10 راه برای غلبه بر سنگ کلیه

لوله های داخل کلیه ها اجازه می دهند ادرار تشکیل شده به مثانه خارج شود. سنگ‌های کلیه تجمع متبلور مواد معدنی در لوله‌های کلیه هستند. چهار نوع وجود دارد:

o سنگ های کلسیمی به شکل اگزالات کلسیم یا فسفات.

o سنگ های اسید اوریک. از اسید اوریک اضافی، محصول جانبی برخی غذاها از جمله پروتئین های حیوانی تشکیل شده است.

o سنگ های عفونی (استروویت) عفونت دستگاه ادراری باعث تغییر تعادل شیمیایی ادرار می شود. این باعث می شود که سنگ ها از نمک های آمونیوم، منیزیم و/یا فسفات تشکیل شوند.

o سنگ سیستین. نقص ژنتیکی در انتقال آمینو اسید، مقادیر زیادی سیستین در ادرار باقی می‌گذارد که باعث تشکیل سنگ‌های سیستینی می‌شود که درمان آن‌ها دشوار است.

این یک وضعیت بسیار دردناک است. با این حال، در واقع یک پیش ساز سنگ کلیه به نام لجن کلیه وجود دارد. لجن کلیه به این دلیل اتفاق می افتد که مواد کریستالی در طول زمان انباشته شده و جریان ادرار را مسدود کرده و به کلیه ها آسیب می رساند. اگر مواد معدنی کافی در مخلوط وجود داشته باشد، لجن در واقع به سنگ های زبری تبدیل می شود که می توانند حالب ها را در مسیر خروج از کلیه ها پاره کرده و پاره کنند.

در ده سال گذشته، تعداد مشکلات کلیوی، از جمله سنگ، افزایش یافته است. این امر نیاز به اطلاعات بهتر در مورد نحوه برخورد با این عارضه را بدون تبدیل شدن به یک آمار بیمارستانی ایجاد کرده است.

بسته به جایی که سنگ ها در آن قرار دارند، می توانند باعث عفونت های طولانی مدت مختلف و حتی آسیب دائمی کلیه یا مثانه شوند. خطر واقعی سنگ کلیه در غیرقابل پیش بینی بودن و آسیب احتمالی آنها نهفته است. بسیار مهم است که سنگ کلیه را به سرعت حل کنید، و نه فقط به این دلیل که آنها خیلی درد دارند! شما باید سنگ ها را بشکنید تا به اندازه ای کوچک باشند که بدون گیر کردن به دنیای بیرون منتقل شوند.

مراحل شکست استونز

1. سنگ های کلیه توسط ماده چسبنده ای به نام موسین به هم متصل می شوند. موسین یک مولکول پروتئینی بزرگ است. اگر آنزیم های پروتئولیتیک را در بین وعده های غذایی مصرف کنید، آنزیم های اضافی در بدن وجود خواهد داشت که سنگ ها را از محتوای چسب رد می کند. اگر اصلاً تشکیل شوند کوچکتر خواهند بود. و سنگ های کوچکتر کمتر آسیب می بینند و راحت تر از بین می روند.

2. تغییرات کلی در رژیم غذایی شما وجود دارد که مهم نیست که سنگ کلیه از چه ساخته شده باشد، می تواند مفید باشد. برای افزایش جذب کلسیم و کاهش خطر ابتلا به سنگ های کلسیمی، مصرف مکمل منیزیم را در نظر بگیرید. منیزیم همچنین می تواند اثر آرامش بخشی بر بدن داشته باشد.

3. یافتن منابع کلسیم که از سبزیجات سبز رنگ هستند به پیشگیری از سنگ های کلسیمی نیز کمک می کند. کلم پیچ حاوی مقادیر خوبی از کلسیم زیستی است.

4. مکمل های ویتامین K2 (مناکینون) مصرف کنید. ویتامین K2 از متابولیسم کلسیم حمایت می کند و به طور فعال از رسوب کلسیم در مکان های غیر ضروری از جمله رگ های خونی جلوگیری می کند. این همچنین از سایر سیستم های بدن مانند قلب پشتیبانی می کند و سلامت عمومی را بهبود می بخشد.

5. مصرف گوشت خود را کاهش دهید. افرادی که مستعد ابتلا به سنگ های اسید اوریک هستند باید مصرف پروتئین های حیوانی خود را کاهش دهند. مصرف زیاد پروتئین حیوانی می تواند تشکیل اسید اوریک و کلسیم در ادرار را تسریع کند و باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ های اسید اوریکی شود.

6. مصرف ریواس و اسفناج را کاهش دهید زیرا حاوی اگزالات هستند. سایر غذاهای غنی از اگزالات عبارتند از شکلات، چای، کولا، جعفری، بادام زمینی و مرکبات.

7. مصرف ویتامین A را افزایش دهید که برای سلامت دستگاه ادراری شما حیاتی است. مطالعات اخیر کمبود ویتامین A و سنگ کلیه را مرتبط کرده است. غذاهای غنی از ویتامین A عبارتند از: سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، کدو حلوایی زمستانه، کلم بروکلی و هویج. مقدار توصیه شده روزانه (RDA) ویتامین A برای بزرگسالان سالم 5000 واحد است که می تواند از طریق یک رژیم غذایی متعادل تامین شود. لطفا در مصرف ویتامین A مراقب باشید زیرا بدن مقدار اضافی آن را دفع نمی کند که می تواند سمی باشد.

8. مصرف ویتامین های B را بهبود بخشید. این در واقع ممکن است سطح اگزالات را در خون کاهش دهد و در نتیجه خطر تشکیل سنگ را به حداقل برساند. ویتامین B6 بسیار مهم است، اما از هم افزایی بین این ویتامین ها آگاه باشید. مصرف B6، B12 و فولات با هم توصیه می شود.

9. مقدار زیادی آب بنوشید. با نوشیدن حداقل چهار پیمانه آب خالص در روز، بدن شما قادر خواهد بود مثانه خود را به طور موثر شستشو داده و از سنگ کلیه جلوگیری کند.

10. گاهی اوقات اندازه گیری آب مصرفی دشوار است. در چنین مواردی لطفاً مراقب خروجی ادرار خود باشید. توصیه می شود مطمئن شوید که روزانه 1.2 تا 1.5 لیتر یا 40 تا 45 اونس ادرار می کنید. مصرف روزانه آب زیر 1 لیتر بسیار کم است.

در نهایت، خطر ابتلا به سنگ کلیه نیز می تواند با مصرف توت عرعر یا اضافه کردن آب لیمو به آب کاهش یابد. آب لیمو به جلوگیری از کریستالیزه شدن در کلیه ها کمک می کند. چای هایی مانند چای آویشن و چای گره برای حل کردن تجمع مواد معدنی در کلیه ها نیز مفید هستند.