ویتامین سی

ویتامین C از بسیاری از بیماری های ناتوان کننده جلوگیری می کند و ایمنی بدن را افزایش می دهد. این ویتامین را می توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد. علاوه بر مکمل های پزشکی، برخی از منابع عالی ویتامین C عبارتند از جعفری، بروکلی، فلفل دلمه ای، توت فرنگی، پرتقال، آب لیمو، پاپایا، گل کلم، کلم پیچ، سبزی خردل، و کلم بروکسل.

تحقیقات علمی نشان داده است که هیچ مزیت شناخته شده ای در مصرف مقادیر زیاد ویتامین C وجود ندارد. برخی از علائم رایج کمبود خفیف ویتامین C عبارتند از: ضعف، سستی، تورم لثه ها، خونریزی از بینی و اسکوربوت. دلایل احتمالی که می تواند منجر به این کمبود شود شامل رژیم غذایی ناکافی، اعتیاد به الکل و بی خانمانی است. اگرچه بدن فقط به اندازه نیاز خود از ویتامین استفاده می کند، مصرف بیش از حد آن می تواند فعالیت های متابولیک در بدن را مختل کند.

رباط ها، تاندون ها و کلاژن برای قوی و سالم ماندن به ویتامین C متکی هستند. همچنین به بازیافت آنتی اکسیدان های دیگر کمک می کند. با توجه به شرایط سلامتی شما، ممکن است مصرف مکمل های ویتامین C همراه با سایر آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها مفیدتر باشد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. در واقع می تواند برخی از اثرات مخرب بیماری را معکوس کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث پیری عکس (“لکه های پیری” ناشی از خورشید) می شود که باعث آسیب اکسیداتیو در سلول های پوست می شود.

هنگامی که به دنبال مکمل‌های ویتامین C در فروشگاه هستید، مراقب مکمل‌های C استری‌شده، C آزاد شده در زمان باشید. از نظر علمی ثابت نشده است که این مکمل‌ها می‌توانند به راحتی اسید اسکوربیک جذب شوند.