جامع‌ترین راهنمای نوشتن پیشینه تحقیق + ۱۸۰۰ فایل نمونه


در این مقاله سعی داریم شما عزیزان را کامل با مبحث پیشینه تحقیق آشنا کنیم. همان‌طور که می‌دانید پیشینه تحقیق یا پیشینه پژوهش بخشی از فصل دوم پایان‌نامه است یا بهتر است بگوییم بخش دوم پایان نامه، حال شاید برایتان سؤال باشد که بخش اول چه قسمتی است؟ بخش اول از فصل دوم درباره مبانی نظری است. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی پیشینه پژوهش، طریقه نوشتن پیشینه تحقیق، بخش‌های مختلف آن، تعداد صفحات و… بپردازیم.

پیشینه تحقیق چیست؟!

در تعریف پیشینه پژوهش یا پیشینه تحقیق در پایان‌نامه باید بگوییم که یک بخش مهم و اساسی است که به خواننده می‌گوید به حال چه‌کارهایی در حوزه مربوطه انجام شده است و چه دانشی درباره آن موجود است که تحقیقات شما هم دقیقاً طبق آنها بنا شده است.

جامع‌ترین راهنمای نوشتن پیشینه تحقیق + ۱۸۰۰ فایل نمونه

این قسمت معمولاً شامل مروری بر مطالعات و تحقیقات پیشین که توسط پژوهشگران و دانشجوهای کارآمد آن رشته نوشته شده و تحقیقات مرتبط با موضوع پایان نامه شما، توضیح می‌دهد که نواقص موجود در مطالعات قبلی چه بوده و ارائه توضیحاتی درباره اینکه تحقیقات شما از در کدام جهات از تحقیقات پیشین می‌تواند تفاوت داشته باشد، و همچنین این موضوع هم بیان می‌کند که اهمیت تحقیق و پژوهش جدید شما نسبت به کارهای قبلی چه چیزی است. دلیل مهم بودن این بخش آن است که به خواننده می‌فهماند که چرا تحقیق یا پایان نامه شما نسبت به تحقیقات قبلی کامل‌تر و جامع‌تر است.

پیشینه تحقیق را چگونه بنویسیم؟

بهتر است به‌جای استفاده از این تیتر بگوییم چگونه یک پیشینه تحقیق خوب بنویسیم؟ نگارش پیشینه پژوهش معمولاً ۴ گام اساسی و مهم دارد که در ادامه به تمامی این مراحل میپردازیم

گام اول: جمع‌آوری، ارزیابی و انتخاب تحقیقات برای پیشینه تحقیق

در  ابتدا باید طبق منابعی که تیترهای بعدی معرفی کرده‌ایم پیشینه پژوهش خود را از مطالعات گذشته انجام دهید. یعنی تمام مطالعاتی که درباره فرضیات و کلمه کلیدی یا کلمه هدف شما هستند را پیدا کنید (با استفاده از منابعی که ذکر شده). سپس شروع به خواندن و ارزیابی منابع می‌کنید؛ یعنی منابعی را که شباهت بیشتری با موضوع شما دارند را انتخاب می‌کنید. حال در مرحله بعدی زمانی که منابع و مطالعات گذشته را مطالعه می‌کنید شروع به یادداشت‌برداری می‌کنید این کار را انجام دهید برای اینکه زمانی که در متن به آن برخورد بدون استرس و گم‌شدن در مطالب انبوه مطلب اصلی را پیدا کنید و بنویسید.

گام دوم: پیداکردن ارتباطات و پیش‌زمینه‌های تحقیق

یعنی شما باید ارتباط مطلب خود را با مطالب پیشین بتوانید پیدا کنید که دقیقاً همان بحث قبلی که با یادداشت‌برداری دقیق و اصولی به‌راحتی می‌توانید این ارتباطات را در پیشینه تحقیق خو پیدا کنید.

گام سوم: برنامه‌ریزی برای ساختار  پیشینه تحقیق

بعد از مراحل بالا حال باید یک ساختار منظمی به متون خود بدهید. یعنی یک استراتژی منظم و اصولی داشته باشید. از این نکته غافل نشویم که این استراتژی برای پیشینه تحقیق شما بستگی به طول محتوای شما دارد. چند نوع استراتژی معمولاً وجود دارد: استراتژی سلسله تاریخی، استراتژی موضوعی، استراتژی روش‌شناسی و استراتژی تئوریک که از بین اینها می‌توانید یکی را به‌دلخواه انتخاب کنید.

گام آخر: نگارش پیشینه تحقیق یا نگارش پیشینه پژوهش

برای نگارش دقیق و مناسب پیشینه پژوهش سه بخش کلی داریم: معرفی، متن اصلی پیشینه و نتیجه‌گیری.

در معرفی باید به طور کامل هدف از پیشینه تحقیق شما مشخص باشد.

