ویتامین B1 و سلامتی شما

ویتامین B1 که تیامین یا تیامین نیز نامیده می شود، یکی از هشت ویتامین B است. همه انواع ویتامین های B به بدن انسان کمک می کنند تا غذا (کربوهیدرات ها) را به سوخت (گلوکز) تبدیل کند که برای فرمولاسیون انرژی سوزانده می شود. این مجتمع های ویتامین B به بدن انسان کمک می کند تا چربی ها و پروتئین ها را متابولیسم کند. آنها همچنین برای سلامت کبد، پوست، مو و چشم مورد نیاز هستند. ویتامین های B کمپلکس نیز به سیستم عصبی ما کمک می کند تا به درستی کار کند و برای بهترین سلامتی برای مغز ضروری است.

ویتامین B1 برای رهایی از بیماری هایی مانند بری بری مورد نیاز بدن است. بسیاری از ریشه های بهتر این ویتامین از مخمر، جگر و غلات کامل مانند سبوس برنج، برنج قهوه ای، گندم کامل و بلغور جو دوسر تشکیل شده است. برخی دیگر از ریشه های غذایی این ویتامین شامل هندوانه، نخود تازه، مارچوبه، آجیل، ژامبون خوک و گوشت گاو، حبوبات و دانه ها مانند دانه کنجد است.

بنابراین وقتی تیامین کافی نیست، چه اتفاقی برای بدن ما می افتد؟

کمبود این ویتامین غیرمعمول است، اما ممکن است برای افرادی رخ دهد که بیشترین کالری خود را از الکل یا شکر دریافت می کنند. افرادی که از نظر این ویتامین کافی نیستند ممکن است دچار خستگی، افسردگی، خلق و خوی و تحریک شکم شوند. آنها همچنین می توانند در هضم کربوهیدرات ها مشکل داشته باشند. نتیجه این مشکل، تشکیل اسید پیروویک در جریان خون است که می تواند منجر به مشکل در تنفس، آزاد شدن هوشیاری ذهنی و آسیب قلبی (یا بیماری به نام بری بری) شود. اجازه دهید نگاهی عمیق‌تر به بیماری‌ها یا شرایط بدن انسان که می‌تواند ناشی از کمبود این ویتامین باشد را بررسی کنیم:

بریبری

یکی دیگر از نتایج ضروری کمبود تیامین بری بری است. از علائم این بیماری می توان به گزگز، تورم، احساس سوزش در پاها و دست ها، مشکل در تنفس، گیجی و حرکات کنترل نشده چشم اشاره کرد.

آب مروارید

سطح پایین تیامین در بدن انسان می تواند به ایجاد آب مروارید کمک کند. نتایج اولیه نشان می دهد که در کنار مواد مغذی مختلف، تیامین می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را به حداقل برساند. با این حال باید مطالعات زیادی برای اطمینان از این ادعا انجام شود.

بیماری آلزایمر

مصرف این ویتامین می تواند به کاهش شدت بیماری آلزایمر کمک کند، زیرا کمبود آن می تواند منجر به زوال عقل در سندرم Wernicke-Korsakoff شود. هنوز باید چندین تحقیق انجام شود تا تأثیر این ویتامین در درمان بیماری آلزایمر محاسبه شود.

نارسایی قلبی

نقاط کم تیامین می تواند به “بریبر مرطوب” یا بیماری هایی که در آن مایع تقریباً در اطراف قلب ما ظاهر می شود کمک کند. هنوز مشخص نیست که آیا مصرف ویتامین به افرادی که از نارسایی قلبی غیر مرتبط با بری بری مرطوب رنج می برند کمک می کند یا خیر.

سندرم Wernicke-Korsakoff

این یک اختلال مغزی ناشی از کمبود تیامین است. این می تواند با چسباندن تیامین قابل درمان باشد. مصرف دوز بالای تیامین می تواند باعث ایجاد هماهنگی عضلات و سردرگمی شود.

اینها بیماری هایی هستند که با کمبود تیامین یا مصرف تیامین مرتبط هستند. اکنون که مزایایی را که می توانید ایجاد کنید، متوجه شدید، مطمئن شوید که مقدار دقیق تیامین را روزانه مصرف می کنید، زیرا بدن نمی تواند این نوع ویتامین را ذخیره کند. امروزه مکمل های ویتامین B1 نیز در بازار وجود دارد. می توانید آنها را از داروخانه های محلی خود یا از داروخانه های اینترنتی خریداری کنید. با مقدار مناسب تیامین در بدن خود سالم بمانید!