چرا آب هلو می تواند شما را اسهال کند؟

هلو بدون شک یکی از فاخرترین میوه ها در کل کلمه است. آنها عطر و طعم می دهند و بافتی نرم و لطیف دارند که می تواند جوانه های چشایی شما را وحشی کند. یکی از چیزهای شگفت انگیزی که از این میوه خوشمزه به دست می آید، آب هلو است. این یکی از محبوب ترین آب میوه های موجود در اطراف است که پس از نامزدهای آشکاری مانند آب سیب، پرتقال و کرن بری قرار دارد. مانند خود میوه، آب هلو دارای مزایای تغذیه ای فراوانی است که باعث می شود در انتخاب رژیم غذایی سالم به آن توجه کنید. با این حال، یک مشکل کوچک که اغلب می تواند باعث ناراحتی جزئی شود این است که آب هلو می تواند باعث اسهال شود.

چرا آب میوه باعث اسهال می شود؟

آب هلو تنها نیست که باعث ایجاد یک بیماری بسیار ناامید کننده می شود، در واقع بسیاری از آب میوه ها اگر در مقادیر بیشتر بنوشند می توانند پویایی مدفوع شما را تغییر دهند. دلیل این امر به دلیل چیزی است که آب میوه ها حاوی سوربیتول است.

پس سوربیتول چیست؟

سوربیتول قندی است که بدن قادر به هضم آن نیست. اگر مقدار زیادی آب هلو یا حتی آب میوه های دیگر مانند آب سیب و آلو می نوشید، بدن شما با تلاش برای رقیق کردن شکر واکنش نشان می دهد. این کار با استفاده از آب از جریان خون و ارسال آن به روده انجام می شود. بنابراین این آب اضافی مسئول تغییر ساختار مدفوع و شل شدن آنها است.

این برای افراد در هر سنی یکسان است، اما در مورد نوزادان این مشکل ممکن است دردسرسازتر باشد زیرا بدن آنها بسیار کوچک است. ممکن است این هشداری برای هر کسی باشد که به نوزادان خود آب میوه زیادی می دهد، عواقب آن ممکن است کثیف باشد!

فواید تغذیه ای آب هلو

اگر شما بزرگسالی هستید که دوست دارید آب هلو بنوشید، اجازه ندهید این کار شما را ناامید کند، زیرا واقعاً فقط در صورت نوشیدن بیش از حد آب هلو ممکن است رخ دهد. من نمی‌خواهم شما را از نوشیدن آب میوه‌ها منصرف کنم، برعکس، زیرا سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن شما هستند. آنها جایگزین بسیار بهتری برای سایر نوشابه ها مانند پاپ گازدار هستند.

فقط برای روشن بودن در اینجا برخی از فواید آب هلو را که ارزش توجه به آنها را دارد برجسته می کنم.

* آب هلو سرشار از ویتامین C است، در واقع از یک وعده معمولی 500 گرمی آب هلو می توانید بیش از یک پنجم کل ویتامین C مورد نیاز در یک روز را دریافت کنید.

* مقدار بسیار سالمی از فیبر غذایی را از آب هلو دریافت می‌کنید، از یک وعده 500 گرمی می‌توانید حدود 14 درصد از کل فیبر مورد نیاز رژیم خود را در روز به دست آورید.

* می توانید بیش از 10 درصد از کل ویتامین A مورد نیاز در روز را با 500 گرم فنجان آب هلو دریافت کنید.

یک اشکال – کالری

کالری چیزی است که همه ما در رژیم غذایی خود به آن توجه می کنیم و به دلیل قندی که در آب هلو یافت می شود، چیزی است که دقیقاً در آن کم نیست. یک وعده 500 گرمی آب هلو تقریباً 330 کالری دارد. با توجه به این که اگر به تنهایی به سراغ میوه بروید، به میزان قابل توجهی کمتر می خورید، بسیار زیاد است. در یک هلوی متوسط ​​با وزن حدود 100 گرم فقط 38 کالری وجود دارد.

در مقایسه با سایر میوه‌ها و بیشتر از آن با اکثر غذاهایی که همه ما در رژیم غذایی خود قرار می‌دهیم، کالری موجود در هلو حتی برای پرشورترین کالری‌سنج‌ها هم نگران کننده نیست.

البته همیشه یک جایگزین وجود دارد و آن می تواند رقیق کردن آب میوه با آب باشد. البته قرار نیست کالری آب هلو کاهش یابد، اما تهیه یک وعده 500 گرمی یک قسمت آب و یک قسمت هلو، کالری آن وعده را به نصف کاهش می دهد.

اطلاعات بیشتر

بنابراین، نوشیدن مقدار زیادی آب میوه به دلیل سوربیتول موجود در آنها می تواند باعث ناراحتی معده و اسهال شود. نکته ای که باید در نظر داشت این است که در واقع از خود میوه است، نه نوعی ماده افزودنی در هنگام تهیه آب میوه. با این حال، به دلیل کنسانتره میوه ای که برای تهیه آبمیوه مصرف می شود، بیشتر از خوردن بخشی از خود میوه، برای شما مشکل ایجاد می کند.

خوردن خود میوه نه تنها احتمال ناراحتی معده را کاهش می دهد، بلکه باعث می شود کالری کمتری دریافت کنید. بنابراین شاید یک هلو و یک لیوان آب نسبت به یک لیوان آب هلو با طراوت کمتر مشکل ساز باشند. تصمیم با شماست و بستگی به واکنش بدن شما به آب میوه و همچنین میزان نگرانی شما نسبت به کالری هلو یا کالری موجود در آبمیوه است.