همه چیز درباره سندرم پیش از قاعدگی (PMS)


سندرم پیش از قاعدگی (PMS) ترکیبی از علائم است که در بسیاری از زنان حدود یک یا دو هفته قبل از قاعدگی ظاهر می شود. بیش از 90 درصد از زنان می گویند که علائمی مانند نفخ ، سردرد و نوسانات خلقی را قبل از قاعدگی تجربه می کنند.

در برخی از زنان ، این علائم ممکن است آنقدر شدید باشد که نتوانند به محل کار یا مدرسه بروند ، اما در برخی دیگر ، علائم خفیف تر بوده و آنها را آزار نمی دهد. به طور متوسط ​​، زنان در 30 سالگی دچار سندرم پیش از قاعدگی می شوند. پزشک می تواند به شما در یافتن راه حلی برای تسکین درد کمک کند.

علائم

20 تا 32 درصد از زنان علائم متوسط ​​تا شدید را تجربه می کنند و بر زندگی آنها تأثیر می گذارد. 3 تا 8 درصد نیز دارای علائم اختلال نقص پیش از قاعدگی هستند. شدت علائم بسته به فرد و ماه متفاوت است. برخی از علائم PMS عبارتند از:

همچنین بخوانید: نقاط سیاه و سفید را بهتر بشناسید

عوارض

برخی از زنان به دلیل علائم سندرم پیش از قاعدگی موقعیت های ناراحت کننده ای را تجربه می کنند که می تواند روابط ، کار و رفاه عمومی آنها را مختل کند.

برخی از آثار منفی سندرم پیش از قاعدگی بر زندگی عبارتند از:

  • مشکلات ازدواج یا رابطه
  • مشکلات در تربیت فرزندان
  • کاهش کار یا عملکرد تحصیلی
  • از دست دادن علاقه به اجتماعی شدن
  • افکار خودکشی

در صورت افسردگی با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) ، ممکن است به بیماری PMS (PMSD) مبتلا باشید.

همچنین بخوانید: سندرم پیش از قاعدگی یا سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

علل سندرم پیش از قاعدگی

عوارض سندرم پیش از قاعدگی به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از چرخه قاعدگی در زنان است. استروژن و پروژسترون هورمون های اصلی بدن زنان هستند. این هورمون ها در طول چرخه قاعدگی زنان ناپایدار می شوند.

قبل از پریود یک زن ، سطح استروژن او کاهش می یابد و سطح پروژسترون افزایش می یابد. به طور دوره ای ، الگویی از تغییرات فیزیکی ، از جمله تغییرات متابولیک ، تغییرات در انتقال دهنده های عصبی و تغییرات عروقی که در طول هفته ها و روزهای قبل از قاعدگی در سراسر بدن رخ می دهد ، وجود دارد.

انتقال دهنده های عصبی سروتونین (مرتبط با نوسانات خلقی) و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA ، همراه با استراحت) عوامل مستعد کننده برای PMS هستند.

همه این تغییرات فیزیولوژیکی و همچنین الگوهای هورمونی ، باعث بروز علائم PMS می شوند.

برخی از الگوهای هورمونی و فیزیولوژیکی چرخه قاعدگی و اثرات آن بر سندرم پیش از قاعدگی عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی باعث درد و تورم در قفسه سینه می شود.
  • تغییرات هورمونی باعث انقباضات رحمی (گرفتگی شکم / رحم) می شود.
  • تغییرات متابولیک بر اشتها ، وزن ، تورم بدن و سطوح انرژی تأثیر می گذارد.
  • تغییرات انتقال دهنده های عصبی بر خلق و خو ، خواب و گوارش تأثیر می گذارد و می تواند باعث میگرن شود.
  • تغییرات عروقی می تواند بر میگرن تأثیر بگذارد و باعث تورم اندام ها شود.

تفاوت های کوچکی بین زنان وجود دارد و به همین دلیل است که هر زنی علائم مشابهی را تجربه نمی کند.

همچنین بخوانید: تمرینات یوگا برای درمان میگرن

تشخیص

ابزارهای زیادی برای تشخیص سندرم پیش از قاعدگی وجود دارد. به طور کلی ، پزشکان می توانند سابقه پزشکی بیمار را بررسی کرده یا از یک پرسشنامه برای تشخیص بیماری استفاده کنند. هیچ آزمایش خون یا آزمایش تشخیصی دیگری وجود ندارد که بتواند PMS را تشخیص دهد.

