کدام کشورهاچهارشنبه عید فطر است؟ + عید فطر در ایران چه روزی و چند شنبه است؟



عربستان سعودی و چند کشور دیگر اعلام کردند که با توجه به عدم رویت هلال ماه شوال، چهارشنبه اولین روز عید فطر در این کشور خواهد بود.

به نقل از العربیه، عربستان سعودی به‌دنبال عدم رؤیت هلال ماه شوال در رصدخانه‌های این کشور، چهارشنبه ۲۲ فروردین را مصادف با اول ماه هجری قمری شوال و اولین روز عید فطر اعلام کرد.

دادگاه عالی عربستان امروز دوشنبه اعلام کرد که به علت میسر نشدن رویت هلال ماه شوال، فردا سه شنبه متمم ماه رمضان است و چهارشنبه اولین روز عید فطر خواهد بود.

خبرنگار «العربیه» دوشنبه ۲۰ فروردین اعلام کرد که هلال ماه شوال در دو رصدخانه رسمی «سدیر» و «تمیر» در پادشاهی عربی سعودی رؤیت نشده است.

پیش‌تر دادگاه عالی سعودی عموم مسلمانان در این کشور را به مشاهده هلال ماه شوال در شامگاه دوشنبه هشتم ماه آوریل ۲۰۲۴ فراخوانده بود.

دادگاه عالی سعودی در بیانیه‌ای از همه کسانی که موفق شوند هلال ماه شوال را با چشم مسلح یا غیرمسلح ببینند خواسته بود. به آن گزارش داده و ضمن ثبت مشاهدات خود با نزدیک‌ترین مرکز ارتباط گیرند تا در نزدیک‌ترین دادگاه شهادت‌نامه آنها مبنی بر رؤیت هلال ماه، ثبت شود.

قطر، امارات، فلسطین و لبنان و یمن نیز روز چهارشنبه را عید فطر اعلام کردند.

مصر نیز اعلام کرد که روز چهارشنبه دهم آوریل، اولین روز عید فطر است.

از سوی دیگر اداره اوقاف سنی عراق نیز روز چهارشنبه را اولین روز عید فطر اعلام کرد.

استرالیا نیز اعلام کرد که روز چهارشنبه عید است.

ترکیه نیز سه شنبه را متمم ماه رمضان و چهارشنبه را اولین روز عید فطر اعلام کرد.

به گزارش dietiic، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: بنا بر پیش‌بینی کارشناسان، انتظار این است رمضان امسال ۲۹ روزه و چهارشنبه اول ماه شوال و عید فطر باشد. علیرضا موحدنژاد گفت: بنا بر پیش‌بینی کارشناسان، هلال ماه شوال براحتی دیده خواهد شد و انتظار این است رمضان امسال ۲۹ روزه و چهارشنبه اول ماه شوال و عید فطر باشد. * اعلام روش‌های پرداخت زکات فطره از سوی کمیته امداد معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، روش‌های پرداخت زکات فطره را اعلام کرد. حبیب‌الله آسوده با تشریح روش‌های مختلف برای پرداخت زکات فطره گفت: شهروندان می‌توانند از طریق شماره‌گیری کد دستوری ۵# *۸۸۷۷* زکات فطره خود را به دست نیازمندان برسانند. وی افزود: همچنین امکان پرداخت زکات فطره از طریق مراجعه به سایت کمیته امداد به آدرس Emdad.ir فراهم است. معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خاطرنشان کرد: همانند سال‌های گذشته، امسال نیز پایگاه‌های دارای مجوز از سوی شورای عالی زکات کشور در سطح معابر و مراکز برپایی نماز عید سعید فطر مستقرند. وی ادامه داد: امسال ۵۰ هزار پایگاه در سطح کشور با مجوز شورای عالی زکات، وظیفه جمع‌آوری زکات فطره شهروندان را برعهده دارند. آسوده اظهار کرد: امسال ظرفیت دیگری نیز برای پرداخت فطریه پیش‌بینی شده و مردم می‌توانند از طریق نانوایی‌های سراسر کشور و با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان تعبیه شده، فطریه و کفاره خود را پرداخت کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، وی تاکید کرد: خانواده‌های هدف برای فطریه از قبل شناسایی شده‌اند و نیات مردم در موضوع فطریه به سرعت به دست خانواده‌های نیازمند خواهد رسید، همچنین رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی کشور راه‌های شرکت در پویش «مثبت ماه» برای حمایت از مددجویان سازمان بهزیستی را در ایام عید فطر اعلام کرد. سیدمحمدجواد حسینی با اشاره به برگزاری پویش «مثبت ماه» گفت: عید سعید فطر، عید پاداش ما مسلمانان است که باید به کمک و یاری افراد نیازمند شهرمان بشتابیم. پرداخت زکات فطره یا فطریه در این روز بر هر مسلمانی واجب است و چه خوب است که این فطریه را به نیازمندان آبرومند و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون بهزیستی هدیه کنیم. وی افزود: هموطنان می‌توانند با شرکت در این پویش جهت پرداخت فطریه از طریق درگاه‌های مشارکت سازمان بهزیستی اقدام کنند. و با شماره‌گیری کد دستوری #۱۲۳* و شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۰۷۰۷۰۷۵ به نام هدایای خاص مشارکت‌های مردمی نزد بانک مرکزی یا ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳ و از طریق درگاه اینترنتی mosharekat.behzisti.ir در این پویش شرکت کنند.