Wolfberry: مغذی ترین غذای جهان؟

برای یک توت با چنین نام ترسناک، wolfberry مطمئناً چیزهای زیادی برای آن دارد. Wolfberry از نام ماندارین Gou qi zi (“goo-chee-zee”) می آید، یک توت قرمز از خانواده Solanaceae که شامل گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل چیلی و سیب زمینی است.

در انگلیسی رایج، gou qi zi (به معنای واقعی کلمه “گرگ” + “انرژی” + “توت”) به “گوجی” تبدیل شده است. برای حداقل 2000 سال، wolfberry در چین به طور وحشی رشد کرده و در دستور العمل های رایج و طب سنتی چینی استفاده می شود. کشاورزان چینی قرن هجدهم زمانی که گرگ ها را در میان انگورهای پر از توت در اواخر تابستان در زمان برداشت محصول می دیدند به گو چی زی “گرگ بری” ملقب شدند. پستانداران باهوش!

چینی‌ها از گرگ‌بری به‌عنوان یک گنجینه ملی که یکی از پرمغذی‌ترین گیاهان این کشور محسوب می‌شود، احترام می‌گذارند. این فرضیه تحقیقات علمی در مورد مزایای سلامتی بالقوه و کشت سیستماتیک، تجاری سازی، و در حال حاضر افزایش صادرات به کشورهای جهان اول عمدتا در اروپا و ایالات متحده را تحریک کرده است.

منبع قابل توجهی از درشت مغذی ها

گرگ بری حاوی مقادیر قابل توجهی از درشت مغذی مورد نیاز روزانه بدن ما از جمله کربوهیدرات، پروتئین، چربی و فیبر غذایی است. محتوای یک ولف بری از 68 درصد کربوهیدرات، 12 درصد پروتئین و 10 درصد فیبر و چربی تشکیل شده است که در هر وعده 100 گرمی، ارزش کل کالری آن 370 است.

سویا، یکی دیگر از گیاهان باستانی چینی که اغلب به عنوان یکی از کامل‌ترین غذاهای جهان معرفی می‌شود، از نظر درشت مغذی‌ها قابل مقایسه است. اگرچه گرگ‌بری و دانه‌های سویا از نظر محتوای درشت مغذی مشابه هستند، اما گرگ‌بری منبع کالری بیشتری را به عنوان انرژی از کربوهیدرات‌ها فراهم می‌کند (لوبیا سویا = 173 کالری). در مقابل، زغال اخته، ارزش غذایی درشت مغذی یا کالری زیادی ندارد.

دانه های گرگ به همان اندازه مفید هستند و حاوی چربی های چند غیر اشباع مانند اسیدهای لینولئیک (امگا-6) و لینولنیک (امگا-3) هستند.

داستان بزرگ wolfberry در مورد ریز مغذی ها

غلظت متنوع و بالای ریز مغذی‌های Wolfberry باعث شده است که به عنوان یک غذای استثنایی برای سلامتی شناخته شود. حداقل 11 ماده معدنی ضروری، 22 ماده معدنی کمیاب، 7 ویتامین و 18 اسید آمینه غنای ریز مغذی فوق العاده آن را با مثال های زیر مشخص می کند:

1. کلسیم: ماده اصلی تشکیل دهنده دندان ها و استخوان ها، کلسیم همچنین نقش متنوعی در بافت های نرم دارد که در مکانیسم های قلبی، عصبی-عضلانی، آنزیمی، هورمونی و انتقال در غشای سلولی نقش دارد. گرگ‌بری و سویا به ترتیب حاوی 112 میلی‌گرم و 102 میلی‌گرم کلسیم در هر 100 گرم هستند که حدود 8 تا 10 درصد از نیاز روزانه ما را تامین می‌کنند.

2. پتاسیم: یک الکترولیت ضروری و کوفاکتور آنزیمی، پتاسیم رژیم غذایی می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. با تامین حدود 24 درصد نیاز روزانه ما (1132 میلی گرم در 100 گرم)، گرگ بری منبع عالی پتاسیم است و بیش از دو برابر دانه سویا مقدار آن را تامین می کند.

3. آهن: یک حامل اکسیژن در هموگلوبین، آهن همچنین یک کوفاکتور برای آنزیم های دخیل در واکنش های متابولیک متعدد است. در صورت کمبود، سطوح پایین آهن باعث کم خونی ناشی از فقر آهن می شود، وضعیتی که میلیون ها کودک را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. میزان آهن استثنایی Wolfberry دو برابر دانه سویا است که اغلب به عنوان بهترین منبع گیاهی آهن در نظر گرفته می شود.

4. روی: برای ساخت پروتئین ها، DNA و عملکرد بیش از 100 آنزیم ضروری است، روی در فعالیت های حیاتی سلول مانند انتقال غشاء، ترمیم و رشد، به ویژه در نوزادان نقش دارد. روی موجود در ولفبری (2 میلی گرم در 100 گرم) دارای محتوای بالایی (دوبرابر مقدار سویا) است که 20 درصد نیاز روزانه ما را برآورده می کند.

5. سلنیوم: گاهی اوقات “معدنی آنتی اکسیدان” نامیده می شود، سلنیوم اغلب در مکمل ها گنجانده می شود. سلنیوم به طور غیرمعمولی در گرگ‌بری غلظت بالایی دارد (50 میکروگرم در 100 گرم)، تقریباً برای مصرف روزانه ما در رژیم غذایی کافی است، و بسیار بیشتر از زغال اخته و سویا که حاوی 8 میکروگرم یا کمتر در هر 100 گرم هستند.

