10 خوراکی که در بیماری اندومتریوز باید از آن اجتناب کنید

در بیماری اندومتریوز غذاهای خاصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد. در واقع، بسیاری از زنانی که از آندومتریوز رنج می برند، می توانند با کنترل رژیم غذایی خود، وضعیت و علائم خود را به طور طبیعی بهبود بخشند. دانستن اینکه چه چیزی نخورید می تواند تفاوت قابل توجهی در احساس فرد مبتلا به اندومتریوز ایجاد کند.

ایجاد یک رژیم غذایی دوستدار آندومتریوز در مورد حذف غذاهایی است که پروستاگلاندین ها را افزایش می دهند. پروستاگلاندین ها استروژن را تحریک می کنند که هورمون اصلی است که در مبتلایان به اندومتریوز ویران می کند. استروژن مسئول علائمی از جمله دردهای قاعدگی دردناک، و همچنین میوراژی (قاعدگی سنگین)، اسهال، حالت تهوع و استفراغ است.

با این حال، وقتی یاد می گیرید که از چه غذاهایی در بیماری اندومتریوز اجتناب کنید، متوجه می شوید که همه پروستاگلاندین ها مضر نیستند. به عنوان مثال، پروستاگلاندین E1 (PGE1) در واقع به تسکین علائم کمک می کند، در حالی که پروستاگلاندین E2 (PGE2) و پروستاگلاندین F2a (PGF2a) به علائم ذکر شده در بالا کمک می کنند.

در زیر 10 ماده غذایی برای جلوگیری از آندومتریوز آورده شده است:

1. شکر – شکر، در تمام اشکال آن (تصفیه شده، مصنوعی، طبیعی)، می تواند محیط اسیدی تری ایجاد کند که می تواند درد التهابی اندومتریوز را تشویق کند. بنابراین، ایده خوبی است که مصرف شکلات، شیرین کننده‌ها، نوشیدنی‌ها و شیرینی‌های حاوی قند بالا و عسل را محدود کنید.

2. گندم – گندم حاوی اسید فیتیک است که می تواند علائم آندومتریوز را تشدید کند. علاوه بر این، گندم حاوی گلوتن است، و مطالعات نشان داده اند که بسیاری از مبتلایان به اندومتریوز به نظر می رسد حساسیت به گلوتن دارند که می تواند باعث ایجاد و افزایش علائم دردناک شود. محصولات حاوی گندم و گلوتن باید اجتناب شود یا محدود شود.

3. محصولات سویا – مانند گندم، سویا حاوی اسید فیتیک است. با این حال سطح اسید فیتیک در سویا به طور قابل توجهی بالاتر از گندم است. اسید فیتیک باعث تحریک سیستم گوارشی و کاهش جذب مواد معدنی به ویژه کلسیم می شود. سویا در بسیاری از محصولات غذایی از جمله گرانولا، پاستا، گوشت بدلی، شیر سویا، پنیر بر پایه سویا و غیره یافت می شود.

4. کافئین – مشخص شده است که کافئین، به خصوص زمانی که در مقادیر زیاد مصرف شود، باعث افزایش سطح استروژن می شود که می تواند باعث حملات آندومتریوز شود و باعث ایجاد این بیماری شود. غذاهای کافئین دار که باید در بیماری اندومتریوز اجتناب کنید عبارتند از قهوه، چای و نوشابه. مصرف بیش از دو فنجان قهوه در روز ممکن است باعث افزایش سطح استروژن شود.

5. الکل – الکل ویتامین B ذخیره شده در کبد را می خورد. عملکرد کبد نقش اساسی در پاکسازی استروژن اضافی دارد که به کنترل اندومتریوز کمک می کند. از بین بردن الکل در بدن فشار زیادی به کبد وارد می کند و مانع از دفع مواد دیگر از بدن می شود.

6. محصولات لبنی – محصولات لبنی تولید PGE2 و PGF2a را تحریک می کنند که می تواند علائم را بدتر کند. غذاهای لبنی اولیه که باید با آندومتریوز اجتناب کنید شامل شیر و پنیر است. برای کمک به حفظ سطح کلسیم، می توانید منابع دیگری از کلسیم را در دانه های کنجد، بادام، ماهی آزاد، ساردین، جلبک دریایی، انجیر و غذاهای غنی شده با کلسیم (IE توفو، آب پرتقال و غیره) پیدا کنید. توجه: به یاد داشته باشید که هنگام جایگزینی لبنیات مراقب باشید. محصولاتی مانند شیر پاستوریزه با شیر سویا، زیرا سویا نیز می تواند علائم را تشدید کند.

7. گوشت قرمز – گوشت باعث تولید PGF2a می شود. علاوه بر این، گوشت قرمز ممکن است حاوی هورمون های رشد باشد که شامل استروژن می شود. اگر گوشت منبع اصلی پروتئین شماست، می توانید پروتئین مورد نیاز خود را از طریق سایر غذاهای غنی از پروتئین مانند لوبیا، توفو، تمپه، گردو، بادام هندی، شاه بلوط، تخمه آفتابگردان، دانه کتان، کنجد و بادام زمینی به دست آورید.

8. چربی ها و روغن های اشباع – غذاهایی که اسیدهای چرب بالایی دارند، تولید PGE2 و PGF2a را تحریک می کنند. اسیدهای چرب در چربی های اشباع شده، روغن ها (روغن نارگیل IE، روغن پالم و غیره)، کره، مارگارین، گوشت خوک، گوشت اندام و غذاهای سرخ شده فراوان یافت می شوند.

9. کربوهیدرات های تصفیه شده – کربوهیدرات های تصفیه شده (نان سفید IE، ماکارونی، آرد، شیرینی، کیک و غیره) اکثر مواد مغذی طبیعی خود را حذف کرده اند. کربوهیدرات های تصفیه شده، ذخایر غذایی بدن را به دلیل اینکه برای جذب مواد مغذی موجود در کربوهیدرات های تصفیه شده مورد نیاز است، تخلیه می کنند. این می تواند منجر به علائم آندومتریوز شود. به جای کربوهیدرات های تصفیه شده، از کربوهیدرات های تصفیه نشده مانند نان های سبوس دار، پاستا، برنج و غیره استفاده کنید.

10. افزودنی ها و نگهدارنده ها – فرآوری شده، منجمد شده و از پیش بسته بندی شده غذاهایی هستند که در بیماری اندومتریوز باید از آنها اجتناب کرد، زیرا مملو از افزودنی ها، مواد شیمیایی نگهدارنده و بسیاری از مواد دیگر هستند که باعث بهبود سلامت و PGE2 و PGF2 می شوند.