چگونه غذا را مغذی تر بپزیم

خوردن غذای مقوی یک گزینه نیست، یک ضرورت برای یک زندگی سالم است. با توجه به اینکه اکثر جمعیت جهان از یک یا چند نوع کمبود تغذیه ای رنج می برند، اطمینان از اینکه غذای شما دارای تمام مواد مغذی ضروری به مقدار کافی باشد، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی، باید وعده های غذایی خود را به سالم ترین شکل ممکن بپزید – با انتخاب مواد سالم و طبخ آن به سالم ترین شکل ممکن. در اینجا مراحل پخت مغذی غذا آورده شده است:

روی حرارت متوسط ​​بپزید:

میزان حرارتی که غذای شما با آن طبخ می کند تا حد زیادی بر نتیجه تغذیه ای آن تأثیر می گذارد. پختن بیش از حد آن نه تنها ذائقه شما را از طعم طبیعی محروم می کند، بلکه باعث از بین رفتن مواد مغذی ظریف (مانند کربوهیدرات های پیچیده) می شود. بنابراین توصیه می شود غذا را با حرارت متوسط ​​بپزید. همچنین از سوختن یا چسبیدن آن به ته دیگ جلوگیری می کند. حتی در حرارت متوسط، بیشتر ظروف پخت و پز که از فلز یا سرامیک (مواد غیر طبیعی) ساخته می شوند، مواد مغذی ظریف را از بین می برند. به خواندن ادامه دهید تا دریابید که چگونه می توان به طور کامل از این امر جلوگیری کرد.

غذاها را به روش صحیح بشویید یا بشویید:

غذاهای مختلف برای حفظ مواد مغذی خود باید به روش های متفاوتی شسته شوند. به طور کلی، برای بیشتر سبزیجات، توصیه می‌شود قبل از برش دادن، آنها را بشویید تا مواد مغذی محلول در آب در آن محفوظ بماند. از خیس کردن سبزیجات خودداری کنید، زیرا می‌تواند مواد مغذی کلیدی مانند ویتامین C را از بین ببرد.

سبزیجات را زیاد نپزید:

پختن بیش از حد سبزیجات باعث لطافت آنها می شود و طعم آنها کاملاً ملایم است. مهم است که آنها را فقط برای مدت زمان مناسب بپزید تا نه پخته و نه بیش از حد پخته شوند. پختن طولانی مدت نیز با تجزیه مواد مغذی در سطح مولکولی، ارزش غذایی آنها را کاهش می دهد.

همیشه از ظروف مناسب استفاده کنید، تفاوت زیادی ایجاد می کند!

ظروف پخت و پز تفاوت زیادی در سلامت غذای شما ایجاد می کند. اکثر ظروف فلزی و سرامیکی معمولی غذا را با آلوده کردن آن به سموم فلزی فعال و از بین بردن مواد مغذی با گرمای شدیدشان ناسالم می کنند. با انتخاب ظروف مناسب – قابلمه های سفالی سالم و غیر سمی – می توانید غذای خود را بسیار مغذی تر کنید. خاک رس خالص به طور طبیعی بی اثر است، بنابراین با مواد غذایی واکنش نشان نمی دهد، و گرمای مادون قرمز بسیار منحصر به فرد آنها مواد مغذی را دست نخورده نگه می دارد.

مدیریت بخار یکی دیگر از جنبه های مهم آشپزی سالم است. بیشتر بخار تولید شده در غذا مواد مغذی محلول در آب است. از 13 ویتامین و مواد معدنی ضروری، 9 ویتامین محلول در آب هستند، به این معنی که در آب حل می شوند، به سرعت در بدن استفاده می شوند و هر روز باید دوباره پر شوند – بدن آنها را ذخیره نمی کند. با ظروف معمولی، همانطور که بخار دائماً از قابلمه خارج می شود، مواد مغذی محلول در آب نیز از آن خارج می شود، غذای پخته شده به روشی دیگر دچار کمبود می شود.

گلدان های سفالی خالص را می توان به گونه ای ارگونومیک طراحی کرد تا به طور طبیعی و به طور کامل از خوبی های طبیعت استفاده کند، بنابراین بخار بالا رفته سطح داخلی درب را لمس می کند، متراکم می شود و به جای خارج شدن از دیگ مانند فلزات، به داخل غذا می ریزد.

با مراقبت از این چیزهای کوچک می توانید مطمئن شوید که غذای خود را به سالم ترین شکل ممکن طبخ می کنید و بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند.