید مکمل های پتاسیم مصرف کنید، باید مراقب باشید زیرا بدن آنها را به خوبی پتاسیم طبیعی جذب نمی کند و در نتیجه ممکن است مشکلات معده را تجربه کنید.

بهترین راه برای رسیدن به مقدار کافی پتاسیم روزانه، خوردن غذاهای غنی از پتاسیم است. در مورد غذاهای غنی از پتاسیم گزینه های زیادی وجود دارد. میوه هایی مانند موز، پاپایا، عسلک، زردآلو، توت فرنگی و خربزه علاوه بر سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گوجه فرنگی، سیب زمینی، اسفناج و سبزیجات برگ دار وجود دارد. پتاسیم را می توان از منابع پروتئینی مانند لوبیا، گوشت گاو، ماهی، آجیل و مرغ نیز به دست آورد. اینها تنها تعدادی از غذاهای غنی از پتاسیم هستند که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید – برای لیست های دقیق تر از غذاهای غنی از پتاسیم یا برای نمونه رژیم های غذایی که می تواند به شما کمک کند به دوز کافی روزانه خود به صورت آنلاین برسید یا با پزشک خود مشورت کنید. داشتن پتاسیم بسیار کم در سیستم شما می تواند منجر به اسپاسم عضلانی، خستگی یا ضعف یا فشار خون پایین شود، بنابراین حتماً غذاهای غنی از پتاسیم مصرف کنید.

در حالی که فواید زیادی برای سلامتی مرتبط با پتاسیم وجود دارد، خطراتی نیز در ارتباط با داشتن پتاسیم بیش از حد در سیستم شما وجود دارد. افرادی که مشکلات کلیوی دارند به ویژه در معرض خطر بالای مصرف بیش از حد پتاسیم هستند و ممکن است حالت تهوع، نبض ضعیف یا ضربان قلب نامنظم را تجربه کنند. اگر نگرانی دارید یا اگر به فکر تغییر رژیم غذایی خود برای گنجاندن بیشتر غذاهای غنی از پتاسیم هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که انجام چنین تغییراتی سلامت شما را به خطر نمی اندازد.