پروتئین کامل ناقص VS: تفاوت چیست؟


همه ما می دانیم که پروتئین یک درشت مغذی مهم در رژیم غذایی ما است. این به بدن ما در بسیاری از عملکردهای مهم ، از جمله کمک می کند رشد عضلات،، سلامت استخوان، و حتی کاهش وزنبه و ، بیایید با آن روبرو شویم با گزینه های بی پایان میله ها ، پودرها و تنقلات با پروتئین ، کمبود پروتئین قابل مشاهده نیست. اما آیا همه منابع ایجاد شده پروتئین برابر هستند؟ نه کاملا! بنابراین ، قبل از تصمیم گیری در مورد کدام منابع پروتئین در رژیم غذایی خود ، خوب است تفاوت بین پروتئین کامل و ناقص را درک کنید.

مطالب مرتبط: 6 نشانه که شما به اندازه کافی پروتئین نمی خورید

پروتئین کامل در مقابل ناقص

پروتئین های کامل و ناقص بر اساس آمینو اسیدهای خاص خود (اجزای سازنده پروتئین) طبقه بندی می شوند. هر بار که غذای غنی از پروتئین می خورید ، پروتئین به اسیدهای آمینه تجزیه می شود و بعداً برای عملکردهای مهم مانند ساخت و بازسازی ماهیچه ها ، حمایت از متابولیسم و ​​تغذیه سایر فرایندها مورد استفاده قرار می گیرد.

20 نوع مختلف اسید آمینه برای تولید پروتئین در بدن وجود دارد. در حالی که برخی از اسیدهای آمینه را بدن می تواند تولید کند (اسیدهای آمینه ضروری) ، برخی دیگر (اسیدهای آمینه ضروری) باید از طریق رژیم غذایی به دست آید.

اما کدام غذاها آمینو اسیدهای ضروری و ضروری را تأمین می کنند؟ و آیا بهتر از یکی است؟

برای آشنایی کامل با پروتئین کامل در مقابل ناقص و اینکه چگونه این دو منبع پروتئین می توانند بر رژیم غذایی شما تأثیر بگذارند ، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

پروتئین های کامل چیست؟

بنابراین پروتئین های کامل چیست؟ پروتئین های کامل ، که به عنوان پروتئین کامل نیز شناخته می شوند ، منابع غذایی هستند که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز برای ساخت پروتئین هستند. برای درک این موضوع ، بیایید لحظه ای به اسیدهای آمینه برگردیم. از بیست آمینو اسید ذکر شده ، 9 مورد توسط بدن تولید نمی شود – این آمینو اسیدها (هیستیدین ، ​​ایزولوسین ، لوسین ، لیزین ، متیونین ، فنیل آلانین ، ترئونین ، تریپتوفان و والین) باید از منابع خارجی مانند غذا تامین شوند.

آن را به عنوان یک پازل 20 تکه در نظر بگیرید. بدن در حال حاضر دارای یازده قسمت (اسیدهای آمینه ضروری) است ، برای تکمیل آن فقط باید نه قسمت از دست رفته (آمینو اسیدهای ضروری) را پیدا کند! بنابراین ، منابع پروتئینی حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری پروتئین کامل محسوب می شوند.

مطابق با بهداشت هاروارد، همه محصولات با منشاء حیوانی حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری هستند و بنابراین کامل تلقی می شوند.

برخی از پروتئین های کامل حیوانی عبارتند از: بeef ، sطیور ، fایش ، آهggs ، جحس ، ماولین.

در حالی که اکثر غذاهای گیاهی پروتئین های ناقص هستند ، برخی از آنها حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری هستند و همچنین می توانند منابع کامل پروتئین محسوب شوند.

این محصولات گیاهی عبارتند از: سuinoa ، sلوبیا ، حام دانه

پروتئین های ناقص چیست؟

در مورد پروتئین های کامل در مقابل ناقص ، پروتئین های ناقص فاقد یک یا چند مورد از نه اسید آمینه ضروری هستند یا حاوی مقادیر بسیار کمی از برخی اسیدهای آمینه ضروری هستند.

همانطور که پروتئین های با منشا حیوانی اغلب منابع کامل پروتئین هستند ، پروتئین های با منشا گیاهی عمدتا پروتئین های ناقص هستند. در این مورد ، پروتئین های ناقص با منشا گیاهی را می توان در بدن ترکیب کرد! از خوردن غذاهای گیاهی نترسید-تا زمانی که هر 9 اسید آمینه در ظرف وجود داشته باشد ، می توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را برای تولید پروتئین سالم تامین کنید.

برخی منابع ناقص پروتئین عبارتند از: vانواع توت ها ، لegumes ، nvuts ، sغذا ، wسوراخ های دانه

چگونه مطمئن شوید که تمام اسیدهای آمینه ضروری را دریافت می کنید

دریافت تمام اسیدهای آمینه ضروری در رژیم غذایی بسیار مهم است. از رشد بافت گرفته تا عملکرد سیستم ایمنی و حتی جذب مواد مغذی ، پروتئین ها نقش های کلیدی زیادی در بدن ایفا می کنند. اما نیازی نیست آنچه می خورید بنویسید و هر قسمت از رژیم غذایی خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید که همه 9 اسید آمینه ضروری را دریافت می کنید.

بهترین کاری که می توانید برای اطمینان از دریافت تمام اسیدهای آمینه انجام دهید ، خوردن غذاهای متنوع است. غذاهای مغذیبه البته ، رژیم غذایی کامل در مقابل انتخاب ناقص پروتئین به اطمینان از برآوردن نیازهای شما کمک می کند. اما اگر از شیوه زندگی گیاهی پیروی کنید ، همچنان می توانید نیازهای آمینواسید ضروری خود را با ترکیب برخی غذاها (که گاهی اوقات ترکیبی از پروتئین نیز نامیده می شود) برآورده کنید تا یک انتخاب کامل پروتئین را انجام دهید.

ترکیب غلات ، آجیل و / یا دانه ها با حبوبات یک روش رایج برای ترکیب پروتئین ها برای تولید پروتئین کامل از منابع پروتئین ناقص است.

برخی از نمونه های ترکیب کامل پروتئین های گیاهی عبارتند از:

  • لوبیای سیاه و برنج
  • عدس و بادام
  • نان گندم کامل و روغن گردو

برای تامین نیازهای ضروری اسید آمینه خود از منابع مناسب پروتئین استفاده کنید

گنجاندن پروتئین در رژیم غذایی برای حفظ عملکردهای طبیعی بدن بسیار مهم است. اما مصرف پروتئین کافی – این تنها چیزی نیست که شما باید روی آن تمرکز کنید – این باور که شما از هر 9 اسید آمینه ضروری استفاده می کنید ، برای سلامت کلی شما نیز کلید است! اگر به طور مرتب غذاهایی مانند گوشت ، محصولات لبنی ، تخم مرغ ، کینوا و سویا مصرف می کنید ، در حال حاضر پروتئین با کیفیت بالا مصرف می کنید و از این رو آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن از رژیم غذایی خود استفاده می کنید. اما اگر از شیوه زندگی گیاهی پیروی می کنید ، ترکیب غلات ، آجیل و دانه ها با حبوبات به شما در تامین نیازهای اسید آمینه نیز کمک می کند.

اکنون که تفاوت بین پروتئین های کامل و ناقص را می دانید ، یافتن راه هایی برای برآوردن نیازهای کلی شما به پروتئین و اسیدهای آمینه آسان است. هنگامی که واقعاً روی این ماموریت تمرکز کردید ، می توانید به سرعت تعیین کنید که برای تغذیه بدن خود به چه غذاهایی نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید