15 غذایی که به پیشگیری از سرطان روده بزرگ و چاقی ناشی از یک رژیم غذایی تقویت کننده التهاب کمک می کند

وزارت بهداشت و خدمات انسانی، در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آتلانتا (GA) و موسسه ملی سرطان؛ در سال 2015، اعلام شد که سرطان کولورکتال دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا و سومین سرطان شایع در مردان و زنان است.

در روده ما میکروبیوتای روده داریم (که قبلاً فلور روده نامیده می شد) – جمعیت میکروبی که در روده ما زندگی می کنند. میکروبیوتای روده ما حاوی تریلیون ها میکروارگانیسم از هزاران نوع مختلف باکتری است. میکروبیوتای روده ما می تواند تا 2 کیلوگرم وزن داشته باشد! هر یک از ما قالب میکروبیوتای منحصر به فرد و خاص خود را داریم. میکروبیوتای ما برای اطمینان از عملکرد صحیح گوارشی غذاهای ما، به ویژه غذاهایی که معده و روده کوچک قادر به هضم آنها نبوده اند، عمل می کند. میکروبیوتا همچنین به تولید برخی از ویتامین ها (B و K) کمک می کند و نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ما ایفا می کند. میکروبیوتا بلافاصله پس از تولد شروع به استعمار روده ما می کند و با رشد ما در نتیجه تأثیرات مختلف محیطی و رژیم غذایی ما تکامل می یابد. میکروبیوتا با تغییرات در رژیم غذایی و محیط ما سازگار است، اگرچه در موارد شدید بی توجهی، کمبودهای تغذیه ای، استرس و سبک زندگی بسیار کم تحرک، ممکن است تعادل در میکروبیوتای روده از بین برود. این از دست دادن تعادل با مشکلات سلامتی مانند اختلالات روده، بیماری التهابی روده، آلرژی، چاقی و دیابت مرتبط است.

پری بیوتیک ها برای باکتری های خوب تغذیه می کنند تا به تکثیر آنها کمک کنند. پری بیوتیک ها عبارتند از: اینولین، زیلو-الیگوساکاریدها، آرابینوگالاکتان، فروکتو-الیگوساکاریدها (FOS)، گالاکتو-الیگوساکاریدها (GOS). پری‌بیوتیک‌ها در معده یا روده کوچک هضم نمی‌شوند و فقط باکتری‌های خوب و نه باکتری‌های مضر پس از رسیدن منبع غذایی به روده بزرگ در دسترس هستند. پری بیوتیک ها باکتری های خوب را تحریک می کنند تا تکثیر شوند. پری بیوتیک ها همچنین می توانند از سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند. در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، Wollowski I. 2001 دریافت که مصرف پری بیوتیک ها با اثرات ضد سرطانی از طریق سم زدایی ژنوتوکسین ها در روده همراه است. وی نتیجه گرفت که “سرطان روده بزرگ، که در بخش بالایی از جمعیت به دلیل جهش‌های جسمی در طول زندگی یک فرد رخ می‌دهد، می‌تواند با پیشگیری از این جهش‌ها به تاخیر بیفتد یا از آن پیشگیری شود. باکتری‌های اسید لاکتیک و پری بیوتیک‌هایی که باکتری‌های اسید لاکتیک را تقویت می‌کنند. نشان داده شده است که سرطان زاهای ژنوتوکسیک را غیرفعال می کند. در سیستم های مدل در شرایط آزمایشگاهی نشان داده شده است که آنها از جهش جلوگیری می کنند. از آسیب DNA جلوگیری شده است و سیستم های پیشگیری کننده شیمیایی ممکن است در داخل بدن در بافت های روده بزرگ تحریک شوند. از نقطه نظر مکانیکی، باکتری های اسید لاکتیک پتانسیل را به عنوان محافظ شیمیایی ارائه می دهند. عوامل و بنابراین تحقیقات بیشتر به وضوح برای تعیین کمیت اثرات مفید برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ انسان مورد نیاز است.

میکروبیوتای مضر بر مغز نیز تأثیر می گذارد. محصولات جانبی متابولیک سمی و مولکول‌های التهابی که توسط باکتری‌های مضر روده تولید می‌شوند، بر مغز تأثیر منفی می‌گذارند.

حتی چاقی با میکروبیوتای مضر مرتبط است. در مطالعه‌ای که در سال 2007 در مجله دیابت منتشر شد، Cani و همکاران شناسایی کردند که باکتری‌های مضر سمومی به نام لیپوپلی ساکاردی (LPS) تولید می‌کنند که باعث التهاب و همچنین مقاومت به انسولین می‌شود و در نتیجه باعث افزایش وزن می‌شود.

پری بیوتیک ها به طور طبیعی در غذاهای گیاهی مختلف وجود دارند. با مصرف غذاهای زیر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و چاقی ناشی از غذاهای تحریک کننده التهاب بیش از حد را کاهش می دهید:

پیاز و تره فرنگی، سیر، جو دوسر، مارچوبه، کنگر فرنگی اورشلیم، کنگر فرنگی، ریشه کاسنی، غلات کامل، سویا و سایر سبزیجات غلاف، لوبیا، آلو، موز، و انگور سیاه و همچنین کشمش، و همچنین عسل تازه، آجیل، دانه ها .

بهترین غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد، غذاهایی هستند که برای باکتری های “مضر” تغذیه می کنند: قند، غذاهای فرآوری شده، چربی های حیوانی و پروتئین حیوانی. با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در مواقع ضروری و کاهش مسدودکننده‌های اسید و داروهای ضد التهابی که میکروبیوتا را بدتر می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر بیماری‌ها و اختلالات را کاهش می‌دهید.

ارجاع:

(1) آمار سرطان ایالات متحده: 1999-2012 بروز و مرگ و میر گزارش مبتنی بر وب.