چگونه به پیشگیری از چاقی کودکان کمک کنیم؟

روند رو به رشدی در آمریکا وجود دارد که هر ساله تعداد بیشتری از کودکان در ترازو به عنوان چاق وزن می کنند. بر اساس مرکز ملی آمار بهداشت، 17 تا 19 درصد کودکان چاق‌تر از سال‌های گذشته بودند. 1 بیش از دو برابر تعداد کودکان چاق نسبت به سال 1980 بود.

علت این افزایش اضافه وزن کودکان چیست؟ چگونه می توانیم به فرزندانمان کمک کنیم تا بخشی از این اعداد نباشند؟ چند کار ساده وجود دارد که می توانید از سنین پایین انجام دهید تا مطمئن شوید که فرزندانتان وزن مناسبی برای سن خود دارند. من در این مقاله به 4 مورد از آنها خواهم پرداخت.

توجه داشته باشید که هرگز در این مقاله رژیم گرفتن کودک خردسال را پیشنهاد نمی کنم. متابولیسم کودک خردسال شکننده است و رژیم غذایی می تواند برای همیشه به آن آسیب برساند. یک کودک خردسال هرگز نباید رژیم بگیرد مگر اینکه تحت نظارت مداوم پزشک باشد.

1) میان وعده های سالم – یکی از بهترین کارهایی که برای فرزندان خود انجام می دهید این است که میان وعده های سالم برای آنها تهیه کنید. منظورم کافه های غذای سالم نیست. منظورم میوه و سبزیجات تازه است. من می دانم که سبزیجات برای برخی از بچه ها کشش دارند، اما اگر کودک شما حدود 1 تا 3 سال سن دارد، این زمان مناسبی برای شروع ارائه سبزیجات خام به عنوان میان وعده یا شام است. کودکان خردسال فقط ترجیحات غذایی خود را توسعه می دهند و مایلند غذاهای جدید را امتحان کنند، به خصوص اگر ببینند که مراقب آنها نیز همان غذا را می خورد. اگر فرزند شما بزرگتر است، هنوز دیر نشده است. ثابت شده است که فقط 20 بار به کودکتان غذا بدهید تا جوانه های چشایی غذا را عادی و معمولی پیدا کنند. پس در دادن غذاها به آنها اصرار داشته باشید و دیر یا زود از گفتن این که آن را دوست ندارند دست می کشند و به راحتی خورده می شود.

بنابراین اکنون ما در مورد چگونگی ترغیب کودک خود به خوردن سبزیجات خام صحبت کرده ایم. حالا بیایید بحث کنیم که چرا می خواهیم فرزندان شما سبزیجات خام را بخورند. آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات خام ممکن است به مبارزه با چربی کمک کند

مشخص شده است که رنگدانه‌ای که میوه‌ها و سبزیجات را بنفش، آبی تیره و قرمز تیره می‌کند (آنتوسیانین‌ها) نیز به جلوگیری از چاقی کمک می‌کند. هنگامی که از عصاره این توت ها مانند عصاره زغال اخته استفاده می شد، بیشترین تاثیر را در کمک به پیشگیری از چاقی داشت. اگر تصمیم به خرید عصاره دارید، مطمئن شوید که حاوی آنتوسیانین در لیست مواد تشکیل دهنده است.

در کنار فواید شگفت انگیز میوه و سبزیجات رنگدانه بنفش، خوردن همه میوه ها و سبزیجات خام فوایدی نیز دارد. میوه ها و سبزیجات غذاهای کم کالری هستند که تغذیه مورد نیاز بدن شما را تامین می کنند و فیبر بالایی دارند که به کودک شما کمک می کند احساس سیری کند. سایر میان وعده های میوه ای فوق العاده عبارتند از: برش های سیب، گلابی، موز، تکه های پرتقال، قاچ هندوانه، توپ های طالبی و غیره. این میان وعده ها به رشد قوی، سالم و حفظ وزن بدن آنها کمک می کند.