یکی از معیارهای تشخیص سندرم پیش از قاعدگی این است که علائم شما باید در طول یا بلافاصله پس از قاعدگی ناپدید شوند و دو هفته قبل از پریود بعدی ظاهر نشوند. این علائم نباید توسط داروهای خاص ، الکل یا مواد مخدر ایجاد شود. می توانید یک دفتر خاطرات داشته باشید و از آن برای ثبت هنگام مشاهده علائم استفاده کنید.

خاطرات چرخه قاعدگی

ساده ترین راه برای تشخیص PMS این است که علائم خود را در یک دفتر خاطرات استاندارد به مدت دو یا سه ماه ثبت کنید. این دفترچه خاطرات به شما و پزشک شما کمک می کند علائم دوره های متناسب با چرخه قاعدگی خود را مشاهده کنید.

از تقویم قاعدگی استفاده کنید

برای استفاده از تقویم چرخه قاعدگی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روز اول شروع خونریزی را به عنوان روز اول در دفتر خاطرات خود ثبت کنید.
  2. به علائمی که آن روز دارید توجه کنید و به هریک از علائم از 1 تا 10 نمره دهید.
  3. این کار را دو یا سه ماه هر روز انجام دهید.

علائم سندرم پیش از قاعدگی نباید تا 13 روز اول قاعدگی ظاهر شود ، بنابراین هر علائمی که در اوایل چرخه قاعدگی خود تجربه می کنید ممکن است علت متفاوتی داشته باشد. با این حال ، باید نشانه هایی را که در روزهای 1 تا 13 تجربه می کنید در دفتر خاطرات خود بنویسید.

اختلال ناخوشی پیشقاعدگی

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی یک نوع شدید سندرم پیش از قاعدگی است که تقریباً 3 تا 8 درصد از زنان در دوران قاعدگی را درگیر می کند. طبق راهنمای تشخیص و آمار اختلالات روانی ، برای تشخیص اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی ، یک زن باید حداقل پنج مورد از علائم زیر را در چرخه پیش از قاعدگی تجربه کند و نه در دوره های دیگر:

  • احساس غم ، ناامیدی یا افکار خودکشی
  • استرس شدید ، تنش یا اضطراب
  • وحشت
  • نوسانات روحی نامناسب و گریه
  • تحریک پذیری یا عصبانیت مداوم که دیگران را ناراحت می کند
  • عدم علاقه به فعالیتها و روابط عادی روزانه
  • از دست دادن تمرکز
  • بی حالی
  • پرخوری

همچنین بخوانید: غذاهای مفید برای پیشگیری و درمان افسردگی

روش درمان

روش هایی برای مدیریت سندرم پیش از قاعدگی وجود دارد. برخی از زنان از مکمل ها یا درمان های بدون نسخه استفاده می کنند و برخی دیگر ممکن است به دارو نیاز داشته باشند. تغییر شیوه زندگی نیز می تواند مفید باشد.

اینکه به درمان نیاز دارید یا نه بستگی به شدت علائم و تاثیر منفی آنها بر زندگی شما دارد. می توانید علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا بهترین درمان را توصیه کند.

درمان های PMS شامل موارد زیر است:

  • استفاده از مسکن های بدون نسخه: اگر گرفتگی ، سردرد یا حساسیت به قفسه سینه دارید ، ممکن است از داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • مکمل: برخی زنان کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین C ، منیزیم یا ویتامین B12 دارند. تغییرات رژیم غذایی می تواند این کمبودها را جبران کند و مصرف مکمل ها می تواند به کاهش علائم PMS و ویتامین ها کمک کند.
  • استفاده از داروهای مسکن: اگر گرفتگی شدید عضلانی ، میگرن یا افسردگی دارید ، ممکن است دارویی برای تسکین علائم تجویز شود.
  • هورمون درمانی: در برخی از زنان ، هورمون درمانی با داروهای ضد بارداری خوراکی ، درمان جایگزینی استروژن یا کرم پروژسترون ممکن است اثرات PMS را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که هورمون ها می توانند باروری را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهند و در زنان در معرض خطر سرطان سینه ، تخمدان یا رحم منع مصرف دارد.

سندرم پیش از قاعدگی یک بیماری شایع است. اکثر زنان می توانند در هر زمان از ماه بدون هیچ مشکلی از زندگی خود مراقبت کنند ، اما این وضعیت برای برخی از زنان شرم آور است. اگر سندرم پیش از قاعدگی مشکلی در زندگی شما است ، باید با پزشک خود مشورت کنید تا مشکلات جسمی و روحی خود را کاهش داده و بتوانید در بهترین حالت خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید