کتلت سبزیجات

کتلت سبزیجات منبع غنی از مواد مغذی است. آنها حاوی انواع سبزیجات هستند که تغذیه فوق العاده ای برای بدن فراهم می کنند.

عناصر:

هویج – 1 عدد متوسط ​​(به مکعب های متوسط ​​خرد شده)

سیب زمینی – 2 عدد متوسط ​​(به مکعب های متوسط ​​خرد شده)

نخود سبز – ½ فنجان

گل کلم (گوبی) – 1 فنجان (گلچه)

برگ گشنیز – ¼ فنجان (ریز خرد شده)

پیاز – 1 عدد متوسط ​​(ریز خرد شده)

خرده نان – ¾ فنجان

آرد ذرت – 1 قاشق چایخوری

سمولینا (سوجی) – ½ فنجان

فلکس قرمز قرمز – 1 قاشق چایخوری

آب لیموی تازه – 1 قاشق چایخوری

زردچوبه – ¼ قاشق

پودر جیرا (پودر دانه زیره) – 1 قاشق چایخوری

پودر دانیا (پودر دانه گشنیز) – 1 قاشق چایخوری

خمیر سیر زنجبیل – ½ قاشق چای خوری

گارام ماسالا – 1 قاشق چایخوری

روغن پخت و پز – 3 قاشق غذاخوری

نمک واسه مزه، نمک برای طعم دادن

روش:

یک ووک ته ضخیم را روی اجاق گاز گرم کنید. 1 قاشق غذاخوری روغن بریزید. پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا قهوه ای طلایی شود. رب سیر زنجبیل را اضافه کنید و خوب تفت دهید. همه سبزیجات را انتقال دهید زردچوبه، فلکس چیلی، گارام ماسالا، پودر زیره (پودر جیرا)، پودر دانیا، نمک را اضافه کنید و آن را خوب برگردانید. کمی آب بپاشید و آن را با یک درب ببندید. به چرخش در این بین ادامه دهید. وقتی سبزیجات نرم شدند، شعله را خاموش کنید. آب لیمو، آرد سوخاری و آرد ذرت را اضافه کنید. همه چیز را خوب مخلوط کنید. پتک های کوچک درست کنید و روی آن ها بلغور (سوجی) بپاشید یا در بلغور بغلتانید. یک تاوه نچسب را روی اجاق بگذارید و آن را با 1 قاشق چایخوری روغن بمالید. این کیک ها را روی آن قرار دهید و هر دو طرف را با کمی روغن سرخ کنید. آن را با سس گوجه فرنگی و چاتنی پودینا (نعناع) سرو کنید.

فواید مواد تشکیل دهنده:

سیب زمینی سرشار از مواد مغذی است. آنها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آنها بدون چربی هستند و کلسترول ندارند. پوست آنها منبع خوبی از فیبر است. سیب زمینی بهترین رژیم غذایی متعادل است. مواد مغذی این سبزی مغز، بدن و پوست ما را تغذیه می کند. آنها تقویت کننده های انرژی خوبی هستند.

هویج سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فیبر غذایی است. ترکیبات فلاونوئید موجود در هویج به محافظت در برابر سرطان های پوست، ریه و حفره دهان کمک می کند. مواد مغذی این سبزی از بدن ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. این محل ذخیره تعدادی از مواد معدنی مانند مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و فسفر است.

نخود فرنگی سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است. آنها نسبتاً کم کالری هستند و کلسترول ندارند. نخود فرنگی به مقاومت بدن در برابر عفونت ها کمک می کند. به ساخت توده استخوانی کمک می کند. در بیماری آلزایمر مفیدتر است. نخود فرنگی به حفظ سلامت پوست و غشاهای مخاطی کمک زیادی می کند.

گل کلم سرشار از آنتی اکسیدان است. این سبزی خواص ضد التهابی بسیار خوبی دارد. مصرف منظم گل کلم به بیماری های التهابی مانند آرتریت، چاقی، دیابت، بیماری التهابی روده و کولیت اولسراتیو کمک می کند. گل کلم سرشار از فیبر است. به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می کند و حرکات روده را عادی می کند. گل کلم سرشار از پورین است. بنابراین افراد مبتلا به نقرس باید قبل از گنجاندن آن در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنند.

پیاز به جوانسازی کبد، عادی سازی هضم، رفع یبوست و افزایش اشتها کمک می کند. از این رو برای درمان انبوه (بواسیر)، یبوست، یرقان و سوء هاضمه بسیار مفید است. پیاز سفید در اختلالات خونریزی برای کاهش خونریزی توصیه می شود. از این رو در شرایطی مانند خونریزی توده ها و خونریزی از طریق بینی استفاده می شود. از پیاز در درمان های خانگی برای کاهش سرفه استفاده می شود. پیاز و دانه‌های آن به درمان اختلال نعوظ، انزال زودرس و ناباروری مردان کمک می‌کنند. به افزایش میل جنسی، کیفیت و کمیت منی کمک می کند. وایکارا بسیار خوبی است. به کاهش خارش پوست کمک می کند.