اگر احساس می کنید که نمی توانید کودک خود را به خوردن میوه یا سبزیجات تازه وادار کنید، یک مطالعه جدید انجام شده است که نشان می دهد کودکان در صورت رشد در خانه دو برابر بیشتر احتمال دارد میوه و سبزیجات بخورند.5 چیزی در مورد رشد این غذا وجود دارد. در حیاط پشتی که غذا خوردن را برای فرزندتان مطلوب تر می کند. بنابراین در صورت نیاز، بیل و چند بسته بذر را بشکنید و برای یک یا دو فصل مقداری میوه و سبزیجات بکارید، تا زمانی که کودک شما خوردن آنها را یاد بگیرد.

۲) مقدار آبمیوه ای که کودک می نوشد محدود کنید. آب میوه ممکن است با برخی ویتامین ها غنی شده باشد، اما حاوی ویتامین های طبیعی بسیار کمی است. اگرچه آبمیوه 100% طبیعی را انتخاب بهتری نسبت به کول اید یا نوشابه می دانم، اما هنوز هم نوشیدنی سرشار از قند است. اکثر متخصصان تغذیه توصیه می کنند فقط 1 تا 2 فنجان آب میوه در روز مصرف کنید و سایر نوشیدنی های رفع تشنگی در روز را آب مصرف کنید. در واقع، پیشنهاد می شود که بدن ما تقریباً به 8 فنجان آب در روز یا 64 اونس آب (تقریباً 2 لیتر) نیاز دارد. اگر این نیاز را با وسایل دیگری به غیر از آب پر کنیم، کالری غیر ضروری زیادی وارد می کنیم. بیایید در مورد آن فکر کنیم. آب در هر فنجان 0 کالری دارد. یک فنجان آب میوه 110 کالری با مقداری ویتامین دارد. 1 فنجان نوشابه نیز تقریباً 110 کالری بدون ویتامین دارد. اگر کودکی روزانه 8 فنجان نوشابه یا سایر نوشیدنی‌های شیرین می‌نوشد، 880 کالری دریافت کرده است که به آن نیازی نداشته است، این می‌تواند یک پوند اضافه در هر هفته شکر باشد.

3) فرزندتان را تشویق کنید که بیرون برود و بازی کند. بعضی از بچه ها اصلا تشویق نمی شوند و بیرون زندگی می کنند. اما برخی از بچه‌ها ترجیح می‌دهند در داخل و تماشای تلویزیون یا بازی یا رایانه باشند. من یکی از آن بچه ها را دارم. به این فعالیت‌ها کمی وقت می‌دهم و بعد می‌گویم: «بس است»، وقت بیرون بودن است. بچه من نمی خواهد برود. او لگد می زند و پرتاب می کند. اما من به او کمک می‌کنم کفش‌هایش را بپوشد و آماده رفتن به بیرون، به آرامی او را از در بیرون می‌آورم و به خانه دوستانش راهنمایی می‌کنم که می‌تواند به خانه‌اش برود تا از آنها بخواهم بیایند با او بازی کنند، او را تماشا می‌کنم که به سمت خانه همسایه زمزمه می‌کند و ناراحتم که مامان میتونه اینقدر بد باشه با این حال، وقتی دوست او بیرون می‌آید، تا 2 ساعت آینده بازی می‌کنند. آنها بسیار سرگرم کننده هستند. آنها به اطراف می دوند، دوچرخه سواری می کنند، و وقتی زمان شام فرا می رسد من انواع غرغر می کنم که چگونه می توانم اینقدر بد باشم که او را مجبور کنم به داخل خانه برگردد.

برای بچه‌های کوچک‌تر که نمی‌توانند مستقل در بیرون بازی کنند، آنها را به حیاط پشتی بفرستید. این یک مکان امن است که آنها هنوز هم در طول زمان در آن می دوند. تعدادی اسباب بازی و وسایل بازی داشته باشید که ورزش سالم را برای آن سن تشویق می کند. ما یک ترامپولین با تور ایمنی داریم. بچه‌های کوچکتر من ساعت‌ها در حیاط پشتی می‌پرند و روی ترامپولین می‌پرند. آنها ورزش خود را دریافت می کنند.