6. ریبوفلاوین (ویتامین B2): یک ویتامین ضروری برای حمایت از متابولیسم انرژی، ریبوفلاوین برای سنتز سایر ویتامین ها و آنزیم ها مورد نیاز است. یک وعده روزانه گرگ بری (1.3 میکروگرم) نیاز روزانه کامل بدن ما را تامین می کند، در حالی که سویا و زغال اخته تنها حاوی مقادیر کمی از این ماده معدنی مهم هستند.

7. ویتامین C: یک ویتامین آنتی اکسیدانی جهانی است که مولکول های آنتی اکسیدانی دیگر را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند، محتوای ویتامین C موجود در گرگ (20 میلی گرم در 100 گرم) با وزن مساوی پرتقال تازه، زغال اخته یا دانه های سویا قابل مقایسه است.

فیتوکمیکال ها

Wolfberries حاوی ده ها ماده شیمیایی گیاهی است که خواص سلامتی آنها تحت مطالعه علمی است. سه ماده شیمیایی گیاهی مورد علاقه خاص عبارتند از:

بتاکاروتن: رنگدانه کاروتنوئیدی موجود در غذاهای نارنجی قرمز مانند گرگ، کدو تنبل، هویج و ماهی قزل آلا، بتاکاروتن برای سنتز ویتامین A، یک ماده مغذی محلول در چربی و آنتی اکسیدان ضروری برای رشد طبیعی، بینایی، ساختار سلولی، استخوان ها مهم است. و دندان و پوست سالم. محتوای بتاکاروتن Wolfberry در واحد وزن (7 میلی گرم در 100 گرم) در میان گیاهان خوراکی بالاترین میزان است.

زآگزانتین: ولف بری منبع فوق العاده ای برای این کاروتنوئید است که نقش مهمی به عنوان فیلتر رنگدانه شبکیه و آنتی اکسیدان دارد. ولف بری حاوی 162 میلی گرم در 100 گرم است.

پلی ساکاریدها: مولکول های قند با زنجیره بلند که مشخصه بسیاری از داروهای گیاهی مانند قارچ و ریشه است، پلی ساکاریدها جزء اصلی تشکیل دهنده ولفبری هستند که 31 درصد از وزن پالپ را در گرگ بری با کیفیت عالی تشکیل می دهند. پلی ساکاریدها منبع اصلی فیبر قابل تخمیر در سیستم روده بدن ما هستند. در طول متابولیسم کولون، فیبرهای قابل تخمیر یا “محلول” اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنند که به شرح زیر شناخته می شوند:

1. بهبود سلامت پوشش اپیتلیال کولون

2. افزایش جذب مواد معدنی

3. سطح گلوکز خون را تثبیت کنید

4. کاهش pH و کاهش خطر سرطان روده بزرگ

5-تحریک عملکردهای ایمنی

پلی ساکاریدها همچنین به فعالیت آنتی اکسیدانی و دفاع در برابر اکسیدان های تهدید کننده کمک می کنند.

برنامه های کاربردی غذا و نوشیدنی

Wolfberries، که به دلیل رنگ و طعم آجیلی خود مورد توجه قرار می گیرد، برای انواع برنامه های غذایی و نوشیدنی در چین کشت می شود. علاوه بر این، مقدار فزاینده ای نیز برای صادرات به عنوان توت خشک، آب میوه و پودر تفاله استفاده می شود. جای تعجب نیست که تلاش بزرگی در نینگشیا، چین برای پردازش ولفبری برای شراب “عملکردی” در حال انجام است.

علیرغم هیچ شواهد “سختی” از تحقیقات بالینی، افسانه‌های فواید سلامت سنتی ولف بری از جمله اثرات مثبت مربوط به موارد زیر پابرجا هستند:

o طول عمر

o آفرودیسیا

o بی دردی

o شرایط ضد ویروسی

o خاصیت محرک سیستم ایمنی

o قدرت عضلانی

o انرژی

o سلامت بینایی

در تحقیقات آزمایشگاهی و اولیه انسانی تا به امروز، wolfberries فواید بالقوه ای را در برابر موارد زیر نشان داده است:

o بیماری های قلبی عروقی و التهابی

o برخی از انواع سرطان

o دیابت

o پیری زودرس

o کمبود حافظه

o تخریب بینایی

o اختلالات ریوی

o سایر بیماری های ناشی از استرس اکسیداتیو

خلاصه

اگرچه در تحقیقات منتشر شده هنوز به اندازه کافی نشان داده نشده است، اما هم افزایی کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدانی (عمدتا بتاکاروتن و زآگزانتین) با پلی ساکاریدها نشان می دهد که ولفبری یک منبع غذایی آنتی اکسیدانی فوق العاده غنی است.

تراکم ریز مغذی‌ها، همراه با فیتوکمیکال‌های کلیدی سلامت مانند کاروتنوئیدها و پلی‌ساکاریدها، به گرگ‌فرنگی‌ها ویژگی‌های تغذیه‌ای قابل توجهی می‌دهد. با در نظر گرفتن همه چیز، جای تعجب نیست که این توت برای افتخارات به عنوان مغذی ترین غذای گیاهی روی زمین رقابت می کند.

افق سلامتی خود را گسترش دهید، ولفبری را امتحان کنید!

خواندن

داده‌های Wolfberry از آزمایشگاه‌های قرارداد مستقل، با حسن نیت از Rich Nature Nutraceutical Labs، سیاتل. زغال اخته و سویا، سالم ترین غذاهای جهان، http://www.whfoods.com

Gross PM, Zhang X, Zhang R. Wolfberry: Nature’s Bounty of Nutrition and Health, Booksurge Publishing, North Charleston, 2006, ISBN 1-4196-2048-7

حق چاپ 2006 Berry Health Inc.