در متن اصلی که بستگی به طول محتوا شما دارد معمولاً به چهار نکته توجه می‌کنند: خلاصه‌سازی ترکیب تحقیقات، آنالیز و تفسیر، ارزیابی منتقدانه و ساختار دقیق متن

در نتیجه‌گیری پیشینه تحقیق باید نتایج کلیدی از مطالعات قبلی را نوشته و به اهمیت آن‌ها بپردازید.

پس همان‌طور که مشاهده فرمودید به‌راحتی می‌توان در ۴ گام نوشتن پیشینه تحقیق خود را به خوبی انجام دهید.

چگونه پیشینه تحقیق را پیدا کنیم؟!

جامع‌ترین راهنمای نوشتن پیشینه تحقیق + ۱۸۰۰ فایل نمونه

دقیقاً سؤال مهم اینجاست که چگونه پیشینه تحقیق را پیدا کنیم؟ برای جواب این سؤال باید گفت که ابتدا باید کلمات اصلی و کلیدی خودتان را در موضوع پژوهش پیدا کنید. بعد از پیداکردن کلمه کلیدی باید از گوگل کمک گرفته و منبع را پیدا کنید. اما منابع دیگری هم هست که شما عزیزان می‌توانید پیشینه پژوهش خود را بیابید.

منابعی مثل کتابخانه دانشگاه‌ها، Google scholar ، JSTOR ، EBSCO  , سایت پایان باما WWW.PAYANBAMA.IR    و همچنین اگر در موضوعات تخصصی مثل علوم‌انسانی، علوم زیستی،  علوم اقتصادی و علوم پایه کار می‌کنید می‌توانید از منابع: Project Muse برای علوم‌انسانی و اجتماعی Medline برای علوم زیستی و زیست‌پزشکی EconLit برای علوم اقتصادیInspect برای فیزیک، مهندسی و علوم کامپیوتر و همچنین می‌توانید از دیگر منابع مثل مقالات و مجله‌های معتبر و کتاب‌های درسی و…. نیز استفاده نمایید.

پیشینه تحقیق شامل چه مواردی است!

در حالت کلی می‌توان گفت که پیشینه پژوهش یا پیشینه تحقیق شما ۵ بخش مهم است که در قسمت دوم فصل دوم پایان نامه ذکر می شود(یادآوری: قسمت اول از فصل ۲ مربوط به مبانی نظری است).

مقدمه: در ابتدا باید به‌صورت کلی اشاره به تحقیقات گذشته کرد.

روش‌ها: جایی که خواننده با رویکرد شما آشنا می‌شود؛ یعنی همان معیارهای انتخاب شما برای منابع پیشین یا نحوه‌ای که شما اطلاعات را در فصل دوم آوردید.

بدنه اصلی: اینکه پاراگراف‌های شما به چه شکلی باشد فقط به این موضوع برمی‌گردد که مدل شما به چه شکل باشد. پس اگر یک مدل چند پاراگراف داشت؛ یعنی هر پاراگراف برای دوره‌های زمانی خاص است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری کار: در این قسمت ما باید مهم‌ترین تحقیقات پیشین را به‌صورت خلاصه بیان کنیم (مهم از نظر ما و موضوع ما) همچنین معمولاً در این بخش باید از نواقص گذشتگان هم‌نام برد.

فهرست منابع: ازآنجایی‌که پایان‌ نامه شما کاملاً با منابع معتبر تکمیل شده است پس قطعاً فهرست‌کردن منابع پیشینه پژوهش هم مهم است. در اصل شما باید از جاهایی که آن پیشینه را برداشته‌اید ذکر کنید.

جامع‌ترین راهنمای نوشتن پیشینه تحقیق + ۱۸۰۰ فایل نمونه

انواع پیشینه پژوهش

بررسی تاریخی (Historical Review)

بررسی یکپارچه (Integrative Review)

بررسی استدلالی (Argumentative Review)

بررسی نظام‌مند (Systematic Review)

بررسی نظری‌ (Theoretical Review)

بررسی روش‌شناختی (Methodological Review)

امیدواریم که از مقاله طریقه نوشتن پیشینه تحقیق استفاده کافی را برده باشید. این نکته را فراموش نکنید که در بحث پیشینه تحقیق باید شما در گوگل سرچ کنید و منابع پیشینه پژوهش‌ های قبلی را بیابید. سایت پایان باما به آدرس www.payanbama.ir   با ارائه راهکاری این مشکل را برطرف کرده است. شما عزیزان می‌توانید از  صدها نمونه پیشینه پژوهش در سایت استفاده کنید. فقط کافی است با استفاده از کلمه کلیدی اصلی خودتان در سایت سرچ کنید و با دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری مربوط به موضوع پایان نامه خودتان از آن استفاده کنید.