3) فرزندتان را تشویق کنید که بیرون برود و بازی کند. بعضی از بچه ها اصلا تشویق نمی شوند و بیرون زندگی می کنند. اما برخی از بچه‌ها ترجیح می‌دهند در داخل و تماشای تلویزیون یا بازی یا رایانه باشند. من یکی از آن بچه ها را دارم. به این فعالیت‌ها کمی وقت می‌دهم و بعد می‌گویم: «بس است»، وقت بیرون بودن است. بچه من نمی خواهد برود. او لگد می زند و پرتاب می کند. اما من به او کمک می‌کنم کفش‌هایش را بپوشد و آماده رفتن به بیرون، به آرامی او را از در بیرون می‌آورم و به خانه دوستانش راهنمایی می‌کنم که می‌تواند به خانه‌اش برود تا از آنها بخواهم بیایند با او بازی کنند، او را تماشا می‌کنم که به سمت خانه همسایه زمزمه می‌کند و ناراحتم که مامان میتونه اینقدر بد باشه با این حال، وقتی دوست او بیرون می‌آید، تا 2 ساعت آینده بازی می‌کنند. آنها بسیار سرگرم کننده هستند. آنها به اطراف می دوند، دوچرخه سواری می کنند، و وقتی زمان شام فرا می رسد من انواع غرغر می کنم که چگونه می توانم اینقدر بد باشم که او را مجبور کنم به داخل خانه برگردد.

برای بچه‌های کوچک‌تر که نمی‌توانند مستقل در بیرون بازی کنند، آنها را به حیاط پشتی بفرستید. این یک مکان امن است که آنها هنوز هم در طول زمان در آن می دوند. تعدادی اسباب بازی و وسایل بازی داشته باشید که ورزش سالم را برای آن سن تشویق می کند. ما یک ترامپولین با تور ایمنی داریم. بچه‌های کوچکتر من ساعت‌ها در حیاط پشتی می‌پرند و روی ترامپولین می‌پرند. آنها ورزش خود را دریافت می کنند.

4) مطمئن شوید که فرزندتان به اندازه کافی می خوابد. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کودکانی که کمتر از 10 ساعت در شب می‌خوابیدند، نسبت به کودکانی که حداقل 12 ساعت در شب می‌خوابیدند، در معرض خطر اضافه وزن قرار داشتند. کمبود خواب باعث کاهش سطح هورمونی به نام لپتین در بدن شما می شود. لپتین متابولیسم را تحریک می کند و گرسنگی را کاهش می دهد، کم خوابی بدن شما را از این هورمون محروم می کند. علاوه بر این، زمانی که کمی بخوابید، بدنتان غلظت گرلین را افزایش می‌دهد، هورمونی که گرسنگی را افزایش می‌دهد.6 خواب کافی برای اطمینان از عملکرد صحیح بدن فرزندتان برای کمک به حفظ وزن بدنی سالم لازم است.

چهار کلید اصلی برای کمک به کودک شما برای حفظ وزن بدنی سالم عبارتند از: مطمئن شوید که او میان وعده های سالم می خورد. مقدار نوشیدنی های شیرین را محدود کنید و آب زیادی در اختیار آنها قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که آنها می توانند مدتی در خارج از خانه داشته باشند، چه از طریق بازی یا ورزش. در آخر مطمئن شوید که فرزندتان به اندازه سنش می خوابد. کودکان در حال رشد به بیش از 8 ساعت بزرگسالان استاندارد نیاز دارند. این چیزها باید به شما در ایجاد یک شروع سالم خوب برای فرزندتان کمک کند.

1. شیوع اضافه وزن در میان کودکان و نوجوانان: ایالات متحده، 2003-2004

2. پیشگیری از چاقی در دوران کودکی: نکاتی برای والدین

3. انجمن شیمی آمریکا. “بینش جدید در مورد نحوه مبارزه آنتی اکسیدان های طبیعی با چربی.” ScienceDaily 8 نوامبر 2007. 24 مارس 2008

4. انجمن شیمی آمریکا. رنگدانه های بنفش طبیعی موجود در میوه ها، سبزیجات و انواع توت ها مانند زغال اخته ممکن است به پیشگیری از چاقی کمک کند. ScienceDaily 14 فوریه 2008. 19 مارس 2008

5. دانشگاه سنت لوئیس. “کودکان اگر در خانه باشند میوه و سبزیجات بیشتری می خورند.” ScienceDaily 19 آوریل 2007. 24 مارس 2008

6. Université Laval. کودکانی که کمتر می خوابند سه برابر بیشتر در معرض اضافه وزن هستند. ScienceDaily 29 مارس 2006. 25 مارس 2008